plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
کد مطلب : ۱۳۵۱۳

هشدار سه کشور اروپایی بدون توجه به تعهدات بر زمین مانده خود به ایران

سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام بار دیگر بدون توجه به تعهدات بر زمین مانده خود در برجام، نسبت به پیامد تصمیم احتمالی تهران برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین مصوبه اخیر مجلس ایران هشدار دادند.
هشدار سه کشور اروپایی بدون توجه به تعهدات بر زمین مانده خود به ایران
به گزارش ایصال نیوز، تروئیکای اروپایی شامل سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام، آلمان، انگلیس و فرانسه امروز دوشنبه بدون توجه به تعهدات برجامی خود، علیه تصمیمات هسته ای مسالمت آمیز ایران بیانیه صادر کردند.

در بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا آمده است: «اگر ایران در حفظ فضایی برای دیپلماسی جدی است نباید این گام ها را عملی کند.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته (IR-2m) در تاسیسات نطنز خبر داده است.

فرانسه، آلمان و بریتانیا نصب سانتریفیوژهای پیشرفته تر و بیشتر از آنچه را که در برجام مجاز محسوب شده است «عمیقا نگران کننده» توصیف کرده اند.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیم به کاهش سطح پایبندی خود به توافق هسته ای با قدرت های جهانی گرفت.

کشورهای اروپایی امضاءکننده این توافق همچنین مصوبه مجلس ایران که دولت را موظف به جلوگیری از بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم می کند نقض برجام و تعهدات هسته ای ایران دانسته اند.

در بیانیه پاریس، برلین و لندن آمده است که چنین اقداماتی از سوی ایران «تلاش های مشترک» برای حفظ برجام را به خطر می اندازد و می تواند «فرصت مهم» به وجود آمده برای بازگشت به دیپلماسی با دولت جدید آمریکا را بسوزاند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا همچنین بازگشت به برجام را «به سود» ایران توصیف کرده اند.
گفتنی است، بیانیه جدید تروئیکای اروپایی درحالی است که ایران همواره بر لزوم انجام تعهدات برجامی توسط همه طرف های عضو برجام تاکید کرده است.

ایران بارها با انتقاد شدید از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، نقض تعهد مکرر طرفهای اروپایی را هشدار داده است و کاهش تعهدات برجامی ایران را پاسخی قانونی به نقض تعهدات طرف های برجامی می داند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما