plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۳۶۳۰۴

کارت زرد لاهه به رژیم صهیونیستی؛ اقداماتی که تل‌آویو باید انجام دهد

دیوان بین‌المللی دادگستری در رأی اولیه خود در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی، فهرستی از اقداماتی که تل‌آویو باید در جنگ غزه انجام دهد را قرائت کرد.رئیس دیوان بین‌المللی گفت: این دادگاه فعلا درباره وقوع یا عدم وقوع نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیم نمی‌گیرد بلکه احتمال انجام آن را بررسی می‌کند.
کارت زرد لاهه به رژیم صهیونیستی؛ اقداماتی که تل‌آویو باید انجام دهد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، جلسه قرائت رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، امروز (جمعه) آغاز شد.

«جوآن دونوگو» رئیس و قاضی دادگاه لاهه در این جلسه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد بسیار آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند».

دونوگو ادامه داد: «دامنه صلاحیت دادگاه در این زمینه با درخواست آفریقای جنوبی در رابطه با نسل کشی محدود شده است».

وی با بیان اینکه دادگاه لاهه این اختیار و صلاحیت را دارد که اقدامات اضطراری را در این پرونده اعمال کند، تصریح کرد: «دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری درباره موضوع نسل کشی در غزه گفت که این دادگاه فعلا درباره وقوع یا عدم وقوع نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه تصمیم نمی‌گیرد بلکه احتمال انجام آن را بررسی می‌کند.

دونوگو همچنین گفت: «آفریقای جنوبی آنچه را که در غزه رخ می‌دهد به عنوان نسل‌کشی توصیف کرده و هر کشور عضو دیوان می‌تواند از سایر دولت‌های عضو در این زمینه حساب‌کشی کند».

وی در این‌باره اضافه کرد: «در صورتی که شرایط مطابق با مواد هفتم و نهم منشور دیوان باشد، دادگاه می‌تواند اقدامات موقت انجام دهد. هر کشور عضو می‌تواند به مسئولیت‌های سایر کشورهای عضو در مورد احترام به مفاد کنوانسیون نسل‌کشی اشاره کند».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری با بیان اینکه شرایط برای اعمال اقدامات اضطراری موقت درباره رژیم صهیونیستی در جنگ غزه وجود دارد، گفت: «مردم فلسطین تحت حمایت کنوانسیون عدم نسل‌کشی هستند».

دونوگو با قرائت فهرستی از اقداماتی که رژیم صهیونیستی باید در جنگ غزه انجام دهد، گفت: «اسرائیل باید اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب در نوار غزه انجام دهد».

دونوگو توضیح داد: «اسرائیل باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد. اسرائیل باید فوراً اطمینان حاصل کند که ارتش آن تخلفات ذکرشده را مرتکب نمی‌شود».

وی تصریح کرد: «اسرائیل باید طی یک ماه تمام اقدامات موقت اعمال شده را به دادگاه گزارش دهد. این حکم تعهدات حقوقی بین‌المللی را بر اسرائیل تحمیل می‌کند».

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه داد: «اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که نیازهای فوری انسانی در نوار غزه بلافاصله برآورده می‌شود و اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد».

دونوگو با بیان اینکه دادگاه لاهه اظهارات مقام‌های صهیونیست مبنی بر انسانیت‌زدایی کردن از فلسطینیان را نیز در نظر گرفته، توضیح داد: «اسرائیل باید الزامات کنوانسیون عدم نسل‌کشی را رعایت کند».

وی ضمن اشاره به عدم دسترسی اکثر ساکنان غزه به آب، غذا، دارو و امکانات اولیه زندگی، افزود: «ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسیم».

دولت آفریقای جنوبی نیز در واکنش به این رأی دادگاه لاهه گفت: «ما از اقدامات موقتی که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل وضع کرد، استقبال می‌کنیم. این حکم یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و یک نقطه عطف مهم در یافتن عدالت برای مردم فلسطین است».

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما