plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۱۵۱۲
در جلسه هیات دولت مطرح شد

روحانی: آنها که از برجام خارج شده اند نمی توانند از سازوکار قطعنامه 2231 استفاده کنند

کشور عملا با صادرات غیرنفتی اداره می‌شود
رئیس جمهور تلاش تازه آمریکا برای بهره گیری از یک سازوکار قطعنامه 2231 جهت ضربه زدن به برجام را از پیش شکست خورده دانست و تاکید کرد: آمریکا اکنون عضو برجام نیست که بخواهد از این سازوکار استفاده کند و همه طرفها نیز پیشاپیش این تلاش آمریکا را محکوم کرده اند.
روحانی: آنها که از برجام خارج شده اند نمی توانند از سازوکار قطعنامه 2231 استفاده کنند
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: دنیا می داند اگر آمریکا در این مسیر بسته قدم بردارد، نتیجه اش چیست؟ آنها خود پل را خراب کرده اند و همچنان فکر می کنند پلی هست که از روی آن عبور کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در آن سازوکار تصریح شده که "طرفهای برجام و یا یکی از آنها" می توانند از این سازوکار استفاده کند اما آمریکایی که به صراحت گفته است در برجام نیستم و این بدترین پیمان است و از آن خارج شده، نمی تواند از آن استفاده کند و این از حرف های غلطی است که آمریکایی ها می زنند

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "دولت با همه توان روبروی این ابرقدرت و کشورهایی که می خواهند به این ملت ظلم کنند ایستادگی کرده و ایستادگی خواهد کرد"، گفت: برخی متاسفانه می گویند پایه های برجام اگر محکمتر بود آمریکا نمی توانست از آن خارج شود، اما اینها چرا حماقت دشمن را نمی بینید؟ آیا موافقتنامه و پیمانی هست که این دولت آمریکا از آن خارج نشده باشد؟!

رئیس جمهور با بیان اینکه "حرف‌های عجیب و غریب گاهی در گوشه و کنار دیده می‌شود که آدم را دچار حیرت می کند"، افزود: حالا برجام پایه‌هایش به نظر شما خیلی محکم نبود، آنجایی که آمریکا از سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، نفتا و پیمان اقلیمی پاریس خارج شد، آیا پایه‌های آنها هم خراب بود. این از هر چه پیمان مفید و به درد بخور بوده، خارج شده است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه " اگر دولت قوی باشد، یعنی نظام قوی است و اگر دولت بشکند یعنی نظام شکسته است"، گفت:  همه ما می‌دانیم آن بار سنگین اصلی اجرایی بر دوش دولت است و این دولت است که اگر یک روز بشکند تمام خدماتی که به مردم ارایه می‌شود،  با مشکل مواجه می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه "ما می دانیم این تحریم ها مردم را دچار مشکلات کرده و به مردم آزار رسانده و می‌رساند"، گفت: ما در برابر این تحریم ها که دوره اش تمام خواهد شد، ایستاده ایم. اگر کسی در ایران فکر می‌کند این حکومت جبار کاخ سفید و این تحریم ظالمانه دائمی است، در اشتباه است چرا که  هم جباران کاخ سفید و هم تحریم برای همیشه نمی‌ماند.

دکتر روحانی افزود: تحریم می‌شکند و از بین می‌رود. ما با مقاومتمان به آنها فهماندیم که اشتباه کرده اند و کاخ سفید هم کامل فهمیده که اشتباه کرده منتها در آن راهی که رفته اند درمانده‌اند و پیدا کردن راه خروج برایشان سخت و مشکل شده است.

رئیس جمهور گفت: دشمنان از 28 مرداد 1332 در این کشور مشغول جنایت بوده اند و همواره علیه ملت، ایران، ‌دموکراسی و دولت قانونی عمل کرده و یک دیکتاتور و طاغوت را بر این ملت تحمیل کردند و از همان زمان مرتبا این راه غلط را ادامه می‌دهند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دشمن اگرچه به ظاهر در سال 32 موفقیتی بدست آورد اما در 24 مرداد امسال حتی به رغم اینکه کاسه گدایی به دست گرفت و تا روز رای‌گیری در حال فشار بر کشورها بود اما  در ظاهر هم نتوانست پیروزی بدست آورد. در همین جا از 11 کشوری که به خواسته آمریکا رای ندادند و از دو کشور دوستی که با قاطعیت رای منفی دادند تشکر می‌کنم. امروز آمریکا تنها مانده است و ملت ایران از عظمت برخوردار است.

رئیس جمهور گفت: شکست‌های مفتضحانه آمریکا به خاطر تدبیر نظام و دولت رقم خورده است اگر چنانچه وقتی آمریکا در اردیبهشت سال 97 از برجام خارج شد روز بعد ما هم از آن خارج می‌شدیم، برای آمریکا هزینه‌ای نداشت و همه قطعنامه‌های تحریم برمی‌گشت ولی در این راه با تدبیر عمل کردیم لذا در مهر ماه همان سال در سازمان ملل همه علیه آمریکا موضع گرفتند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: آمریکا که دو شکست تاریخی در سال 97 و 99 خورده است، مجددا طبل دیگری به صدا درآورده است و در این میان رسانه‌های بیگانه فارسی زبان مزدور و خائن ظاهر شده و از فشار علیه ملت ایران ابراز خوشحالی می‌کنند که در این هم شکست می خورند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دغدغه اصلی دولت در شرایط کنونی ثبات و آرامش اقتصادی در کشور است، اظهارداشت: به دنبال آن هستیم که مردم نسبت به آینده خود نگرانی نداشته باشند از طرف دیگر در سال جهش تولید به دنبال ایجاد شتاب در بخش تولید هستیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز در همه بخش‌ها شاهد رشد تولید هستیم همچنانکه در بخش صنعت در چهار ماهه امسال نسبت به چهارماهه سال گذشته شاهد رشد 9درصدی تولید هستیم. این شرایط در بخش کشاورزی هم حاکم است و امروز به رغم همه سختی‌ها بخش برق، آب، گاز حتی یک روز هم قطع نبوده و حمل و نقل کالا و خدمات به طور مداوم در جریان است.

رئیس جمهور گفت: مردم باید واقعیتی را بدانند و آن اینکه در کشور ما روزهایی بوده که سالانه 100 میلیارد دلار پول نفت به خزانه واریز می‌شد همچنانکه در سال 90 این مبلغ حدود 102 میلیارد بوده است اما امروز این 100 میلیارد دلار وجود ندارد و افتخار دولت این است که تجارت خود را بدون نفت مدیریت می‌کند و پارسال به همان مقداری که واردات داشتیم، صادرات غیرنفتی صورت گرفت و عملا کشور با صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و این در تاریخ ایران بی‌سابقه است و امسال فقط 10 درصد بودجه به نفت متکی است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت برای مشکلات بودجه طراحی‌هایی انجام داده است، اظهارداشت: اگر بخواهیم به جای نفت فقط مالیات قرار دهیم این کار برای مردم در شرایط کنونی سختی ایجاد می‌کند و اگر دولت بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند همچنانکه دولت قبل 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بود ولی با توجه به تبعات آن هیچ‌گاه در هفت سال گذشته دست خود را به سمت بانک مرکزی دراز نکرده و به دنبال پول پرفشار نرفتیم. لذا در این شرایط یا باید اوراق منتشر کنیم یا سهام و نفت بفروشیم که هر سه کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور گفت:‌ معتقدیم که اقتصاد باید به مردم واگذار شود و آن را اصل می‌دانیم. در خصوص مزیت بازار بورس همواره به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گفته ام که مراقبت‌های لازم را انجام دهند منتها مردم هم باید بدانند که خط مستقیم در بازار بورس تحقق نمی‌یابد اما مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و ان شاءالله خواهد بود و آن را برای مردم حفظ می‌کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به برنامه و طراحی دولت برای فروش نفت تصریح کرد: این موضوع را در جلسه سران سه قوه مورد بحث قرار دادیم و دولت کاملا آماده است آن را اجرا کند و آن را صد در صد به نفع مردم می‌دانیم و بهترین راه تامین مالی است ضمن اینکه در شرایطی که آمریکا دنبال آن است که نفت را نفروشیم این کار تودهنی به آمریکا هم می‌باشد.

رئیس جمهور گفت: اگر سران دو قوه دیگر از آن حمایت کنند، آن را عملیاتی می‌کنیم چرا که دولت هفته‌ها روی تدوین آن زحمت کشیده است و از افتخارات طرح اقتصادی این دولت به شمار می رود ولی برای اجرایی شدن آن نیاز داریم که روسای دو قوه دیگر به طور کامل با آن موافق باشند اگر هم موافقت نکردند به دنبال طرح‌های دیگر خواهیم رفت و مسیر را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی خطاب به ملت ایران با بیان اینکه دولت طرح‌های متعددی را برای کاهش مشکلات مردم در دست دارد، گفت: دولت مرتبا به دنبال ایجاد مسیرهایی برای گشایش جدید در رفع مشکلات مردم است.

رئیس جمهور با تشریح اقدامات دولت در زمینه حمایت از مردمی که در کرونا آسیب دیده‌اند از جمله اعطای وام ودیعه مسکن، اقدام دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مورد اشاره قرار داد و گفت: احکام 3 میلیون و 500 هزار نفر در کشور امروز زده می‌شود و بر مبنای این بازنشستگان با 30 سال سابقه که حداقل دستمزدشان یک میلیون و 600 هزار تومان بود به 2میلیون و 800 هزار تومان افزایش می‌یابد و دستمزد بازنشستگان با سابقه 35 سال نیز با حداقل دستمزد یک میلیون و 700 هزار تومان به 3 میلیون تومان افزایش می‌یابد و دستمزد کسانی که 25 سال سابقه دارند نیز 80 درصد افزوده می‌شود.

دکتر روحانی افزود: دولت برای این کار 32 هزار میلیارد تومان سهام به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده و این یک اقدام بسیار ارزشمندی در حمایت از بازنشستگان عزیز کشورمان است و بی تردید در سایر زمینه‌ها هم هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مطرح شده در خصوص برگزاری کنکور اشاره کرد و گفت: کنکور موضوع مهمی است و بخش زیادی از دغدغه جوانان کشورمان را تشکیل می‌دهد. برای برگزاری کنکور در شرایط کنونی چند کار می‌توانستیم انجام دهیم که راحت‌ترین آن این بود که امسال کنکور برگزار نشود، بی تردید این تصمیم همه جوانان و خانواده آنها را ناامید می‌کرد و یک سال عمر آنها به هدر می‌رفت و نارضایتی بزرگی در سراسر کشور به وجود می‌آورد. لذا راهکار کاملا نادرستی بود.

رئیس جمهور افزود: راه دیگر ایجاد تاخیر در برگزاری کنکور بود و این در صورتی مفید است که اطمینان داشتیم که در یک ماه یا چهل روز آینده وضع بهداشت و شرایط کرونا بهتر می‌شود در صورتی که چه کسی می‌تواند چنین تضمینی بدهد و راه دیگر برگزاری کنکور در زمان مقرر با کنترل و رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی بود لذا همین راه را انتخاب کردیم و به وزارت خانه های علوم و بهداشت تاکید می‌کنم در روزهایی که کنکور برگزار می‌شود همه وظیفه دارند مراقبت‌ها و نظارت‌های لازم را به عمل آورند.

دکتر روحانی گفت: همه باید مراعات کنیم، برای جوانان عزیز که سلامت آنها برای ما بسیار مهم است و سرمایه‌های آینده کشور محسوب می‌شوند کوچکترین مشکلی پیش نیاید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ماه پربرکت و زندگی‌ساز محرم‌الحرام اظهار داشت: قدرت مقاومت، اعتماد به نفس و برکات فرهنگی خودمان را از ماه محرم دریافت می‌کنیم و در این ماه پنجره‌های جان و دلمان به روی آن خورشید تابان هدایت و نجات یعنی فرهنگ عاشورایی باز می‌کنیم که به واسطه آن هم نور هدایت را و هم گرمای حیات‌بخش را دریافت می‌کنیم.

دکتر روحانی گفت: ماه محرم یک مدرسه گسترده در سطح جامعه و دنیای تشیع و اسلام و حتی بالاتر از آن در عرصه جهانی است که همه از این مدرسه بزرگ درس‌آموزی می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: امام حسین(ع) از آغاز حرکت خویش به همه نشان داد که چه راهی را انتخاب کرده است و قبل از آنکه عازم کربلا شود فرمود: هر کس آماده است جانش را فدا کند و مشتاق لقای پروردگار است فردا می‌تواند با ما حرکت کند.

دکتر روحانی گفت: امروز هم همان بیان امام حسین(ع) به همه ما و نسل جوان این است که هر کس آماده فداکاری و عشق‌بازی است این کاروان در حرکت و مقصد آن روشن است.

رئیس جمهور گفت: درس امام حسین(ع) این است که خودمان را برای روزهای سختی و امتحان آماده کنیم زندگی دارای فراز و نشیب است و هر امتی روزهای سختی در پیش دارد و آن روزها است که جوهره انسانها روشن می‌شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امسال در ایام محرم همانند همه سالها عشق خود را به خاندان رسالت و اباعبدالله‌الحسین نشان خواهیم داد، گفت: همانند قرنها که ملت ایران پرچمدار عزاداری امام حسین(ع) بود امسال هم این عزاداری‌ها انجام می‌شود البته شکل آن مقداری تغییر خواهد داشت و باید همگان دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند.

رئیس جمهور گفت: اهداف اصلی عزاداری امام حسین(ع) احترام به شریعت، دین و رعایت اصول اخلاقی است و یکی از این اصول حفظ جان خودمان و سایرین است. بی‌تردید با رعایت اصول بهداشتی ایام محرم پرشوری خواهیم داشت. در این ایام هر کس به هر نوعی که می‌تواند باید پرچم عزا را به اهتزاز درآورد.

دکتر روحانی افزود: باید پرچم عزاداری امام حسین را در زندگی، دلها و خانه‌های خودمان به اهتزاز درآوریم و فضای جامعه از روز اول محرم، فضای حسینی باشد به گونه‌ای که هر کس به آن نگاه می‌کند عشق اباعبدالله را مشاهده کند.

رئیس جمهور گفت: فرهنگ محرم، تاسوعا و عاشورا همواره و در همه جا ما را پیروز کرده است بنابراین امسال هم با همان شکوه و با رعایت همه اصول بهداشتی عزاداری اباعبدالله را برگزار می‌کنیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة

بار دیگر در آستانه ماه پربرکت و زندگی‌ساز محرم‌الحرام قرار گرفتیم که برکت‌های فرهنگی‌، اعتماد به نفس و قدرت مقاومت‌ خود را همیشه از ماه محرم دریافت می‌کنیم و همیشه در ماه محرم پنجره‌های جان و دل‌‌مان را به روی آن خورشید تابان هدایت و نجات یعنی فرهنگ عاشورایی باز می‌کنیم که هم نور هدایت را دریافت و هم از گرمای حیات‌بخش آن خورشید درخشان استفاده می‌کنیم.

ماه محرم یک مدرسه گسترده و بزرگ در سطح جامعه‌، در سطح دنیای تشیع، در سطح دنیای اسلام و حتی بالاتر در سطح مناطق بسیار بزرگی از جهان است که همه از این مدرسه بزرگ درس‌آموزی می‌کنند.

البته خودِ امام حسین (ع) از آغاز حرکت خود به همه نشان داد که چه راهی را انتخاب کرده است. آن شبی که صبح آن عازم عراق و کربلا بود، فرمود: مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنِی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللّهُ تَعالى. گفت هر کس که آماده است تا جانش را فدا کند هر کس که مشتاق لقاء پروردگار است، او می‌تواند فردا همراه ما حرکت کند.

الان هم بیان اباعبدالله‌الحسین به همه ما و نسل ما و نسل جوان همین است، مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، هر کس آماده عشق بازی و فداکاری است، کاروان حرکت می‌کند و در حرکت است و مقصد آن روشن است.

در همین کاروان و در همین مسیر راه، وقتی خبرهایی به امام حسین رسید که برای بعضی دلسردکننده بود، آن خطبه معروف را ایراد کرد که" الدنیا و الدین لعق علی السنتهم"، بعد فرمود: "فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» گفت در این دنیا خیلی‌ها هستند که متاسفانه بنده قدرت، بنده مقام و بنده ثروت هستند و وقتی که روز امتحان فرا می‌رسد آنهایی که به زبان دائم می‌گفتند ما دین داریم آن وقت قل الدیانون. تعداد آنهایی که دیندار واقعی هستند بسیار کاهش پیدا می‌کند.

این درس زندگی ابی‌عبدالله است. به ما می‌گوید خودتان را برای روز سختی و روز امتحان آماده کنید. زندگی دارای فراز و نشیب است و هر ملتی و هر امتی روزهای سختی پیش رو دارد و در آن روزهای سخت است که جوهره انسانها مشخص می‌شود؛" النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة». همانطور که معادن این همه زیاد است، بعضی‌ها بسیار پرقیمت است و بعضی‌ها قیمت چندانی ندارد. مردم هم دلهایشان اینطوری است. بعضی‌ها معدن جواهر و پرقیمت هستند و همه این ویژگی‌ها در روز سختی آشکار می‌شود.

امسال در محرم مثل همه سال‌ها عشق‌مان را به خاندان رسالت و ابی‌عبدالله‌الحسین باید نشان دهیم. مثل قرن‌ها که ملت‌ ایران همیشه پرچمدار عزاداری ابی‌عبدالله ‌الحسین بوده، امسال هم همینطور خواهد بود و البته شکل عزاداری ممکن است مقداری تغییر کند. اجتماعات را باید در حد مجاز برگزار کنیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را همه باید مراعات کنیم.

 یکی از راههای عزاداری این است که در این راه و مسیر به اهداف امام حسین(ع) برسیم و اهداف امام حسین همان احترام به شریعت و دین و مناسک است. یکی از اصول دینی هم حفظ جان خودمان و حفظ جان همنوعان و مردم است.

بنابراین ان شاءالله همه دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند و محرم پرشوری خواهیم داشت. فضای مجازی، صدا و سیما، مطبوعات، رسانه‌ها، همه سایت‌ها و هر فردی به هر نوع که می‌تواند باید این پرچم عزا را به اهتزاز دربیاورد.

من یکبار ماه محرم در یکی از کشورهای افریقایی بودم و صبح اول ماه محرم در محله‌ای که حضور داشتم دیدم بسیاری از در خانه‌ها پرچم عزای سیدالشهداست و پرسیدم، گفتند تمام شیعیانی که اینجا زندگی می‌کنند در طول ماه محرم این پرچم عزا بالای سر خانه‌هایشان است.

ما باید این پرچم عزاداری امام حسین را در زندگی‌مان، در دلهامان، در جامعه‌مان، در خانه‌هایمان، همه جا به اهتزاز دربیاوریم. فضا از روز جمعه که روز اول ماه محرم است باید فضای حسینی بشود و هر کس به جامعه ما نگاه‌ می‌کند عشق به اباعبدالله را مشاهده کند و به تعبیر امام راحل‌مان که فرمود،" ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم"، هر جا پیروز شدیم محرم و عاشورا و تاسوعا ما را پیروز کرد.

بنابراین امسال هم انشاءالله با همان شکوه و با رعایت همه اصول بهداشتی عزاداری اباعبدالله الحسین را انجام خواهیم داد، نُظار هم نظارت می‌کنند، همه مسوولین مساجد و تکایا و حسینیه‌ها هم به وظیفه خودشان که به آنها ابلاغ شده ان شاءالله عمل کنند.

امسال محرم ما توام با هفته دولت می‌شود، هفته دولت هفته مهم و بسیار درس‌آموزی برای ماست، واقعا این روزها که سختی‌ها را مشاهده می‌کنیم گاهی وقت‌ها یادمان می‌رود که در سال 59 و 60، اوایل دهه 60 چه سختی‌هایی داشتیم. ببینید کاری که دشمنان با ما انجام دادند، در هفت تیر بزرگ‌ترین شخصیت‌های ما را شهید کردند و فکر کردند کل نظام تمام شده، گفتند مجلس تعطیل است، دولت و قوه قضاییه تعطیل است اما مردم و مسوولین ما و هدایت‌های آن روز امام راحل نگذاشت یک روز مجلس تعطیل شود.

بعد از هفت تیر وقتی مجلس را تشکیل دادیم چون چند نفر عدد کم بود از بیمارستان با برانکارد نمایندگان به مجلس آمدند تا مجلس رسمیت پیدا کند. آن روز نشان داده شد که این نظام قابل شکست نیست واقعا آن روز در مجلس احساس من این بود که هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را شکست دهد، چون طراحی هفت تیر طراحی استکبار جهانی علیه ما بود، حال مزدوران آنها عمل‌کننده بودند و انجام دادند.

حالا با این تیر نتوانسته بودند نظام را به زمین بزنند آمدند در یک فاصله بسیار کوتاهی در حدود دو ماه بعد از هفت تیر، در هشت شهریور یک توطئه دیگری مشابه هفت تیر طراحی کردند و مقامات عالی دولتی از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر و مقامات امنیتی را به شهادت رساندند.

صدای انفجاری که از همین ساختمانی که الان ما در آن هستیم بلند شد. آن روز ما در همین ساختمان مجلس شورای اسلامی بودیم، دود از این ساختمان بلند می‌شد و همه فکر می‌کردند دیگر این ضربه ضربه نهایی است و ما را از پا درمی‌آورد ولی هر جا دچار مشکل شدیم مردم به صحنه آمدند، شما برای هفت تیر دیدید مردم در خیابانها چه کردند، با آن شعار"ایران پر از بهشتیه"، در هشت شهریور دیدید مردم چه کار کردند در خیابانها، حضور مردم استکبار را لرزاند.

حضور امام قدرت آنها را در هم شکست و دیدند هر کاری می‌کنند این نظام از چشم مردم بیفتد، پرچمداران و سرداران بزرگ این نظام را به شهادت می‌رسانند و به خون می‌غلتانند اما مردم با روحیه قوی‌تر و با نفسی بلندتر به صحنه می‌آیند برای انقلاب‌شان برای نظام‌شان نمی‌ترسند و نمی‌هراسند.

همانی که قرآن مجید برای صدر اسلام می‌گوید که "ماذا دنا إِلَّا إِیمَاناً وَ تَسْلِیماً،

و همانی که قرآن می‌گوید، همانی که روایات ما، نهج‌البلاغه می‌گوید، هر چه مشکل پیش آمد قدرت ایمان مردم قوی‌تر شد، درست است گاهی شد و " زُلْزِلُوا زِلْزالًا شَدِیداً " ، یک تکان و تکانه بزرگی ایجاد شد اما مردم نترسیدند و نهراسیدند، ایستادگی و مقاومت کردند.

و ما امروز در هفته دولت یک مسوولیت بسیار سنگینی را بر دوش داریم، یک چیزی شبیه همان سالهای 60 و آن توطئه‌های بزرگی که علیه ما طراحی کردند امروز هم استکبار جهانی همان توطئه را علیه ما طراحی کرده است، آن وقت می‌خواست با کشتن مسوولین ما نظام را به زمین بزند، یک روز خواست با جنگ ما را به زمین بزند، امروز با جنگ اقتصادی وارد شده تا نظام و ملت ما را بشکند و به زانو دربیاورد.

در این هفته دولت، ضمن تجلیل از روح بلند شهید رجایی و روح بلند شهید باهنر و همه عزیزان و همه شهدای دولت در طول این مدت، به مردم قول می‌دهیم با همه توان در صحنه هستیم. می‌دانیم باز سال 60 را در سال 97، 98، 99 یک طوری برگرداندند. آنهایی که کامل برایشان ملموس نیست، با زبان دیگری حرف می‌زنند، ولی اکثریت قاطع جامعه برایشان ملموس است. می‌دانند دومرتبه سال 60 را دشمن به یک نحو دیگر تکرار می‌کند، اما قدرت و توان و ایستادگی‌مان، تاب‌آوری‌مان را از دست نخواهیم داد.

مردم باید بدانند که دولت با همه توان در خدمت آنهاست، حال اگر جایی موفقیت‌اش کامل است به خاطر حضور مردم، شور مردم و کمک مردم است و اگر یک جایی هم موفقیت کمتر است، مردم بدانند دولت یک روز را برای خودش، روز تعطیلی و استراحت قرار نداده، تمام روزها در صحنه بوده و مخصوصا امسال با این سختی‌ها و مشکلاتی که داریم یک روز و یک ساعت تعطیل نخواهیم داشت. در صحنه هستیم و در برابر دشمن سر فرود نمی‌آوریم. دشمن می‌خواست کشور را تسلیم کند، به این هدف نخواهد رسید. یا می‌خواست جامعه را به هم بریزد و بحران درست کند، به این هم نخواهد رسید، یا می‌خواست کاری کند که در جامعه مردم بیایند و بگویند فرش قرمز پهن می‌کنیم برای آنها و آنها وارد کشور شوند که آنها در سال 97 فکر کرده بودند.

گفتند 22 بهمن ملت برای ما فرش قرمز پهن می‌کند و وارد کشور می‌شویم و دیگر اینها نیستند که جشن چهل سالگی انقلاب را بگیرند.

دیدند مردم، برای شماها که یک عمری جنایت کردید؛ دیروز 28 مرداد بود و از سال 32 تا امروز شما در این کشور جنایت کردید. چرا سال 32 آمدید کودتا کردید؟ چرا آمدید دولت قانونی را سرنگون کردید؟ چرا یک جبار را بر سر مردم مسلط کردید؟ چرا در 28 مرداد این کار را کردید؟ این شما بودید. شما علیه ملت آمدید تلاش کردید. شما علیه دمکراسی کار کردید و شما بر علیه دولت قانونی کار کردید.

شما طاغوت و دیکتاتور را بر مردم مسلط کردید و همین راه غلط را دارید ادامه می‌دهید. مرتب شکست خوردید و دو مرتبه همان راه غلط را ادامه دادید و مردم به خوبی در این روزها شاهد بودند و دیدند، حالا آن 28 مرداد بود که دشمن به ظاهر در سال 32 یک موفقیت ظاهری به دست آورد ولو اینکه در باطن مسیرش غلط و نادرست بود، اما امروز در 24 مرداد می‌بینیم حتی در ظاهر هم نتوانستند پیروزی به دست بیاورند.

آمدند در شورای امنیت و دیدند وضع چگونه بود. این همه خودشان را مهیا و آماده کردند و افراد را فرستادند، کاسه گدایی را در دست گرفتند در کشورهای مختلف، تلفن زدند، حتی روز رأی‌گیری مداوم در حال فشار به کشورها بودند.

من اینجا تشکر می‌کنم از آن 11 کشوری که به آمریکا رأی ندادند و تشکر می‌کنم از آن 2 کشور دوستی که در برابر آمریکا با قاطعیت رأی منفی دادند.

آمریکا تنها بود. کی بوده در تاریخ ملت ایران، این عظمت را باید مشاهده کند، این عظمت برای ملت است. دولت هم نماینده مردم است و دولت هم خادم مردم است.

کی بوده در تاریخ سازمان ملل که در سال 97، خود ترامپ بیاید در شورای امنیت بنشیند، سران همه 15 کشور را دعوت کند علیه برجام اما تمام 14 کشور علیه او حرف زدند. خودش آنجا نشسته بود، همه علیه او صحبت کردند.

یک کشور نبود در سازمان ملل که به نفع آمریکا صحبت کند. شکست مفتضحانه سال 97 آمریکا، چرا توانستیم این کار را بکنیم. بخاطر تدبیر نظام و دولت. اگر آن روزی که در اردیبهشت اعلام کرده بود که از برجام خارج شدم، روز بعد می‌گفتیم ما هم از برجام خارج می‌شویم، آمریکا دیگر هزینه‌ای نداشت. تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران برمی‌گشت و او بی‌هزینه به ایران خیانت کرده بود.

ما این هزینه را به آمریکا تحمیل کردیم. ایستادیم و با تدبیر عمل کردیم. در مهرماه همان سال که شورای امنیت تشکیل داد، همه علیه او صحبت کردند. آنجا روشن شد که راه آنها غلط است و روشن شد راه ما درست است.

امسال هم که شورای امنیت تشکیل داد و خواست راجع به تحریم تسلیحاتی ما تصمیم بگیرد، باز هم با اینکه مسأله تحریم تسلیحاتی موضوعی است که ممکن است بتوانند بعضی از کشورها را به غلط تحریک کنند اما در عین حال همه روبرویش ایستادند و یک جزیره کوچکی هم آمد در کنار ترامپ، هیچ کس به اینها اعتنا نکردند، 2 شکست تاریخی 97 و 99 را با چشم دیدیم و دنیا به عیان دید.

دومرتبه آمدند یک طبل دیگری را به صدا در آوردند و من این یکی دو روز دیدم واقعاً این رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان مزدور و خائن، خوشحالند و لبخند می‌زنند که یک روزی برای ملت ایران مشکل پیش بیاید.

آن روزی که ملت ایران پیروز می‌شود، همه زانوی غم در بغل می‌گیرند تا 22 بهمن آن تظاهرات عظیم می‌شود زانوی غم در بغل می‌گیرند. تا روز عاشورا می‌شود و مردم همه حسینی می‌شوند، زانوی غم در بغل می‌گیرند و تا آمریکا شکست می‌خورد، زانوی غم در بغل می‌گیرند.

حالا آمدند که آمریکا می‌خواهد از ساز و کار 2231 در برجام استفاده کند. نیست که استفاده کند. عقل چیز شریفی است. شما این قطعنامه 2231 را بخوانید. همه جا می‌گوید "طرف‌های برجام و یا یکی از طرف‌های برجام". آمریکا که به صراحت گفته از برجام خارج شدم و نیستم. توهین کرده به برجام و گفته این بدترین پیمان بوده که دولت قبل آمریکا بسته است. خوب گذاشته کنار و رفته بیرون. آدمی که رفته بیرون که حضور ندارد.

 قطعنامه می‌گوید آنهایی که طرف هستند و حضور دارند. یک جایی می‌توانند از یک ساز و کاری استفاده کنند و روند این ساز و کار هم گفته شده است. اصلاً معنی و مفهوم ندارد و از آن حرف‌های غلط است و آن حرف ها را هم شما دیدید که هم اتحادیه اروپا و هم چین و روسیه و همه کشورهایی که در زمینه مسایل سیاسی و حقوقی صاحب‌نظر هستند، آمریکا را محکوم کردند و پیشاپیش محکوم می‌کنند.

البته دنیا می‌‌داند که اگر آمریکا در این مسیر قدم بردارد، نتیجه‌اش چیست. اما این راه بسته شده است.

مثل آدمی که خودش آمده، این پل را به طور کامل خراب کرده است، حالا فکر می‌کند پل است و دارد می‌رود. غرق می‌شوید. او فکر می‌کند پل است. پل را شما به روی خودت خراب کردید. پل را خراب کردید و حالا دارید می‌رود. این در آب است، پلی اینجا وجود ندارد.

مردم بدانند، دولت با همه توان روبروی این ابرقدرت و کشورهایی که می‌خواهند به ملت ما ظلم کنند ایستادگی کرده و ایستادگی می‌کند. حالا یک فرد عجیب و غریبی می‌بینیم. یا چند نفر می‌بینیم می‌گویند اگر برجام پایه‌هایش محکم‌تر بود، آنجوری و اینجوری می‌شد. حالا برجام پایه‌هایش به نظر شما خیلی محکم نبود، آنجایی که آمریکا از بهداشت جهانی، یونسکو، نفتا و پیمان اقلیمی پاریس خارج شد، پایه‌های آنها هم خراب بود. این از هر چه پیمان بوده، خارج شده است. هر چه پیمان مفید بوده، هر چه قرار داد به درد خور بوده ول کرده و آمده بیرون. چرا دشمن و حماقت او را نمی‌بینیم.

حرف‌های عجیب و غریب گاهی در گوشه و کنار دیده می‌شود، آدم دچار حیرت است. والا بالله اگر دولت قوی باشد، یعنی نظام قوی است. اگر دولت بشکند یعنی نظام شکسته است. همه ما می‌دانیم آن بار سنگین اصلی اجرایی بر دوش دولت است.

این دولت است که اگر یک روز بشکند و یک روز و یک ساعت اگر نباشد، آموزش، بهداشت، برق و آب مردم و تمام خدماتی که به مردم ارایه می‌شود، از بین می‌‌رود. مواد غذایی که در فروشگاه‌‌ها و تمام نیازمندی‌ها و صنعتی که هست، برای دولت و ملت است. تقویت نظام به نفع همه ما است.

در این شرایط خاص می‌فهمیم و می‌دانیم که دشمن با فشارهایش به هدف‌اش نرسیده و نخواهد رسید اما موجب آزار مردم شده است. این را می‌دانیم.

مردم را دچار مشکلات کرده به مردم آزار رسانده است و می‌رساند. در برابرش باید بایستیم. این دوره تمام می‌شود. اگر کسی در ایران فکر می‌کند این حکومت جبار کاخ سفید دائمی است و این تحریم ظالمانه دائمی است، در هر دو مورد اشتباه کرده است. هم جباران کاخ سفید برای همیشه نمی‌مانند و هم تحریم برای همیشه نمی‌ماند.

تحریم می‌شکند و از بین می‌رود. حالا یک سال، دو سال و سه سال مقاومت کردیم و مقاومت هم می‌کنیم. به آنها هم فهماندیم که اشتباه کردند و آنها هم کامل فهمیده‌اند. کاخ سفید کامل فهمیده که اشتباه کرده است. منتها در آن درمانده‌اند. یک راهی رفتند که پیدا کردن راه خروج از آن کار بسیار سخت و مشکلی است.

در این شرایط اقتصادی، دغدغه دولت اول ثبات و آرامش اقتصادی است. می‌خواهیم اقتصاد کشور دارای یک آرامش و ثباتی باشد.

مردم نسبت به هفته آینده، ماه و سال آینده دلشان قرص باشد و نگرانی نداشته باشند. از طرفی هم در سال جهش تولید هستیم و می‌خواهیم به تولید تکیه کنیم.

امروز در کشاورزی، صنعت، در همه جا، در همه بخش‌ها، تولید و رشد تولید را می‌بینیم. در بخش صنعت در 4 ماهه امسال نسبت به 4 ماهه پارسال 9 درصد رشد تولید داریم. این خیلی مهم است. در این شرایط کرونا در این شرایط سختی و فشار توانستیم تولید بیشتر داشته باشیم. در کشاورزی رشد داریم در همه بخش‌ها رشد تولید داریم.

در این شرایط سخت روزی نبود که کشور دچار خاموشی شود، آب دچار قطعی شود، گاز دچار قطعی شود. بنزین و گازوئیل نباشد. راه و جاده، حمل و نقل؛ همه تلاش کردند.

اینکه می‌بینید از بندر تا انبار، از انبار تا فروشگاه، همه چیز سر جای خودش حرکت می‌کند، همه تلاش می‌کنند. یک واقعیتی را مردم عزیز و همه باید بدانند. یک روزی بوده در سال، 100 میلیارد دلار پول نفت در خزانه می‌آمده، در یک سال‌هایی بالای 100 میلیارد، در سال 90 ، 102  میلیارد پول نفت در کشور آمده است. امروز این 100 میلیارد نیست، این افتخار دولت است که بگوید تجارت خودش را منهای نفت اداره می‌کند.

پارسال هر چه وارد کردیم، حدود 40 الی 43 میلیارد واردات داشتیم، همان اندازه هم صادرات غیرنفتی داشتیم. کشور را داریم با صادرات غیرنفتی اداره می‌کنیم. این مسأله بسیار مهمی است. در تاریخ ایران سابقه ندارد. نه بعد از انقلاب و نه قبل از انقلاب. اگر یک سال نفت نبود، چه می‌کردند!

کاری ندارد، به تاریخ نگاه کنیم، بودجه چه بوده، اتکاء آنها به نفت چه بوده، بعد انقلاب نگاه کنیم چه وضعی داشتیم. سال‌های قبل از این دولت را نگاه کنیم.

سال‌هایی بوده که 40 الی 50 درصد بودجه کشور به نفت تکیه داشته است. امسال 10 درصد بودجه به نفت تکیه دارد، نه 40 الی 50 درصد. در این شرایط که شرایط سختی و مشکل است، باید کشور را اداره کنیم. داریم اداره می‌کنیم. مشکلات بودجه‌مان را برایش طراحی و پیش‌بینی کردیم. اگر بخواهیم به جای درآمد نفت به طور کامل مالیات بگذاریم، برای مردم سخت می‌شود.

سال جهش تولید است و باید طوری مالیات اخذ کنیم که اصل تولید صدمه نبیند و باقی بماند. در مالیات محدودیت داریم. دولت اگر بخواهد از بانک مرکزی پول بگیرد، دولت قبلی آمد 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن پول پرفشار استقراض کرد. ما هم این قدرت را داریم، ولی دست‌مان را به سوی بانک مرکزی هیچ وقت دراز نکردیم. در این 7 سال، دست به سوی استقراض بانک مرکزی دراز نکردیم، دنبال پول پر فشار نرفتیم. حالا باید چه جوری اداره کنیم، وقتی مالیات این جوری است، وقتی پول پرفشار به مصلحت نیست، یا باید اوراق منتشر کنیم، یا باید سهام بفروشیم، یا باید نفت را بفروشیم. دولت دارد هر 3 کار را انجام می‌دهد. اوراق‌مان را می‌فروشیم. الان 57 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه از اول سال تا حالا فروختیم، باز هم اگر لازم باشد اوراق خزانه می‌فروشیم. بحمدالله یک روش و شیوه‌ای است که هم قانون آن را امضاء کرده و هم دولت پیشنهاد کرده است. سهام دولتی را می‌فروشیم. البته معتقدیم که باید اقتصاد به مردم واگذار شود. این اصلی است که از اول دولت یازدهم دنبال آن بودیم و الان هم دنبال آن هستیم. بحمدالله وضع فروش سهام، خوب است. بازار بورس، یک بازاری است که همیشه مراقبت می‌کنیم، همیشه در دولت به یک مناسبتی، تأکید می‌کنم. مخصوصاً به وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، به دوستانی که در شورای عالی بورس هستند، همواره توصیه می‌کنیم که همیشه باید مراقبت کنند و مراقبت هم می‌کنند. منتها مردم بدانند که این ذات بازار بورس است، خط مستقیم در بورس تحقق پیدا نمی‌کند. اصلاً در اقتصاد تحقق پیدا نمی‌کند.

یک خطی باشد مستقیم بالا برود، این خط شکستگی دارد، پایین می‌آید و بالا می رود، مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و به سمت پایین نباشد و ان‌شاء الله خواهد بود و برای مردم حفظ می‌کنیم.

یک راه دیگر هم وجود دارد و آن فروش نفت است. برای فروش نفت طرحی را طراحی کردیم که این روزها هم روی آن بحث شد، آن را در 3 قوه بحث کردیم، دولت کاملاً طرح را آماده کرده و این طرح را صد در صد به نفع کشور و مردم می‌داند، بهترین راه تأمین مالی است. بهتر از اوراق است که بفروشیم، راه بسیار خوبی است و تو دهنی به آمریکا است که آنها می‌خواهند ما نفت نفروشیم، ما نفت می‌فروشیم.

یعنی آن هم یک قدم خوبی داریم در برابر آمریکا برمی‌داریم. ان‌شاء الله اگر دو قوه دیگر حمایت کردند ما این راه را عملیاتی می‌کنیم.

دولت هفته‌ها نشسته فکر کرده و زحمت کشیده، به نظر من یکی از افتخارات طرح اقتصادی این دولت است. اگر لازم باشد بعدها مفصل‌تر توضیح می‌دهم. ولی برای اجرایی شدن این کار نیازمند هستیم که دو قوه دیگر هم گر چه در جلسات بحث کردیم ولی به طور کامل آنها هم موافق باشند. اگر دو قوه دیگر به طور کامل موافقت کردند، مقصودم روسای دو قوه است، اگر روسای دو قوه دیگر موافقت کردند طرح اجرایی اش را می‌آوریم و اجرا می‌کنیم و عمل می‌کنیم. اگر نکردند، می‌رویم دنبال طرح‌های دیگر و مسیر را ان‌شاء الله ادامه می‌دهیم.

در اینجا می‌خواهم خدمت مردم عزیز بگویم، ضمن اینکه مردم دچار مشکل هستند، خوشبختانه طرح‌های زیادی هم در دولت اجرا می‌شود که این مشکل مردم کاهش پیدا کند، همین دیروز هم در جلسه بعداز ظهرمان با تیم اقتصادی دولت که بحث می‌کردیم یک طرحی مطرح شد که آن هم می‌تواند فشار روی مردم را کاهش دهد و البته باید روی آن کار کنیم و آن را باز نمی‌کنم.

مرتب دنبال این هستیم مسیری را پیدا کنیم که گشایش جدیدی برای مردم باشد. در طول این مدت کرونا هم که مهم است، ما دولتی هستیم که خدمات بهداشتی کرونا را به طور مجانی ارائه می‌دهیم. شما ببینید چند کشور اینگونه اند. شما ببینید کسی که برای درمان کرونا می‌رود چقدر از او پول می‌گیرند. تست می‌رود چقدر پول می‌گیرند. ما همه اینها را برای مردم و حتی برای اتباع بیگانه‌ای که در کشور ما هستند مجانی انجام می‌دهیم.

بار کرونا بر دوش ماست به خوبی تحمل خواهیم کرد و ان‌شاء الله انجام خواهیم داد و از لحاظ اقتصادی و مالی تأمین می‌کنیم از لحاظ تجهیزات تأمین می‌کنیم از لحاظ کادر درمان هم الحمدالله کادر درمان فداکاری داشتیم و متخصص و کاردان به خوبی عمل کردند و به خوبی هم عمل می‌کنند و ادامه می‌دهند، اما در عین حال در زمینه‌های دیگر هم توانستیم برای کسب و کارهایی که مشکل پیدا کردند وام بدهیم.

وام به مردمی بدهیم که دارند یارانه می‌گیرند. برای مسکن توانستیم قدم‌هایی را برداریم، از لحاظ کاهش اجاره‌بها از آن طرف داریم برای ودیعه مسکن کمک می‌کنیم و همه این کارها را داریم انجام می‌دهیم. برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، کار خوبی شروع شد، وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی از اول مرداد اعلام کردند برای همسان‌سازی حقوق 3.5 میلیون نفر بازنشسته در کشور برای جامعه کارگری. این احکامش ان‌شاء الله از امروز که 29 مرداد است زده می‌شود و بر مبنای این بازنشستگانی که 30 سال کار کردند حداقل دستمزدشان یک میلیون و 600 هزار تومان بوده این تبدیل می‌شود به 2 میلیون و 800 هزار تومان، یعنی یک تحرک خوبی است برای اینکه یک مقدار وضع زندگی مردم ترمیم شود و مشکلات‌شان کمتر شود.

بازنشستگانی که 35 سال سابقه کار دارند حداقل دستمزدشان یک میلیون و 700 هزار تومان بوده این تبدیل می‌شود به 3 میلیون تومان. حتی آنهایی که 25 سال سابقه کار داشتند آنها هم 80 درصد حقوق‌شان افزوده می‌شود و دولت آمد، 32 هزار میلیارد تومان سهام را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد برای اینکه این کار مهم تحقق پیدا کند. یعنی مردم بدانند دولت در این شرایط سخت، آمده یک قدم مهم برای بازنشستگان و جامعه کارگری امروز برداشته و این کار، کار بسیار ارزشمند و مهمی است که انجام شده و ان‌شاء الله در زمینه‌های دیگر هم هر کاری که لازم باشد، انجام خواهیم داد در حدی که در توان داریم.

می‌خواهم به مردم بگویم، زندگی شما به سختی می‌گذرد، ولی ما به طور شبانه‌روز در فکر این هستیم که این سختی‌ها را کاهش دهیم، ان‌شاء الله دشمن هم مأیوس می‌شود و شکست می‌خورد و این شرایط ماندگار نیست و این شرایط تغییر خواهد کرد.

در پایان می‌خواهم یک نکته دیگر بگویم البته راجع به هفته دولت، وزرای محترم توضیح خواهند داد و من هم فرصت‌هایی خواهم داشت برای مردم توضیح خواهم داد اقداماتی که در این 7 سال شده و اقداماتی که در یک سال پیش رو انجام خواهیم داد. ان‌شاء الله مردم بیشتر مطلع می‌شوند و صدا و سیما هم کمک می‌کند، روزنامه‌ها هم کمک می‌کنند، فضای مجازی هم کمک می‌کند برای اینکه واقعیت‌ها را به مردم بیان کند.

نکته آخری که می‌خواهم تأکید کنم، موضوع کنکور است که موضوع مهمی است. یعنی یک جمعیت عظیمی از جوانان کشور، اینها در طول این 12 سالی که درس می‌خوانند، یکی از دغدغه‌هایشان روز کنکور است. می‌دانند که مدرسه و دبیرستان را می‌گذرانند، ولی از اول به فکر این هستند که چگونه درس بخوانند و چه کار کنند که آن سال آخر در کنکور بتوانند به یک موفقیت قابل ملاحظه برسند. این کنکور هم تقریباً تعیین کننده سرنوشت زندگی خیلی از جوان‌های عزیز کشور است، همه خانواده‌هایشان در فکر هستند.

چند کار می‌توانستیم بکنیم، یکی اینکه بگوییم امسال کنکور اصلاً نباشد، این راحت‌ترین کار بود. بگوییم چون کرونا هست، اصلاً کنکور نباشد. ببینید چه بلایی سر مردم می‌آمد، این همه جوان عزیزی که 12 سال امید بسته بودند، تمام اینها را ناامید می‌کرد و چه بلایی و چه وضعی بر سرشان می‌آمد، چه می‌کردند. حداقل یکسال عمرشان را تلف کرده بودیم و یک نارضایتی عمومی بزرگی را در سراسر جامعه بوجود می‌آوردیم. که این همه جوان درس خوانده و الان بگوییم کنکور نمی‌شود. این یک راه که این راه کاملاً نادرست بود.

یک راه دیگر این بود که زمان آن را به تأخیر بیندازیم و بگوییم 40 روز الی 2 ماه دیگر کنکور برگزار شود. این در صورتی است که بدانیم 40 روز الی 2 ماه دیگر وضعی بهداشتی و مبارزه با کرونا و شرایط کرونا بهتر می‌شود.

چه کسی می‌تواند همچون تضمینی دهد که در پایان تابستان و در فصل پاییز وضع بهتر می‌شود؟ از پاییز به زمستان، وضع بهتر می‌شود؟ هیچ‌کس نمی‌تواند چنین پیش‌بینی کند. این ویروس ناشناخته‌ای که هر روز یک کار انجام می‌دهد، نمی‌شود. این همه در دنیا سر و صدا کردند که ایران گرفتار موج دوم کرونا شده است، فکر کردند برای آنها نیست، 2، 3 هفته بعد همه‌شان دچار موج دوم کرونا شدند. اینجوری نیست.

ممکن است مشکلات دیگر داشته باشیم و دو مرتبه به پاییز برویم و آنفلوآنزا داشته باشیم و چیزهای دیگر باشد.

بنابراین پیش‌بینی اینکه تأخیر در برگزاری کنکور اوضاع را بهتر می‌کند، وجود نداشت و یک راه خیلی مناسب داشتیم و آن اینکه کنکور با همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. مثل اینکه مردم با پروتکل‌های بهداشتی از خانه خارج می‌شوند، فروشگاه و سر کار می‌روند و خدمات می‌گیرند و سفر می‌روند. همه مردم که همه کار می‌کنند، همه چیز درست است، حالا کنکور که آمد، آسمان به زمین افتاد. کنکور هم مثل همه کارهاست، باید با پروتکل‌های بهداشتی عمل و اجرا کنیم و همین راه را انتخاب کردیم.

منتها در اینجا هم خواهش، هم توصیه و هم تأکید می‌کنم؛ هم به وزارت علوم و وزارت بهداشت و به همه مسئولین، در این روزهایی که کنکور برگزار می‌شود تمام مراقبت‌ها انجام شود. نیروی انتظامی هم یاری و کمک کند، دیگران هم بیایند، نظارت کنندگان هم بیایند و کمک کنند. اجتماعات اگر نباشد به نظرم خودِ کنکور مشکل ندارد. فضایی هست با فاصله نشستند. وقتی می‌خواهند داخل بیایند یا بیرون بروند، ورود و خروج هست که وقتی می‌خواهد داخل بیاید اقوام و دوستان می‌خواهند خداحافظی کنند، می‌خواهند دعا بخوانند و تقویت روحیه کنند، اینها را کنار بگذارید. می‌خواهند بیرون بیایند یک عده دور او را  می‌گیرند که چه شد، سوالات چطور بود؟

به نظرم همه مراعات کنیم، همه دوستان؛ این جوانان عزیز برای کشور بسیار مهم هستند. اینها سرمایه‌های کشور، سرمایه‌های آینده کشور هستند. مدیران آینده کشور هستند، عزیزان ما هستند. همه باید مراقبت کنیم تا ان شاءالله کوچکترین مشکلی از ناحیه کنکور برای اینها پیش نیاید.

همانطوری که توصیه می‌کنیم از ناحیه عزاداری برای مردم مشکلی پیش نیاید، حالا جای دیگر مشکل پیدا کردند، عزاداری برای ما مقدس است، کنکور برای ما مهم است. این جاهایی که در دست ما هست، بار مسوولیت بر دوش داریم، باز هم تاکید می‌کنم، انشاءالله به خوبی مراقبت کنیم و به بهترین شکل ممکن انجام شود که البته همه این کارها در این هفته ها می‌بینید انجام می‌گیرد.

صدا و سیما هم در این زمینه هم نظارت می‌کند، هم می‌رود سر می‌زند، هم به مردم نشان می‌دهد که مردم اطمینان پیدا کنند، ببینند که گفتند یک متر و 80 سانت، واقعا فاصله است. واقعا اینها را مردم ببینند و لمس کنند که برای جوانانشان مشکلی پیش نیاید. ان شاءالله این موضوع هم به بهترین وجه انجام بگیرد، عزاداری هم ان شاءالله به بهترین وجه انجام خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما