plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۴۴۲۳

ترامپ هرگز به دنبال مذاکره با ایران نبوده و نیست

احمد امینی*
به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ به خیال باطل خود در یک بازی رسانه ای مشترک با سران اروپا و برای فریب افکار عمومی و حق به جانب نشان دادن خود، بحث تمایل به مذاکره را مطرح و بطور گسترده پوشش می دهند اما در عمل روی افزایش گام به گام تحریم ها برنامه ریزی می کنند تا شاید ایران نیز مانند عراق ابتدا از لحاظ اقتصادی و توان داخلی شکسته شود و آنگاه به خیال خام خودشان با یک اقدام برق آسا کار ایران را تمام کنند.
ترامپ هرگز به دنبال مذاکره با ایران نبوده و نیست
دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با خروج از توافق برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) مرتکب خطای استراتژیک و فاجعه باری شد که با توجه به چالش های به وجود آمده در ۱۶ ماه گذشته، کمتر کسی به دوام پیمان با آمریکا دل می بندد.

اگر چه رئیس جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر بارها تاکید کرده است که با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا، هیچ نقطه مشترکی برای گفت و گو با آمریکا وجود ندارد و مردم، پارلمان و دولت ایران با آن مخالف هستند.

حتی در گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز، حسن روحانی بر همین موضوع تاکید کرد و گفت که قبل از هر گفت و گو با آمریکا، تحریم ها باید لغو شود و هر زمان دیگر طرف های اروپایی به قول و قرارهایشان طبق برجام به طور کامل عمل کردند، ایران هم کل تعهداتش را اجرا می کند و گام های برداشته شده تغییر می کند.

اما حقیقت این است که آمریکا و حتی اروپا به دنبال مذاکره نیستند و بیشتر ادای مذاکره را درآورده اند. آنان زمان می خرند تا تحریم‌ها و فشارهای حداکثری به نتیجه مورد نظر آنها برسد.

دونالد ترامپ در چند ماه گذشته، بیش از یکصد بار گفته است که طرفدار مذاکره با ایران است. صبح و شام توئیت می‌زند «ایران به دنبال مذاکره است»، ترامپ هر روز به دوربین زل می زند و می گوید «با ایران مذاکره خواهم کرد».  براستی چرا ترامپ مدام می گوید «ایران به دنبال مذاکره است»؟! 

آیا ترامپ و کاخ سفید واقعا به دنبال مذاکره با ایران هستند؟ آیا هدف از اعمال تحریم های فلج کننده علیه ایران، کشاندن ایران به پای میز مذاکره است؟

به نظر، نه ترامپ و نه مجموعه کاخ سفید اصلا به دنبال مذاکره با ایران نبوده و نیستند، طرح مکرر موضوع مذاکره فقط یک بازی رسانه ای برای گرفتن زمان است تا به خیال خودشان ثمره تحریم های فلج کننده به بار بنشیند. در قاموس فکری سازمانهای امنیتی و سیاسی ایالات متحده آمریکا مذاکره با جمهوری اسلامی وجود ندارد. آمریکا و شخص ترامپ اگر چه مدام «ترغیب به مذاکره» لقلقه زبانشان است اما در عمل، تسلیم و شکست محض ایران در نتیجه تحریم های ظالمانه و بی سابقه را انتظار می کشند.

اگرچه گفته می شود که ترامپ بخاطر برنده شدن در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری برایش بسیار مهم است که چندین دستاورد ملموس خصوصا در حوزه سیاست خارجی داشته باشد و مذاکره با ایران یکی از برگ های برنده او در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود، اما برای کارتل ها و سرمایه داران آمریکایی موضوع مهار ایران با مذاکره، دیگر جذاب نیست، علاوه بر آن، در شرایط جهانی و منطقه ای موجود، مذاکره نسخه مطلوب سیاست بازان آمریکا هم نیست.

به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ به خیال باطل خود در یک بازی رسانه ای مشترک با سران اروپا و برای فریب افکار عمومی و حق به جانب نشان دادن خود، بحث تمایل به مذاکره را مطرح و بطور گسترده پوشش می دهند اما در عمل روی افزایش گام به گام تحریم ها برنامه ریزی می کنند تا شاید ایران نیز مانند عراق ابتدا از لحاظ اقتصادی و توان داخلی شکسته شود و آنگاه با یک اقدام برق آسا کار ایران را تمام کنند.

البته با ایمان و معنویت سرشار ملت ایران و توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران و مدیریت کارآمد، این رؤیای شیطانی ترامپ تعبیر نخواهد شد. در عصر حاضر باطل السحر نقشه دشمنان، وحدت و ایستادگی ایرانیان و آنچه موجب امید مردم آزاده جهان است شکست آمریکا در صحنه بین المللی است نه افتادن در تله مذاکره با او.   

برکناری جان بولتن و یا جابجایی افراد در کاخ سفید هیچگاه نباید نشانه تغییر و تعدیل رویکرد آمریکا نسبت به ایران تلقی شود. استراتژی آمریکا تا زمانی که هم پیمان درجه یک او اسرائیل است، نمی تواند مذاکره و کنار آمدن با ایران باشد.

اگر چه بولتون به شدت با ایران و کره شمالی مخالفت می کرد و می خواست رهیافت های نظامی را «سریع‌تر» جایگزین دیپلماسی کند، اما دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نهایتا جای او را با تندروتر از او پر خواهد کرد و کنار گذاشتن جان بولتون هرگز نشانه شکست راهبرد فشار حداکثری بر ایران نباید قلمداد شود. 

فشار حداکثری آمریکا در اعمال تحریم های ظالمانه قطعا با ایستادگی و اتحاد و همدلی ملت ایران و تکیه بر ظرفیتهای داخلی محقق خواهد شد و نشانه های آن هم از روز اول هویدا بود. این نشانه ها بیشتر هم خواهد شد اگر باور کنیم که ادعای مذاکره ترامپ، تله و حیله ای بیش نیست. ترامپ فقط یک روباه مکار است، البته تاجر حقه بازی نیز هست!

*روزنامه نگار 

انتهای پیام/*
 
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما