plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۶۲۱۷
روایتی از شجاعت بدون خشونت

ابتکار زنان ناصریه و نجف در حمایت از جوانان معترض عراق

دیوار حفاظتی زنانه برای دفاع از معترضان
پس از حوادث خونینی که در تظاهرات اعتراضی نجف و ناصریه عراق به وقوع پیوست، زنان شجاع این دو شهر تصمیم گرفتند با حضور خود در تظاهرات و در دفاع از جوانان غیور، دیوار حفاظتی تشکیل داده تا جان پناه آنان باشند. این اقدام زنان عراقی برای جلوگیری از کشتار بیشتر، مورد تحسین همگان قرار گرفت.
ابتکار زنان ناصریه و نجف در حمایت از جوانان معترض عراق
به گزارش ایصال نیوز، «إیمان الأمین» یکی از زنان فعال در تظاهرات شهر ناصریه در استان «ذی قار» عراق به الجزیره گفت: ما زنان همچون دیواری محکم و استوار و دست در دست هم برای حفاظت از تظاهرکنندگان مانند سدی محکم می ایستیم تا جوانان ما از گزند و آسیب در امان باشند.

خانم ایمان ادامه داد: پس از آنکه در کشتار چند روز قبل در اطراف مقر پلیس استان ذی قار، تعداد زیادی از تظاهرکنندگان مورد هدف قرار گرفتند و هیچ پادرمیانی و اقدامی برای توقف آن درگیری و خشونت خونین مؤثر واقع نشد، ما در شبکه های اجتماعی از مادران و زنان خواستیم که به یاری مردم بشتابند.

هنوز دقایق زیادی نگذشته بود که زنان و مادران با حضوری شگفت انگیز به یاری تظاهرکنندگان به محل تجمع آمدند و با تشکیل یک صف زنانه و کنترل خشمِ انتقام آمیز تظاهرکنندگان، توانستند جوانان خشمگین را قانع کنند که از محل درگیری دور شده و موقتاً در میدان شهر که امنیت بیشتری داشت تجمع خود را برگزار کنند.

این زن شجاع می گوید: کنترل سیل خروشان جوانان و نوجوانانی که سن برخی از آنان حتی 12 سال بود و برای انتقام از کشته شدن دوستان خود سینه چاک و بی مهابا بودند کار سختی بود، اما زنان شجاع توانستند با تشکیل دیوار دفاعی خود و اقناع جوانان پر احساس و فدایی، از کشتار بیشتر جلوگیری کنند.

او ادامه داد: یادم نمی رود جوانی که بی مهابا برای انتقام خون بیگناهان با چشمانی اشک آلود فریاد میزد «سه نفر از برادرانم را به خاک و خون کشیده اند، می خواهم انتقام بگیرم» درحالی که نفسم در سینه حبس شده بود به او آرام گفتم: مادرت چه گناهی دارد؟! آیا می خواهی مادرت در عزای تو که فرزند چهارمش هستی از غصه بمیرد! و آن جوان با شنیدن این سخنم و بخاطر مادرش، خشمش را فرو خورد و  آرام و آهسته با چشمانی اشک بار به میان دوستانش برگشت.

ایمان ادامه داد: زنان بخوبی می دانستند این قتلگاه شهر ناصریه در مرکز استان ذی قار فقط با مذاکره و پادرمیانی ممکن است تمام شود و این اقدام، سخت ترین ماموریتی بود که زنان شجاع در آن بحبوحه خونین توانستند با آرام کردن جوانانی که از مرگ هیچ هراسی نداشتند انجام دهند. مادران توانستند با تشویق جوانان به لزوم مسالمت آمیز بودن تظاهرات و پرهیز از خشونت، آنان را به مراکز تظاهرات برگردانند.

مشابه این اقدام شجاعانه زنان، در شهر نجف هم تکرار شد. در تظاهرات میدان «ثورة العشرین» نجف که چند روز قبل دهها تن در آن کشته شدند، درگیری شدیدی رخ داد. زنان قهرمان بلافاصله با تشکیل دیوار دفاعی به حفاظت از جوانان خشمگین و انقلابی نجف پرداختند و ابتدا با تجمع و ایجاد خیمه ویژه به نام «خیمه زنان انقلاب» همراهی خود را با خواسته های مشروع معترضان اعلام کردند و سپس شجاعانه به دفاع از تظاهرکنندگان مسالمت جو پرداختند.

«سهاد خطیب» یکی از دختران فعال در تظاهرات نجف می گوید: وقتی که درگیری‌ها شدید شد و جوانان یکی پس از دیگری مظلومانه پرپر شدند ما نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم و تماشگر باشیم. سریعا دیوار دفاعی برای حفاظت از جوانان تظاهر کننده تشکیل دادیم. شرایط سختی برای ما بود. خواهش و التماس می کردیم. به جوانان می گفتیم انقلاب به شما نیاز دارد، خشم تان را کنترل کنید، شما نباید هیزم آتش این فتنه شوید، مادران منتظر شما هستند،کاغذ نوشته هایی را در میان جوانان پخش کردیم و آنان را به لزوم مسالمت آمیز بودن تظاهرات دعوت کردیم و موفق شدیم آنان را به بازگشت به محل تجمع مسالمت آمیز برگردانیم.

سهاد معتقد است تظاهرات اعتراضی اخیر در نجف فرصتی را فراهم نمود تا ضمن شکستن رسم ممنوعیت و ترس از حضور زنان در تجمعات، زنان هم بتوانند همپای مردان در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کنند و روح همدلی و شجاعت را زنده کنند. زنان نجف این حضور را موفقیت بزرگی می دانند.

انتهای پیام/*
۳
مترجم : احمد امینی
مرجع : الجزیره
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما