plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۱۱۷۸
در نشست خبری آنلاین در آستانه روز خبرنگار

حناچی: حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت، هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود

اهل جار زدن پیگیری پرونده‌های تخلفات نیستیم
شهردار تهران در مورد عدم حضورش در جلسات هیات دولت گفت: شهردار تهران عضو هیات دولت نیست. این حضور هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود، چرا که می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را به صورت مستقیم حل کنیم، شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرها نیز هست و حضورش در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است.
حناچی: حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت، هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود
به گزارش ایصال نیوز، پیروز حناچی صبح امروز در نشست خبری که به منظور روز خبرنگار به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار مستقیما به سراغ سوالات خبرنگاران رفت تا وقت بیشتری برای پاسخگویی به سوالات آنها داشته باشد و در ابتدا در خصوص شیوع کرونا و هزینه‌های زیاد شهر تهران گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران به معنای افزایش هزینه و کاهش درآمدها بود که البته این مسئله فقط مشکل ما نیست و همه شهرداری‌ها با آن رو به رو هستند.

وی با بیان این که عملا درآمدهای شهرداری در حوزه فرهنگی ، اجتماعی و غیره از دسترس خارج شد، ادامه داد: این در حالی است که همه به رعایت فاصله فیزیکی تأکید دارند که ما مجبوریم با همان ناوگان قبلی سرویس دهی‌مان را افزایش دهیم و در حال حاضر مترو و اتوبوس با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و ۵۰ درصد پر می‌شوند.

حناچی با بیان این که یکی از کارهایی که دولت‌ها در شرایط کرونایی انجام می‌دهند حمایت ویژه است که متاسفانه ما از این شرایط بی بهره هستیم در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش درآمدهای شهرداری گفت: در بخش نقد ۷۰ درصد عملکرد داشتیم و در حوزه غیر نقد نیز در شرایط عادی نیز مشکل داشتیم.

وی با اشاره به لایحه دو فوریتی بسته حمایتی در شرایط کرونایی گفت: این لایحه در شورا به تصویب رسیده اما دستگاه‌های نظارتی نقطه نظراتی داشتند که آن را دنبال خواهیم کرد. همچنین ممیزی جدید شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادیم چرا که آخرین بازنگری در  ممیزی‌های مربوط به سال ۸۶ است و باید به روزرسانی شود. هر چند که کاهش هزینه‌ها را در شهرداری دنبال می‌کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام پرونده‌های تخلفات در شهرداری گفت: در خصوص پرونده‌های فساد و تخلفات پیگیر احقاق حقوق شهر و شهروندان هستیم و بی سر و صدا این موضوع را تعقیب می‌کنیم و اصرار نداریم که موضوع را جار بزنیم و بخش حقوقی شهرداری این موضوع را دنبال می‌کند که در بسیاری از پرونده‌ها نیز توانستیم به حق و حقوقمان برسیم که البته لازم است اداره کل حقوقی شهرداری نشست خبری بگذارد تا جزئیات این پرونده‌ها، تشریح شود.

وی در خصوص چگونگی خرج کردن اوراق مشارکت گفت: خوشبختانه اوراق مشارکت سال ۹۷ که در اختیار بانک آینده بود با پیگیری‌های انجام شده حل شد و به شهر بازگشت که البته بازپرداخت ۵۰ درصد این اوراق برعهده شهرداری و ۵۰ درصد برعهده دولت است.

حناچی افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ نیز که ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و یکهزار میلیارد تومان برای مترو است نیز به سرانجام رسید که این اوراق عمدتا برای خطوط شش و هفت است که در این خطوط هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: البته بخش اول خط 10 مترو نیز به زودی افتتاح می‌شود و این اوراق قطعا در حمل و نقل عمومی صرف می‌شود.

حناچی همچنین در مورد عدم حضورش در جلسات هیات دولت گفت: حضور شهردار تهران در دولت براساس قانون و آیین نامه‌ها به عنوان مهمان است و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست. اما از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و دوره کرباسچی حضور شهردار در جلسات هیات دولت باب شد که این حضور هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود، چرا که می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را به صورت مستقیم حل کنیم مثلا اگر مشکل اوراق مشارکت حل شد به دلیل پیگیری‌های مستقیم شهردار تهران در حاشیه هیات دولت بود و دقت داشته باشید که شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرها نیز هست و حضورش در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است.

وی با بیان این که در دولت هشتم ، نهم و دهم شهردار در جلسات حضور نداشت، گفت: این که حضور شهردار چقدر مؤثر است می‌توانیم به نقش غیر مستقیم شهرداری در سیل  ۹۸ گرگان، خرم آباد، خوزستان، آتش سوزی‌های جنگل‌های زاگرس، سقوط هواپیمای اوکراینی و کرونا اشاره کرد که این حضور به صورت غیر مستقیم بود و اگر بخواهم به تأثیر مستقیم اشاره کنم باید بگویم در ۱۲ فروردین سال ۹۸ غرب تهران تا آستانه سیل نیز پیش رفت، اما اقدامات ما مانع از آن شد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه زمانی در جلسه هیات دولت شرکت می‌کنید؟ گفت: به نظرم رابطه دولت و شهرداری دو طرفه است و شخصیت بنده به گونه‌ای است که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم و معتقدم با تلاش، ممارست و پیگیری می‌توان مشکلات را حل کرد.

خبر تکمیل می شود...
۱۷
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما