plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۸
کد مطلب : ۱۱۵۶۰

استقبال بین المللی از اعلام خبر آتش‌بس در لیبی

سازمان ملل، مصر، ایتالیا روسیه و سفارت آمریکا در لیبی از اعلام آتش‌بس توسط دولت وفاق و پارلمان شرق این کشور استقبال کردند. دولت وفاق ملی در طرابلس و پارلمان لیبی در شرق لیبی بطور همزمان به تمام نیروهای خود دستور آتش‌بس فوری و توقف درگیری‌ها دادند.
استقبال بین المللی از اعلام خبر آتش‌بس در لیبی
به گزارش ایصال نیوز، استفانی ویلیامز، معاون فرستاده سازمان ملل در لیبی از توافق میان فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی و عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی درباره اعلام آتش‌بس و آغاز روند سیاسی این کشور استقبال کرد.

وی در این باره گفت: بیانیه دو طرف بار دیگر امیدها را برای ایجاد یک راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز برای بحران لیبی زنده می‌کنند.

فرستاده سازمان ملل در ادامه خواستار رفع محاصره تولیدات و صادرات نفتی لیبی شد.
در همین حال، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز از اعلام آتش بس در لیبی توسط دولت وفاق ملی لیبی و پارلمان طبرق (در شرق) استقبال کرد.

سیسی در این باره گفت: از بیانیه صادره توسط دولت وفاق و پارلمان لیبی درباره آتش‌بس و توقف عملیات‌های نظامی در سراسر لیبی استقبال می‌کنیم؛ چراکه این اقدام گامی مهم در مسیر حل و فصل سیاسی بحران لیبی و برآورده کردن خواسته‌های ملت این کشور برای برقراری ثبات و شکوفایی کشورشان به شمار می‌رود.

سفارت آمریکا در لیبی نیز با استقبال از این آتش بس آن را امری مهم و ضروری برای تمامی طرف‌ها در این کشور دانست. لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند.

دولت اول از سوی ترکیه، ایتالیا و قطر به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه عربستان، امارات و مصر حمایت می‌شود.

گفتنی است کشور لیبی در سایه نبود دولت مرکزی مقتدر، شاهد دو دستگی و روی‌ کار آمدن دو دولت متخاصم است که هر کدام ارتش و پارلمان جداگانه ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری «الجزیره»، رئیس پارلمان طبرق از تمام نیروهای رزمی در این کشور خواست که دست از جنگ بکشند.

وی در ادامه گفت: «آتش‌بس راه را بر دخالت بیگانگان می‌بندد و منجر به اخراج مزدوران و خنثی کردن‌ شبه‌نظامیان می‌شود».

عقیله صالح در ادامه گفت:‌ «تولید و صادرات نفت از سر گرفته می‌شود. درآمدهای حاصل از آن بلوکه می‌شود و تا زمان دست‌یابی به یک حل‌وفصل سیاسی از آن استفاده نمی‌شود».

وی ادامه داد: «تلاش می‌کنیم صفحه نبرد را ببندیم، به آینده چشم بدوزیم و از راه یک فرایند انتخاباتی مبتنی بر قانون اساسی کشور را بسازیم».

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، دولت وفاق ملی لیبی در یک بیانیه اعلام کرد که به همه نیروهای نظامی خود دستور آتش‌بس فوری و توقف تمام عملیات رزمی و نظامی داده است. آتش‌بس پیشنهادی و اعلامی دولت وفاق ملی شامل غیرنظامی کردن مناطقی از «سرت» و «الجفره» لیبی می‌شود.  

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما