plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۱۲۳۱۱
در گفت و گوی تلفنی لاوروف و ظریف

ایران و روسیه خواستار آتش بس فوری در قره باغ شدند

سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف در یک تماس تلفنی، خواستار آتش بس فوری، کاهش تنش و جلوگیری از سخنان تحریک آمیز و ستیزه جویانه در منطقه مورد درگیری قره باغ میان جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان شدند.
ایران و روسیه خواستار آتش بس فوری در قره باغ شدند
به گزارش ایصال نیوز، وزارت خارجه روسیه شامگاه جمعه اعلام کرد در این مکالمه تلفنی وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و وزیر امورخارجه ایران اوضاع منطقه درگیری قره باغ کوهستانی را به طور مفصل مورد بحث قرار دادند و هر دو طرف از درگیری‌های گسترده ابراز نگرانی جدی کردند.

سرگئی لاوروف تأکید کرد که روسیه، هم در ظرفیت ملی خود و هم در چارچوب روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به تلاش‌های میانجیگری در حمایت از حل و فصل مناقشه قره باغ با استفاده از روش‌های سیاسی و دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

هر دو وزیر خاطرنشان کردند که کشورهای منطقه به ویژه همسایگان آذربایجان و ارمنستان می‌توانند در ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت سریع طرفین به میز مذاکره نقش مهمی داشته باشند.

در این گفت‌وگو موضوعات مهم در دستور کار دوجانبه مورد بحث قرار گرفت.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند. در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

ظریف دو روز پیش هم با وزرای خارجه هلند و اتریش تلفنی در این خصوص گفت و گو کرده بود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما