plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۵۷۷۱
عضو شورای عالی بورس مطرح کرد

نقش تعیین کننده بورس در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات

توقف دولت در برابر دوگانه نرخ ارز و بازار سرمایه
عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: اگر مجموعه دولت و حاکمیت تمایل دارند که مشارکت بالایی در انتخابات صورت بگیرد، در کنار الزامات سیاسی، یکسری الزامات اقتصادی دارد و دولت در کنترل مسائل اقتصادی در سه ماه آینده موفق نباشد، صف نارضایتی عمومی به دلیل مسائل اقتصادی افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن شانس افزایش مشارکت عمومی در انتخابات کاهش می‌یابد.
نقش تعیین کننده بورس در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات
به گزارش ایصال نیوز، سعید اسلامی بیدگلی در گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته‌های آینده تا انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متاسفانه تصویری که در سال 98 و 99 از بازار سرمایه چه در روزهای صعود و چه سقوط ساخته شد، تصویر ناصحیحی بود و قرار نیست بازار سرمایه هر سال 500 درصد یا 100 درصد سود دهد. امروز با موجی از سرمایه گذاران مواجه هستیم که اگر بازار سود سالانه 35 درصد داشته باشد باز هم راضی نیستند. انتظار سود بیش از 300 درصد سوددهی از بازار سرمایه را دارند.

وی ادامه داد: بعضا در یک ماه بازار سود 6 درصدی داشت اما سرمایه‌گذاران و سهامداران ناراضی بودند. این تصویری که در دو سال گذشته از بازار سرمایه ساخته شده که بازار باید سود 300 تا 500 درصدی داشته باشد اساسا نادرست است و ذهنیت درستی ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم بازار سرمایه بازاری است که نسبت به ریسکی که متحمل می‌شوید، بازدهی متناسب با ریسک به دنبال دارد، افزود: با این مفهوم در سه ماه اول سال تا انتخابات، اگر در بازار سرمایه 8 درصد هم سود ساخته شود می‌توان گفت نسبت به کل اقتصاد حرکت خوبی داشته است.

عضو شورای عالی بورس گفت: با دید سرمایه گذار، با فرض اینکه تورم زیر 30 درصد کنترل شود، بازار سرمایه سود 40 درصد هم داشته باشد و 10 درصد بالای نرخ تورم حرکت کند، سود مناسبی است.

وی با تاکید بر اینکه متغیرهای برون زای تاثیرگذار در بازار سرمایه بسیار افزایش یافته اند، اظهار داشت: وقتی به عنوان کارشناس بازار سرمایه از من سوال می‌شود که اینده بازار سرمایه چیست می‌گویم وقتی بتوان گفت آینده بازار ارز یا سرانجام روابط ایران و آمریکا چگونه خواهد بود، پاسخ این سوال را می‌توان داد.

اسلامی گفت: درباره اقتصادی صحبت می‌کنیم که در 10 سال گذشته سه بار شوک ارزی چند صد درصدی را تجربه کرد و بارها وارد اقتصاد بین الملل شده و از آن خارج شده است. همین امروز که دولت و حاکمیت تلاش می‌کند اخبار مثبتی از قرارداد 25 ساله با چین منتشر کند می‌بینیم که جامعه نخبگانی و رسانه ها برخورد مثبتی با آن ندارند و کسی از جزییات این قرارداد اطلاع ندارد و اخبار متناقض از این قرارداد منتشر می شود. گمانه زنی هایی از سرمایه گذاری در معادن و صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی ها وجود دارد اما همه این موضوعات گمانه زنی است و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

وی با اشاره به شروط مشارکت عمومی در انتخابات پیش رو تاکید کرد: اما اگر مجموعه دولت و حاکمیت تمایل دارند که مشارکت بالایی در انتخابات صورت بگیرد، در کنار الزامات سیاسی، یکسری الزامات اقتصادی دارد و دولت در کنترل مسائل اقتصادی در سه ماه آینده موفق نباشد، صف نارضایتی عمومی به دلیل مسائل اقتصادی افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن شانس افزایش مشارکت عمومی در انتخابات کاهش می‌یابد.

عضو شورای عالی بورس افزود: موضوعات اقتصادی بیشتر مربوط به دو حوزه ارز و بازار سرمایه است و امروز بازار سرمایه در مباحث اجتماعی به موضوع مهمی تبدیل شده است. مانند سابق نیست که عده‌ای با درآمد بالا در بازار سرمایه حضور داشته باشند، امروز بخش بزرگی از طبقه متوسط هم در بورس فعالیت دارند.

وی درباره الزامات اقتصادی برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات گفت: در این باره دو مساله بسیار مهم وجود دارد. دولت در دو گانه ارز و بازار سرمایه مانده است به این معنا که اگر ارز کاهش قیمت داشته باشد، بازار سرمایه با چالش مواجه می‌شود. با افزایش نرخ ارز ممکن است که بازار سرمایه رشد پیدا کند اما خود افزایش نرخ ارز عامل نارضایتی مردم خواهد بود.

اسلامی تاکید کرد: معتقدم اتفاقا در نقطه خوبی قرار داریم از این منظر که دولت بداند به عنوان یک سیاست گذار، باید با حمایت واقعی از بازار به معنای حمایت از طریق قوانین و مقررات به بورس کمک کند. اگر مساله قیمت گذاری‌ها را در برخی از صنایع حل کنیم، آن صنایع در بازار با واکنش مثبت مواجه می‌شوند.

عضو شورای عالی بورس گفت: متاسفانه بانک مرکزی در روزهای پایانی سال به حل مساله نرخ تسعیر ارز در بانک ها کمک نکرد اگر نرخ تسعیر ارز، نرخ دیگری انتخاب می شد که توجیه اقتصادی هم داشت، می توانست در صنعت بانکداری کشور تاثیر می گذاشت. می دانیم در حال حاضر نرخ تسعیر ارزی که تعیین شده کاملا غیر واقعی است و بازار سرمایه را هم از آن تاثیر می پذیرد.

وی با اشاره به امکان حمایت‌های دولت از بورس ادامه داد: باید در بودجه به بازار سرمایه توجه شود و حل مسائل مالیاتی نهادهای فعال در بازار سرمایه از موضوعات بسیار مهمی است که دولت می‌تواند از این طرق از بازار حمایت کند که تمام این حمایت‌ها خارج از اثار نرخ ارز است.

اسلامی با بیان اینکه حتما اگر رضایت اجتماعی از مجموعه سیاست گذاری‌های حاکمیتی در حوزه اقتصاد ایجاد شود، در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات هم تاثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: مقطع انتخابات برای بازار سرمایه بسیار مهم است و بستگی دارد چه اندیشه‌ای در انتخابات پیروز شود، بعید می‌دانم کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره بتوانند بدون ارایه برنامه در مورد بازار سرمایه رای بیاورند و قطعا این دوره از انتخابات مانند دوره‌های گذشته نخواهد بود که نامزدهای انتخاباتی شعار توخالی برای بازار سرمایه داشته باشند.

اسلامی با اشاره به برنامه‌های بورسی نامزدهای انتخاباتی گفت: کاندیداهایی که برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند در حال مشورت‌گیری برای ارایه برنامه‌های خود درباره بازار سرمایه هستند. اینکه کدام برنامه می‌تواند رای بیاورد ممکن است سیگنال مثبت و منفی برای بازار سرمایه داشته باشد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما