plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۱۴۰۲۳

دموکراسی و تاریخ سازترین روزهای ژانویه 2021 در آمریکا

احمد امینی*
تحولات سیاسی دوهفته پایانی عمر دولت ترامپ، هم تماشایی است و هم برای جویندگان دموکراسی وارداتی، عبرت آموز و تاریخی خواهد بود. امروزه کمتر کسی است که نداند هر حکومت مدعی دموکراسی، اگر عدالت اجتماعی و تامین معاش مردم را چاره نکند دیر یا زود رنگ می بازد و از درون فرو می ریزد.
دموکراسی و تاریخ سازترین روزهای ژانویه 2021 در آمریکا
سال 2021 میلادی ماه ژانویه در بطن خود روزهای مهمی را پشت سر خواهد گذاشت که در تاریخ آمریکا بی سابقه است همانطور که مشارکت 150 میلیونی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر2020( 13 آبان) بی سابقه بود و همه را شگفت زده کرد.

پس از اینکه روز‌ها اخبار سیاسی دنیا تحت تاثیر ادعاهای پی در پی دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفت، اکنون کنگره آمریکا در آستانه تایید نهایی و رسمی پیروزی « جو بایدن» قرار دارد.

اگرچه ریاست جلسه سرنوشت ساز این جلسه کنگره را مایک پنس معاون ترامپ عهده دار خواهد بود و بیش از 11 سناتور نیز خوهان تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ شده اند اما حتی ترامپ هم دیگر هیچ امیدی برای ماندن در قدرت ندارد و ساکن فعلی کاخ سفید در بهمن ماه مجبور به نقل مکان خواهد بود. 

ژانویه 2021 را شاید بتوان تاریخ ساز ترین ماه برای آمریکا دانست. تاریخ ساز از آن جهت که دموکراسی به سبک آمریکایی را بیش از پیش به دنیا می شناساند و ثابت می کند که آنان که نسخه دموکراسی برای جهان پیچیده اند، خود درمانده از اجرای آن هستند.

انتخابات اواخر ۲۰۲۰ دوگانگی رفتاری احزاب و سیاستمداران آمریکایی را عریان تر از گذشته نمایان کرد و فرصتی شد که به کمک رسانه ها و فضای مجازی، دنیا بیش از قبل، نظام دموکراسی و انتخابات ایالات متحده را زیر ذره‌بین قرار داده و تهی بودن ادعاهای آنان شاهد باشد.

نگاهی به توئیت های پی در پی دونالد ترامپ در یک ماه مانده به ترک کاخ سفید، بخشی از ظواهر دموکراسی آمریکایی را نشان داد، رسوایی مکالمه تلفنی اخیر ترامپ نیز جلوه دیگری از این ماجرا ست. 

روزنامه واشنگتن پست یکشنبه شب فاش کرد که دونالد ترامپ به تازگی با مقامات ایالت جورجیا برای تغییر آرای انتخابات ۲۰۲۰ در این ایالت تماس گرفته است. این روزنامه آمریکایی افزود رییس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی از مقامات جورجیا خواسته است که با تغییر آرا شکست وی در برابر بایدن نامزد دموکرات‌ها در این ایالت را تغییر دهند!

واشنگتن پست بر اساس نوار صوتی که به دستش رسیده گزارش داد، در این گفت‌وگوها، ترامپ از "برد رافنسپسرگر" وزیر ایالت جورجیا می خواهد تا راهی پیدا کند که فاصله بیش از ۱۱ هزار رای وی با بایدن را در این ایالت کاهش دهد.

ترامپ می گوید: «مردم جورجیا و کشور عصبانی هستند و هیچ مشکلی پیش نمی آید اگر شما بگویید که در شمارش مجدد آرا، نتایج انتخابات تغییر کرده است. تنها چیزی که من می خواهم هماهنگ کردن ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای است، ما انتخابات را در جورجیا برده‌ایم»!

در مقابل برخی سیاسیون آمریکایی خواستار محاکمه و تیرباران ترامپ می شوند!

به دنبال افشای این مکالمه، واکنش ها هم یک نمایشی عریان از دموکراسی آمریکایی است: کاملا هریس کاملا هریس معاون بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا گفت این مکالمه مطمئنا صدای ناامیدی است، سوء استفاده از قدرت توسط رییس جمهوری در این مکالمه کاملا مشاهده می‌شود.

  اوکاسیو کورتز عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تماس ترامپ و اعمال فشار بر وزیر ایالتی جورجیا برای لغو شکست وی در این ایالت، جرمی است که شایسته استیضاح است.

آدام کینزینگر نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان در پیام توییتری درخواست ترامپ برای ابطال آرای بایدن در ایالت جورجیا را مخوف و ترسناک خواند.

 دیک دوربین سناتور ایالت ایلینوی و یکی از رهبران حزب مجلس سنا گفت: تلاش ننگین ترامپ برای ترساندن یک مقام منتخب به منظور ابطال آرا در یک ایالت، در حقیقت حمله به قلب دموکراسی ما است.

مشاور بایدن باب باوئر مشاور ارشد بایدن در بیانیه ای اعلام کرد که گفت‌وگوی ترامپ با وزیر ایالتی جورجیا بیانگر ماجرای ننگین حمله رییس جمهوری به دموکراسی آمریکا است.

 نیل کاتیال معاون دادستان آمریکا در دوران باراک اوباما لحن ترامپ را مثل رییس مافیا خواند و افزود: من نیز گزارش واشنگتن پست را خوانده ام و باید گفت که می دانید شاید این طور حرف زدن مثل دوران اتحاد جماهیر شوروی است.

پس لرزه نزاع انتخابات چنان به بحران سیاسی آمریکا دامن زده است که در سومین روز ژانویه، 10 وزیر دفاع پیشین ایالات متحده با انتشار یک بیانیه مشترک نسبت به استفاده از ارتش برای مداخله در مسائل انتخاباتی و به راه افتادن جنگ داخلی در آمریکا هشدار دادند.

وزرای دفاع پیشین آمریکا از دولتهای دموکرات و جمهوریخواه در بیانیه خود با بیان اینکه زمان اعتراض به نتیجه انتخابات دیگر تمام شده است تاکید کردند، مشارکت ارتش در اختلافات انتخاباتی نقض قانون اساسی است و هیچ نقشی برای ارتش در تعیین نتیجه انتخابات در قانون اساسی وجود ندارد.

در گذشته تاریخ این قرن، فروپاشی ساختار شوروی سابق درست در زمانی رخ داد که نظام حاکم بر شوروی سابق، خود را در اوج قدرت و ثبات می دانست اما گورباچف و یلتسین با دست خود ناکارآمدی بنیان آن نظام روتوش شده را در هم شکستند و پوچ بودن ادعای های هفتاد ساله کمونیست ها را علنی کردند.

بحران پنهان نگه داشته شده در شوروی سابق، شکست یک ایدئولوژی و تفکر مستبد بود که علی رغم ساختار سیاسی منظم، ارتش قوی و دستگاه تبلیغاتی فراگیر  همچون دمل چرکینی سر باز کرد و همانطور که سنّت الهی بود (با اراده مردم برای تغییر) از درون فرو ریخت!

اکنون این دمل چرکین در نظام دموکراسی ادعایی ایالات متحده، متورم شده و هنگام ترکیدن آن نزدیکتر شده است. آیا اندیشمندان غرب راه چاره ای برای درمان آن دارند؟ آیا تئورسین های آمریکایی تا دیر نشده، نسخه ای برای مداوای این زخم کهنه می پیچند؟

وقتی سران حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه طی دوره های متعدد می خواهند دموکراسی ادعایی خود را با زور و قدرت سلاح به کشورهای دیگر صادر کنند، نتیجه این می شود که توده های رنگین پوست آمریکا در درون  این کشور فریاد اعتراض می کشند که «نمی توانیم نفس بکشیم»، این فریاد دیگر خاموش نخواهد شد و هر روز خط بطلانی بر کارآمدی دموکراسی روتوش شده آمریکایی خواهد کشید.

سه هفته دیگر تا شروع کار جو بایدن بعنوان چهل هفتمین رئیس جمهور آمریکا باقی نمانده است.

سی ام ژانویه بایدن هم تلاش خواهد کرد نمایشی روتوش شده از دموکراسی آمریکایی اجرا کند اما باید دانست مردم به ستوه آمده آمریکا به دموکراسی عملگرا و عدالت محور سخت محتاجند و بیش از این صبر ندارند.

حوادث سیاسی دو هفته پایانی عمر دولت ترامپ هم دیدنی و تماشایی است و هم برای جویندگان دموکراسی وارداتی عبرت آموز و تاریخی خواهد بود.

واقعیت این است که دموکراسی بدون تامین عدالت اجتماعی سرابی بیش نیست. امروزه کمتر کسی است که نداند هر حکومت مدعی دموکراسی، اگر عدالت اجتماعی و تامین معاش مردم را چاره نکند، دیر یا زود رنگ می بازد و از درون فرو می ریزد.

دموکراسی حقیقی برای اعتلای بشریت باید بتواند ساختاری را تعریف کند که در آن سیاستمداران با حکمروایی صحیح و به موقع، در عمل با تامین عدالت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و البته از طریق احزاب توانمند و تاثیرگذار سلامت و بالندگی جامعه را تضمین کند.   

*روزنامه نگار و عضو شورای سردبیری ایصال 

انتهای پیام/* 
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما