plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۱۱۷۷

ونزوئلا در برزخ، ملّت غرق در فقر و مجلس با دولت در جنگ است

دو دستگی و بحران، اَبَر بلای ونزوئلا
در سال‌های اخیر خصوصا پس از بحران مالی جهانی، کشور نفت خیز ونزوئلا با یک بحران عمیق اقتصادی و در واقع با ابرتورمی بسیار بزرگ روبه‌رو است. به دلیل مدیریت غلط و تحریک و فشار غربی ها، ارزش پول ملی این کشور به شدت افت کرده و تورمی که در ونزوئلا ایجاد شده یکی از موارد استثنایی در تاریخ معاصر است.
ونزوئلا در برزخ، ملّت غرق در فقر و مجلس با دولت در جنگ است
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، ونزوئلا در میانه برزخی سخت گرفتار شده، میان مردم این کشور شکافی عمیق ایجاد شده است، بخشی از مردم هوادار نیکلاس مادورو رئیس جمهور کشور هستند و بخشی دیگر به وعده های خوان گوایدو رئیس مجلس دلبسته اند. در این میان مادورو قصد دارد تعداد نیروهای شبه نظامی را افزایش دهد.
بحران سیاسی از 10 ژانویه 2019 (20 دی 1397) شروع شد، درست زمانی که مجلس ملی ونزوئلا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2018، که منجر به پیروزی نیکلاس مادورو شد را نامعتبر اعلام کرد و خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی کرد. اما ونزوئلا سال هاست که در بحران اقتصادی به سر می برد، این کشور آمریکای لاتین در دو سال اخیر با بحران شدید اقتصادی روبرو شده، تورم شدید در این کشور به کمبود غذا و اقلام ضروری انجامیده است به طوری که بنابر اعلام سازمان ملل متحد، فقط طی دو سال گذشته حدود 3 میلیون نفر از مردم ونزوئلا (10 درصد جمعیت کشور) به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.
زمانی که نیکلاس مادورو توسط هوگو چاوز به عنوان جانشین و رهبر کشور معرفی شد طرفداران بسیاری داشت، اما مادورو، اولین سالمرگ چاوز، رهبر فقید کشور را در میان اعتراضات گروه هایی از جوانان در کاراکاس برگزار کرد و کسی تصور نمی کرد که پس از شش سال انتقادات از او تا این حد بالا بگیرد. اکنون مردم این کشور در میان انتخاب سیاست های بولیواری مادورو و رویکرد نه چندان روشن گوایدو در سیاست سرگردان مانده اند و نمی دانند راه خروج از بحرانی که در آن گرفتار شده اند از کدام سو می گذرد.
بر اساس گزارش ها مادورو، روز گذشته دستور داده به تعداد شبه‌نظامیان حامی دولت یک میلیون نفر اضافه شود. مادورو گفته قصد دارد شمار نیروهای مسلح را تا پایان سال جاری به سه میلیون نفر افزایش دهد. او گفته که نیروهای مسلح در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر عضو دارند. شبه ‌نظامیانی که در سال 2008 توسط هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا، تشکیل شدند، نقش عمده‌ای در پشتیبانی از دولت سوسیالیستی ونزوئلا دارند. این گروه مستقیما تحت نظارت رئیس‌جمهوری قرار دارد. در مقابل خوان گوایدوی 35 ساله رهبر مخالفان ونزوئلا، از نیروهای نظامی کشور خواسته به صف مخالفان بپیوندند. ونزوئلا در 20 سال گذشته یعنی از سال 1999 تا کنون توسط چپگرایان (هوگو چاوز و سپس توسط نیکلاس مادورو)، اداره می شود.
در سال‌های اخیر خصوصا پس از بحران مالی جهانی، ونزوئلا با یک بحران عمیق اقتصادی و در واقع با ابرتورمی بسیار بزرگ روبه‌رو است. ارزش پول ملی این کشور به شدت افت کرده و تورمی که در ونزوئلا ایجاد شده یکی از موارد استثنایی در تاریخ است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که این تورم در سال 2019 همچنان با ابعادی وسیع ادامه خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی این نهاد، نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری میلادی به 10 میلیون درصد خواهد رسید، رقمی که حتی تصور آن نیز وحشتناک است.
فروپاشی اقتصادی ونزوئلا بسیار سنگین‌ است به گفته صندوق بین المللی پول این احتمال وجود دارد که تولید نفت که درآمد اصلی ونزوئلا است تا 6٠٠هزار بشکه در روز کاهش یابد. در نتیجه علاوه بر ویرانی نظام تولید مشکلات انسانی نیز در ونزوئلا شدت می‌گیرد. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانۀ خود میزان کاهش تولید ناخالص ملی ونزوئلا را برای سال جاری ٢5 درصد، شاخص بیکاری را 44 درصد ارزیابی کرده است. تحریم های آمریکا نیز به گسترش بحران در ونزوئلا دامن زده است.
آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل پیش از برگزاری انتخابات سال 2018 اعلام کرده بودند که نتیجه آن را به رسمیت نخواهند شناخت. آمریکا تابستان گذشته مدعی شد که نیکلاس مادورو یک دیکتاتور است و او را تحریم کرد. همچنین طی ماه های گذشته واشنگتن تعداد بیشتری از مقامات دولتی و متحدان مادورو را تحریم کرده است. اما نیکلاس مادورو می‌گوید که کشورش قربانی یک توطئه بین‌المللی است و مخالفانش در داخل و خارج از کشور در پدید آمدن وضع موجود و ابرتورم مهارنشدنی دست داشته‌اند. او گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول را رد می‌کند و این نهاد را ابزار دست سیاست‌های واشنگتن توصیف می‌کند.
فروپاشی اقتصادی ونزوئلا که در چهار سال اخیر بسیار شدت گرفته موجب شده تا این کشور با مشکلاتی بنیادین نظیر کمبود غذا و دارو روبه‌رو شود. این بحران در ماه های اخیر با قطع گسترده برق، مشکلات در آب‌رسانی و سیستم مخابرات، وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. بر اساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول ونزوئلا برای خروج از بحران حداقل به ده سال وقت نیاز دارد. اخیرا گزارش هایی مبنی بر خروج حدود 30 تن طلا از بانک مرکزی توسط دولت ونزوئلا در سال گذشته منتشر شده است.
دولت واشنگتن و کشور های مخالف، دولت ونزوئلا را به تلاش برای فروش ذخایر طلای ملی در خارج از کشور متهم کرده اند. همچنین ایالات متحده هر شرکتی که اقدام به خرید طلا از ونزوئلا نماید را تهدید به تحریم کرده است. تحریم هایی که آمریکا علیه این کشور وضع کرده اگرچه در ظاهر مقامات و دولت مادورو را هدف گرفته اما در واقع ایجاد فشاری مظاعف بر مردم این کشور بحران زده است. کشوری که به نظر نمی رسد بتواند به این زودی ها زیر بار بحران اقتصادی کمر راست کند.
انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما