plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۱۱۲۹۹
در همصدایی آشکار با ایالات متحده آمریکا

قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدند

احتمال رخداد یک موفقیت دیپلماتیک دیگر برای ایران در عرصه بین المللی
دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد. اگر چه از ریاست نوپای عمان انتظاری جز همدلی با شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران نمی رفت اما همدلی قطر با دشمنان قسم خورده دیروز ملت قطر محل سوالاتی جدی است.
قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدند
به گزارش ایصال نیوز، شورای همکاری خلیج فارس (GCC) روز (یکشنبه) در نامه‌ای رسمی به شورای امنیت سازمان ملل با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به فرقه‌گرایی، خواستار عدم پایان تحریم تسلیحاتی ایران شد.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی این شورا، «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با محدودیت خرید و فروش تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شد. طبق این قطعنامه محدودیت وضع شده که پنج سال است در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) آتی پایان می‌یابد.

الحجرف در این نامه بار دیگر همچون مقامات سعودی ایران را به پخش سلاح در منطقه و حمایت از تروریسم و فرقه‌گرایی متهم کرد. او همچنین ادعا کرد که ممانعت از فروش سلاح به ایران موجب ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.

این نامه در شرایطی نوشته شده است که دولت آمریکا روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی خواهد گذاشت.

چین و روسیه به صراحت اعلام کرده‌اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد؛ با این حال فارن‌پالیسی نوشته ممکن است کار اصلاً به نیاز به وتو هم نکشد زیرا واشنگتن احتمالاً از ۹ رأی لازم برای تصویب قطعنامه خود نیز برخوردار نیست.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاش ها برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها را آغاز کرده است.

در واکنش به این اقدام غیرسازنده دبیرخانه شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از رویکرد غیرسازنده برخی اعضای این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: متاسفانه به نظر می رسد شورای موسوم به همکاری خلیج فارس به سخنگوی برخی کوته فکران داخل شورا و خارج منطقه مبدل شده و دبیرخانه شورا نیز با تاثیر از سیاست ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، بلندگوی ایران ستیزان شده است.  

انتهای پیام/*
۱۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما