plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۱۲۱۱۱
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان خبر داد

مرکز تخصصی نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان کاشان راه‌اندازی می‌شود

نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان به ۲.۴ درصد می‌رسد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان از راه‌اندازی یک مرکز برای نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان کاشان خبر داد.
مرکز تخصصی نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان کاشان راه‌اندازی می‌شود
به گزارش ایصال نیوز، محسن یارمحمدیان روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان کاشان به خبرنگاران گفت: این مرکز بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در کاشان راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۱۵ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر سال ۷۶، معتادی که به دنبال درمان خودش باشد، مجرم نیست بلکه معتاد است اما بر اساس ماده ۱۶ این قانون، هر فرد معتادی که به دنبال درمان خودش نباشد، مجرم شناخته می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، نگهداری معتادان متجاهر در کمپ‌های معمولی را کاری اشتباه دانست و افزود: این گونه معتادها باید در مرکزهای ماده ۱۶ نگهداری شوند، زیرا همه امکانات از جمله کارهای مراقبتی، درمان و آموزش در این آنها پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: تعریفی که در قانون و بر اساس دستورالعمل برای معتادان متجاهر آمده، به کسی گفته می‌شود که در اجتماع رها و ولگرد است و تمکن مالی برای درمان یا اعتقادی برای آن ندارد و در انظار عمومی اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کند.

یارمحمدیان با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی باید این گونه معتادان را جمع‌آوری کند و به مرکزهای از پیش تعیین شده تحویل دهد، اضافه کرد: امسال برای جمع‌آوری این معتادان تا کنون سه طرح در سطح استان اصفهان اجرا شده است.

وی بیان کرد: صرف دستگیری معتاد متجاهر کافی نیست بلکه باید به ازای هر نفر- روز هزینه نگهداری آنها تامین شود؛ زیرا افزون بر تامین غذا برای این معتادان، نیازمند امکانات و آموزش فنی و حرفه‌ای نیز هستنند تا بتوان هدفمندشان کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ مرکز ترک اعتیاد (برای معتادان غیرمتجاهر) در سطح این استان فعال است، گفت: این شورا به دنبال راه‌اندازی کمپ‌های بیشتر نیست.

وی در مورد کاهش سن اعتیاد نیز تشریح کرد: سن اعتیاد در سراسر جهان به نسبت دهه‌های گذشته پایین آمده است و در حال اجرای طرح‌هایی برای جلوگیری از این امر هستیم.

یارمحمدیان، یاری‌گران زندگی را از جمله این طرح‌ها برشمرد و افزود: این طرح از سال گذشته در مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مهدهای کودک‌ سطح استان اصفهان آغاز شده بود اما شیوع ویروس کرونا اجرای آن را سخت کرد.

نرخ شیوع اعتیاد در کشور بر اساس آخرین آمارها در سال‌های گذشته حدود ۵.۴ درصد بود که این آمار در استان اصفهان به ۲.۴ درصد می‌رسد و نزدیک به ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما