plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۲۸۲۳

۳۴ سال صلابت و اقتدار

عباس حاجی نجاری*
ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر فشار‌ها نقش مهمی را در شکست راهبرد‌ی دشمنان داشته و دارد، ولی در این نیز نمی‌توان تردید کرد که رهبری نظام چه در دوران زعامت حضرت امام (ره) و چه در دوران زعامت مقام معظم رهبری، اصلی‌ترین نقش را در هدایت امت در عبور از این چالش‌ها و بحران‌ها داشته است.
۳۴ سال صلابت و اقتدار
مهم‌ترین امید دشمنان نظام اسلامی پس از ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی این بود که بتوانند شکست‌های ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی درد وران زعامت آن راحل عظیم‌الشأن را پس از ایشان جبران و با د رگیر ساختن کشور در یک بحران و جنگ داخلی، ایران را به شرایط قبل از انقلاب بازگردانده و به‌زعم خود روند توفنده حرکت انقلاب را که با تحمیل هشت سال جنگ هم نتوانسته بودند مهار کنند، پس از ایشان متوقف کرده و پرونده نظام جمهوری اسلامی ایران را ببندند.

البته ناگفته نماند که نگرانی نسبت به سرنوشت انقلاب پس از امام (ره) به بزرگ‌ترین د غد غه نیرو‌های انقلاب هم تبدیل‌شد ه و حتی این نگرانی‌ها در روز‌های پایانی عمر حضرت امام و تشدید بیماری‌های ایشان و برخی تحولات سیاسی کشور، به اوج خود رسیده بود. اما مهندسی د قیق ساختار نظام اسلامی و اقدام بموقع خبرگان ملت در تعیین جانشین حضرت امام، امید‌های دشمنان را نا امید و نیرو‌های انقلابی را به استمرار حرکت انقلاب امیدوار و روند اصلاح آسیب‌های ناشی از جنگ و حرکت عمومی کشور به سمت آرمان‌های انقلاب رونق بیشتری گرفت.

در این مسیر ۳۴ ساله بعد از امام کشور به دستاورد‌های ذی‌قیمتی در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی و دفاعی دست‌یافت و اگر تشدید فشار‌ها و تحریم‌های دشمنان و ضعف‌ها و کاستی‌های برخی مسئولان در دستگاه‌های اجرایی در ادوار گذشته نبود، به‌طور طبیعی شرایط کشور متفاوت و آلام و سختی‌های مرد م که عمدتاً ناشی از فشار‌ها و تحریم‌های د شمنان است، بسیار کمتر بود و انقلاب توانسته بود روند وصول آرمان‌ها و دستاورد‌های خود را با شتاب بیشتری دنبال کند و این در حالی است که طی ۳۴ سال اخیر تهدید‌ها و فشار‌های دشمنان گسترده‌تر و پیچیده‌تر شده و آن‌ها برای تحقق اهداف خود در به‌زانو درآوردن و فروپاشی نظام اسلامی، همه ظرفیت و توان خود را به کار گرفتند و اگر در دهه اول انقلاب تمرکز آن‌ها بر ابعاد امنیتی نظامی بود، در بیش از سه دهه اخیر علاوه بر ابعاد امنیتی و نظامی، شدید‌ترین تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی، جنگ نرم و عملیات روانی، جنگ سایبری و ایجاد فتنه‌های داخلی و در یک‌کلام جنگ ترکیبی هوشمندانه‌ای را در دستور کار خود قرار دادند که آخرین مرحله آن اغتشاشات سال گذشته بود که طی آن و با توهم پیروزی بر نظام اسلامی، نقاب نفاق و دورویی را کنار زده و مواضع براندازانه‌ای را که حتی در دوران جنگ تحمیلی از بیان صریح آن ابا داشتند، با توهم پیروزی و البته تقویت جریان معاند برانداز داخلی، به‌صراحت اعلام و به‌زعم خود از انقلاب در ایران و براندازی نظام ایران حمایت کردند.

تردید‌ی در این نمی‌توان داشت که ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر فشار‌ها نقش مهمی را در شکست راهبرد‌ی دشمنان داشته و دارد، ولی در این نیز نمی‌توان تردید کرد که رهبری نظام چه در دوران زعامت حضرت امام (ره) و چه در دوران زعامت مقام معظم رهبری، اصلی‌ترین نقش را در هدایت امت در عبور از این چالش‌ها و بحران‌ها داشته و این متأثر از ویژگی‌ها و شاخص‌های منحصربه‌فرد رهبری نظام در جمهوری اسلامی در جایگاه ولایت‌فقیه است که نظام اسلامی را از همه نظام‌های سیاسی جهان متمایز می‌کند. در انقلاب اسلامی ایران برخلاف دیگر انقلاب‌ها و تحولات و تغییرات سیاسی در کشور‌ها که غالباً رهبرانی به‌عنوان سیاستمدار و یا نظامیان حرفه‌ای با تکیه‌ بر زر و زور و تزویر در جایگاه مدیریت و یا رهبری نظام جدید قرار می‌گیرند، این ویژگی‌های رهبری نظام اسلامی است که به آن جایگاه اعتبار و ارزش می‌بخشد. این امر را در حرکت انقلاب اسلامی ایران در دوران زعامت امامین انقلاب به‌روشنی می‌توان دید.

حضرت امام (ره) از آغاز نهضت، اصول مکتب سیاسی خود را برای مردم تبیین نموده و آنان را به ایمان روشن‌بینانه و آگاهانه رساند و پس از اثبات حقانیت مکتب سیاسی خود، توانست ملت ایران را آرام‌آرام وارد مید ان مبارزه کرده، به همراهی این اقیانوس عظیم پرتلاطم، انقلاب بزرگ اسلامی را شکل دهد و درنتیجه آثار شوم تسلط قدرت‌های طاغوتی را در این کشور برطرف و دنیا را متحول کند، به‌گونه‌ای که حرکت او با هیچ حرکتی از صدر اسلام تاکنون قابل‌مقایسه نیست. ویژگی‌هایی که در دوران زعامت مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) و تعمیق دستاورد‌های انقلاب با تثبیت نظام اسلامی و تحکیم اقتدار دفاعی، نفوذ منطقه‌ای و خنثی‌سازی فتنه‌های طراحی‌شده علیه مردم ایران تداوم یافت.

پای بند‌ی به اصول و ارزش‌های اسلامی، صلابت و اقتدار، بصیرت و بینش عمیق، خداباور، توکل، شجاعت، سلامت نفس، ساده‌زیست و قناعت‌پیشه، مصمم و خستگی‌ناپذیر، حکیم و نظریه‌پرد از، باورمند به «توسعه و پیشرفت» ایران متکی بر نظریه «ما می‌توانیم» در گفتار و عمل، مدیری راهبرد‌ی و آیند ه‌نگر همراه باقدرت پیش‌اند یشی و راهبرد‌ی، توان مدیریت مهار بحران‌ها متکی بر «امیدبخشی و روحیه آفرینی» تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های بی‌نظیر رهبری انقلاب است.

اما شاخصه مهم رهبری نظام اسلامی دیدن ضعف‌ها و قوت‌ها در کنار هم است، معظم له در تبیین و تحلیل روند انقلاب، در عین تأکید بر نقاط قوت و د ستاورد ها، همواره بر وجود ضعف‌ها و آسیب‌ها و ضرورت تلاش برای حل آن‌ها هم مد نظر د ارند. ایشان در بیانیه دوم گام انقلاب می‌فرمایند : «اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت» ایشان مهم‌ترین راهبرد دشمن در شرایط کنونی را نا امید سازی مردم و به‌ویژه نسل جوان دانسته و در بیاناتشان در سالروز ارتحال امام (ره) یادآور می‌شوند سعی آن‌ها این است که با به رخ کشیدن مشکلات معیشتی و تورم و گرانی، جوان ایرانی را ناامید کنند درحالی‌که اولاً همه این مشکلات قابل‌رفع است و به توفیق الهی برطرف خواهد شد. ثانیاً مشاهده مشکلات باید موجب افزایش انگیزه برای یافتن راه‌های رفع آن‌ها و کمک به افراد‌ی شود که در مید ان برای حل آن‌ها تلاش می‌کنند. ثالثاً در کنار مشکلات، پدیده‌های امید آفرین بسیار و پرشماری در کشور وجود دارد که بد خواهان نمی‌خواهند این پدیده‌ها دید ه شوند.

*تحلیلگر مسائل سیاسی/جوان

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما