plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۴
کد مطلب : ۷۴۴۴
با حکم رئیس جمهور

محمد توفیق علاوی نخست وزیر عراق شد

نخست وزیر جدید عراق: معترضان تا تحقق مطالبات در صحنه بمانند
«محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید عراق، پس از برگزیده شدن به این سمت توسط برهم صالح رئیس جمهور، انتخاب شده از تظاهرکنندگان معترض خواست مانند چند ماه اخیر و تا زمان تحقق مطالبات شان به تجمع خود ادامه دهند. وی در اولین نطق خود متعهد شد با فساد مبارزه کند و خواسته های تظاهرکنندگان را تحقق بخشد.
محمد توفیق علاوی نخست وزیر عراق شد
به گزارش ایصال نیوز، نخست وزیر جدید عراق، در این پیام که در فیس بوک و رسانه های عراقی منتشر شد، گفت که اگر شجاعت و ایستادگی مردم عراق نبود، این تغییرات در کشور اتفاق نمی افتاد.

علاوی تاکید کرد در مبارزه با فساد جدی است و در صورتی که جناح ها و گروه های سیاسی بخواهند با سهم خواهی، عقاید و خواسته های خود را به او تحمیل کنند، پست نخست وزیری را ترک خواهد کرد.

نخست وزیر جدید عراق از معترضان خواست که تا زمان مشخص شدن تاریخ و زمان برگزاری انتخابات و مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی در صحنه بمانند و میدان را ترک نکنند.

به گزارش خبرگزاری و تلویزیون رسمی عراق، علاوی همچنین در اولین نطق تلویزیونی خود در شامگاه شنبه، ضمن تشکر از آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق، رئیس مجلس و رئیس جمهوری عراق، اعلام کرد: متعهد می شوم که سلاح  فقط در دست ارتش باشد و اجازه نخواهم داد که از این پس به هیچ تظاهرکننده ای گلوله ای شلیک شود و دیگر حتی از گاز اشک آور نیز علیه تظاهرات مسالمت آمیز استفاده نخواهد شد.

وی متعهد شد یک کمیته مشورتی از تظاهرکنندگان را در دولت تشکیل دهد تا امور کشور با مشورت آنان پیش برده شود.

علاوی بر آزادی هرچه سریع تر زندانیان و بازداشت شدگان تظاهرات عراق تأکید کرد و متعهد شد تا مسئولان کشتار تظاهرکنندگان بی پناه را شناسایی و به دست عدالت بسپارد.

علاوی در اولین سخنرانی خود بر دوری از سهم خواهی احزاب تأکید کرد و خواستار ایفای نقش سازنده عراق در منطقه به دور از دخالت بیگانگان شد.

وی خود را فقط متعهد به اجرای خواست ملت و قانون عراق دانست.

محمد توفیق علاوی علاوی پس از گذشت دو ماه از استعفای «عادل عبدالمهدی» و اختلاف نظر گروه های سیاسی سرانجام عصر روز شنبه از سوی برهم صالح رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی و منصوب شد.

گفتنی است، محمد توفیق علاوی فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی بیروت و عضو ائتلاف ملی عراق به رهبری ایاد علاوی است. وی دو دوره نماینده مجلس و دو دوره نیز در سالهای 2006 و 2010 وزیر ارتباطات عراق بود که در سال 2012 به دلیل اختلاف با نوری مالکی از کابینه او استعفا داد. علاوی یک شخصیت دانشگاهی، مستقل، لیبرال و شیعه عراق محسوب می شود که در زمان حکومت صدام، مدتی از معارضان سیاسی همراهِ محمد باقر صدر به شمار می رفت.

انتهای پیام/* 
۳
مرجع : العراقیة
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما