plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۶۳۳۳

پولیتیکو: آمریکا و چین در دستیابی راهی برای مهار بحران دریای سرخ ناکام ماندند

کاخ سفید از پکن خواسته‌ بود تا ایران را برای مهار انصارالله یمن ترغیب کند
پولیتیکو در گزارشی نوشت: عدم تمایل چین به استفاده از توانمندی‌های دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از اقدامات آمریکا در مورد بحران در دریای سرخ نشان دهنده محدودیت تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن در ارتباط با پکن در هشت ماه گذشته است.
پولیتیکو: آمریکا و چین در دستیابی راهی برای مهار بحران دریای سرخ ناکام ماندند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، این رسانه آمریکایی نوشت: ‌گفت‌وگوها میان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تایلند، در مورد تنش‌ها در دریای سرخ بدون هیچ توافقی به پایان رسید.

نکته قابل توجه آن که تلاش آمریکا در این مذاکرات برای تشویق چین به اعمال فشار بر ایران برای کمک به توقف حملات انصارالله یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکست خورد.

این گزارش افزود: دولت بایدن همچنین در تلاش برای ترغیب پکن به متقاعد کردن چین به عنوان متحد نزدیک کره شمالی برای کاهش برنامه تسلیحات هسته‌ای خود، کاهش حمایت از جنگ روسیه و اوکراین و کاهش تنش‌های فزاینده‌ این کشور در قبال کره جنوبی، به نتیجه نرسید.

گزارش وزارت خارجه چین از این نشست که روز شنبه منتشر شد، اشاره خاصی به بحران کشتیرانی دریای سرخ نکرد و تهدید استقلال تایوان را بزرگترین چالش در روابط چین و ایالات متحده توصیف کرد.

در این بیانیه همچنین بر نگرانی پکن مبنی بر استفاده آمریکا از محدودیت‌های صادراتی «برای مهار و سرکوب توسعه سایر کشورها» تاکید و اعلام شد که دو کشور در نشست‌های آتی درباره «مرز بین امنیت ملی و فعالیت‌های اقتصادی» بحث خواهند کرد.

یک مقام ارشد دولت بایدن در توضیح نتیجه این نشست گفت: بی میلی پکن نسبت به درخواست‌های آمریکا برای کمک به حل بحران در دریای سرخ و شبه جزیره کره نشان می‌دهد چین مایل نیست فعالانه در کنار ایالات متحده علیه دو متحد کلیدی خود قرار بگیرد.

گفتنی است، رسانه‌های غربی به تازگی گزارش دادند که آمریکا از چین خواسته تا ایران را برای کنترل نیروی‌های یمنی فشار بگذارند، اما نشانه‌ای از کمک پکن دیده نشده است.

در همین پیوند، گلوبال تایمز با انتشار تحلیلی در مورد گزارش‌های اخیر رسانه‌های غربی مبنی براینکه مقامات کاخ سفید از پکن خواسته‌اند تا تهران را برای مهار ارتش یمن زیر فشار بگذارد، تاکید کرد که واشنگتن نگران قدرت گرفتن چین در خاورمیانه است و بر همین اساس به طور مداوم درباره همکاری عادی بین پکن و تهران سیاه‌نمایی می‌کند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما