plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۳۰۰۶

مهمترین آزمون جو بایدن زدودن تفکر ترامپیسم از کاخ سفید است

احمد امینی*
مهمترین عامل ناکامی و شکست ترامپ در انتخابات 2020 خودکامگی و استبداد رأی در سیاست داخلی و روابط خارجی آمریکا در چهارسال گذشته بود اما جو بایدن اگر بخواهد می تواند این مسیر را تغییر دهد و با تعامل سازنده با کشورهای جهان، کاخ سفید را از ویروس خودکامگی رهایی بخشد.
مهمترین آزمون جو بایدن زدودن تفکر ترامپیسم از کاخ سفید است
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر (سیزدهم آبان)برگزار شد، پس از شمارش بیش از 150 میلیون رای که حدود 100میلیون آن به دلیل شرایط کرونایی بصورت زودهنگام و یا با پُست اخذ شده بود سرانجام به پایان رسید و جو بایدن با کسب بیش از 75 میلیون رای در مقابل حدود 71 میلیون رای ترامپ، به‌عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد.

اگر چه ترامپ در پنجمین روز پس از انتخابات هنوز حاضر به پذیرش نتیجه آن نشده و با اعلام شکایت، مدعی تقلب از سوی دمکرات ها شده است،اما به نظر نمی رسد تغییری در نتیجه انتخابات روی دهد.

سیاست های ماجراجویانه و مستبدانه ترامپ در چهار سال گذشته کاخ سفید را به «ویروس ترامپیسم» سخت آلوده کرده است، ویروسی که اکنون اگر اراده ای برای مقابله با آن هم باشد، مدت ها زمان خواهد برد تا مگر علاجی باشد و التیامی!

شیوع ویروس کرونا و ناتوانی دونالد ترامپ در مهار آن، علاوه بر ضربه مهلک به اقتصاد آمریکا، حجم تبعیض و نابرابری پیدا و پنهان ایالات متحده را آشکارتر کرد.

ترامپ با اتخاذ سیاست های ویرانگر در سطح بین المللی و حمایت گستاخانه از رژیم صهیونیستی، از اصلاح امور داخلی کشور خود غافل ماند آنچنان که حتی متزلزل شدن پایگاه مقبولیت خود بین مردم را هم درک نکرد.

مشارکت همه جانبه رای دهندگان و استقبال بی سابقه زنان، جوانان و رنگین پوستان در انتخابات 2020 یک حقیقت را آشکار ساخت و آن اراده مردم آمریکا برای تغییر در جهت تعامل سازنده با جهان و ایجاد رفاه اجتماعی در داخل بود.
 
اکنون با پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری2020، مردم آمریکا با دست خود، بصورت دموکراتیک و از طریق صندوق آراء، دونالد ترامپ را به پایین کشیدند و به خودسری های او مُهر پایان زدند و برای ادامه مسیر به وعده های جو بایدن اعتماد کردند، حالا دموکرات ها هستند و کاخ سفیدی که آلوده به تفکر ترامپیسم است!

شکی نیست دموکرات ها نیز مانند جمهوری خواهان نیاز به اصلاح تفکر خود دارند.

تعامل سازنده با جهانِ امروز با یگجانبه گرایی و مداخله در امور کشورها و چشم بستن بر حقایق سازگاری ندارد. با شعار نمی توان به شعور ملت ها توهین کرد و مدعی دموکراسی هم بود. جهان امروز جهان تعامل است نه جهان تقابل.

جو بایدن در اولین سخنرانی بعد از پیروزی در جمع هوادارانش گفت: «انتخابات تمام شده و مسئولیتی به عهده من گذاشته شده است. حالا باید به فکر مبارزه با کرونا باشیم.»

او خواستار همکاری دو حزب برای حل مشکلات شد و گفت که می خواهد کاری کند که آمریکا دوباره در جهان احترام پیدا کند. او با تاکید بر تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد فرصت برای همه اقشار کشورش، مبارزه با تبعیض نژادی را یکی از اهداف دولت خود خواند و گفت: «وقت آن است که شعارهای تند را کنار بگذاریم، با مخالفان خود مثل دشمن رفتار نکنیم.» 

ساکن جدید کاخ سفید تا دو ماه دیگر آماده می شود تا با استقرار در دفتر ریاست جمهوری، تفکر مستبدانه ترامپیسم را از کاخ سفید بزداید و این امکانپذیر نخواهد بود مگر با داشتن تفکر و تدبیر برآمده از خواست مردم، تفکر و تدبیری که صادقانه برای تعامل با جهان گام  بردارد و به معاهدات بین المللی و استقلال کشورها احترام گزارد، به برجام باز گردد و به صلح جهانی و کرامت انسانی در عمل پایبند باشد.

بی شک ایرانیان مقاوم هرگز إعمال تحریم های حداکثری دولت آمریکا و عملکرد منفی گذشته دموکرات ها و جمهوری خواهان را از یاد نبرده و نخواهند برد اما از وعده بازگشت به برجام و اصلاح رویکرد تعامل با ایران استقبال می کنند و آنرا در عمل و نه در شعار می آزمایند. ترور سردار ایرانی شهید قاسم سلیمانی جنایتی است که تا ابد لکه ننگ آن بر پیشانی سردمداران کاخ سفید باقی خواهد ماند. 

جو بایدن با داشتن تیم قوی از جمله «کاملا هریس»  اولین زن رنگین پوست بعنوان معاون اول و نیز همراهی باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا که خود معاونش بوده، اگر اراده کند می تواند اعتبار از دست رفته آمریکا را در جهان باز گرداند.

ماه های آینده عملکرد جو بایدن به مردم آمریکا و جهان ثابت خواهد کرد که آیا تفکر ترامپیسم از کاخ سفید رخت بربسته یا فقط لباس عوض کرده است. 

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی 

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما