plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۰۴۴۵

نقشه های جدید، وسعت حیرت انگیز «زیلاندیا» را به‌عنوان قاره هشتم جهان تایید کرد

بر اساس ترسیم نقشه جدید، قاره زیلاندیا با پنج میلیون کیلومتر مربع وسعت تمام ویژگی‌های یک قاره را دارد، هر چند فعلاً 94 درصد آن زیر آب است.
نقشه های جدید، وسعت حیرت انگیز «زیلاندیا» را به‌عنوان قاره هشتم جهان تایید کرد
ایصال نیوز - دانشمندان دوشنبه گذشته تصاویر زمین شناسی جدیدی را از قاره هشتم رونمایی کردند. این قطعه زمین پهناور که «زیلاندیا» نام گرفته در سالهای گذشته از آن به نام قاره گم شده نام برده می شد.

برخی معتقدند مفقود شدن «زیلاندیا» به این دلیل بوده که پیش از 80 میلیون سال قبل، این قطعه زمین از قاره استرالیا جدا شده و به زیر آب رفته است. 

دانشمندان می‌گویند اکنون پس از 20 سال تخقیق و بررسی، با جمع آوری اطلاعات موفق شده اند وجود قاره‌ای جدید را با این نام، دقیق تر مشخص و تأیید کنند.

این قاره، زمین پهناوری است که تمام ویژگی‌های یک قاره را دارد هر چند فعلا 94 درصد آن زیر آب است.

این قاره، در اقیانوس آرام جنوبی در مجاورت استرالیا واقع شده است، فقط قله کوه‌ها و چند جزیره کوچک از آب بیرون هستند، آن قله‌ها را ما به نام «نیوزیلند» می‌شناسیم و آن جزایر را به نام مجمع‌الجزایر «کالدونیای نو» می‌نامیم.

بر اساس اعلام دانشمندان، زیلاندیا در عمق 1066 متری اقیانوس آرام قرار دارد و اگرچه وجود آن از سال 2017 مشخص شد اما اخیرا این امکان فراهم آمده که با ترسیم نقشه جدید به گستردگی و وسعت حیرت انگیز این قاره پی ببرند.

محققان با کشف جدید، خواهان افزایش تعداد قاره های جهان از 7 قاره (اروپا، آسیا، آفریقا، استرالیا، قطب جنوب، آمریکای شمالی و جنوبی) به 8 قاره شده‌اند.

گفتنی است، قارّه یا خُشکاد به انبوهه پیوسته‌ای از زمین بر روی کره زمین گفته می‌شود که معمولاً به صورت خشکی‌های جزیره مانند بزرگ سر از آب در آورده‌اند، در این میان دو قاره آسیا و اروپا به هم چسبیده و تنها با رشته کوه اورال از هم جدا می‌شوند؛ که به اعتباری قاره اورآسیا هم نامیده می‌شوند.

سایت آمریکایی «بیزینس اینسایدر» گزارش داد؛ گروهی از محققان از جمله نیک مورتیمر، روز دوشنبه (2تیرماه) هنگامی که موفق شدند نقشه و حجم جدید این قاره وسیع را انتشار دهند اعلام کردند که  وسعت تقریبی این قاره 5 میلیون کیلومتر مربع، یعنی معادل نصف قاره استرالیا است.

پیش بینی می شود نقشه کامل و نهایی این قاره جدید تا سال 2030 میلادی تهیه شود.

انتهای پیام/*
۲
مترجم : احمد امینی
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما