plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۳۵۸۰۱

بایدن: برای مقابله بیشتر با حملات مقاومت عراق و سوریه آماده ایم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نامه ای به روسای مجلس نمایندگان و سنای این کشور در پی استیصال آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر حملات گروههای مقاومت، اعلام کرد: در صورت لزوم، ایالات متحده آمریکا آماده انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با تهدیدات و حملات در عراق و سوریه است.
بایدن: برای مقابله بیشتر با حملات مقاومت عراق و سوریه آماده ایم
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در نامه به روسای مجالس نمایندگان و سنا گفت: همانطور که قبلاً گزارش داده‌ام، گروه‌های شبه ‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مجموعه‌ای از حملات را علیه کارکنان و تاسیسات ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند. این حملات از جمله حمله اخیر به پایگاه هوایی اربیل توسط کتائب حزب‌الله وابسته به ایران و گروههای وابسته، باعث زخمی شدن نیروهای ایالات متحده آمریکا شده و جان آنها و نیروهای ائتلاف (ائتلاف به اصطلاح ضد داعش) را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

بایدن افزود: پیش از این، در پاسخ به این حملات به دستور من، نیروهای ایالات متحده حملات هدفمندی را علیه تاسیسات در عراق و سوریه که توسط سپاه و گروه های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می شد، انجام داده اند.

وی اضافه کرد: نیروهای ایالات متحده آمریکا در شب ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳، به دستور من، حملات جداگانه ای را علیه سه تاسیسات در عراق انجام دادند که توسط گروه های وابسته به ایران برای آموزش، پشتیبانی لجستیک و اهداف دیگری استفاده می شد.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد این حملات برای جلوگیری از حملات آینده و به روشی انجام شد که خطر تشدید تنش را محدود کرده و تلفات غیرنظامی را به حداقل برساند. بایدن ادعا کرد هدف از این حملات آمریکا را دفاع از نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی، مختل کردن حملات مداوم به آنها و «جلوگیری از اقدامات ایران و نیروهای شبه ‌نظامی وابسته به آن » در انجام یا حمایت از انجام حملات بیشتر به نیروها و تاسیسات آمریکا بود.

پیش از این، کاخ سفید اعلام کرد به دنبال یک حمله پهپادی، سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب‌الله و سایر گروه‌های وابسته به ایران در عراق را هدف قرار داده است.
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده پس از یک حمله پهپادی که منجر به زخمی شدن سه نظامی آمریکایی شده، حملاتی را علیه نیروهای نیابتی ایران در عراق آغاز کرده است.

او گفت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دستور حمله به سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب الله و گروه‌های وابسته در عراق را صادر کرده است.
واتسون افزود این حملات «به طور خاص بر فعالیت‌های پهپادهای بدون سرنشین متمرکز شده است» و حفاظت از نیروهای در معرض خطر ایالات متحده آمریکا در اولویت قرار دارد و «اگر این حملات ادامه یابد، ایالات متحده آمریکا در زمان و به روشی که ما انتخاب می‌کنیم، عمل خواهد کرد.»

همزمان، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هم اعلام کرد که هدف از حملات «ضروری و متناسب» برای «اختلال و تضعیف» توانایی‌های گروه‌های همسو با ایران است که مسئول حملات علیه نیروهای آمریکایی از جمله حمله پهپادی به پایگاه هوایی اربیل در روز دوشنبه هستند.‌

او گفت: «حمله امروز منجر به زخمی شدن سه نفر از کارکنان آمریکایی شد که وضعیت یکی از سربازان همچنان وخیم است. رئیس جمهوری و من در انجام اقدامات لازم برای دفاع از ایالات متحده، نیروهایمان و منافع خود تردید نخواهیم کرد. اولویت بالاتری وجود ندارد.»

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) نیز اعلام کرد ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که حملات، تاسیسات مورد هدف را نابود کرده و احتمالا چندین نیروی کتائب حزب‌الله را کشته و هیچ غیرنظامی کشته نشده است.

دولت عراق روز سه‌شنبه حملات هوایی آمریکا به مواضع نظامی را محکوم کرد و آن‌ را «اقدام خصمانه آشکار» خواند.

دولت عراق تایید کرد که در حملات ایالات متحده آمریکا، یک نظامی کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در بیانیه دولت عراق آمده است که دولت حملات ایالات متحده آمریکا را به عنوان «نقض غیرقابل قبول حاکمیت عراق» محکوم و در عین‌حال تاکید می‌کند که حملات گروههای مسلح به پایگاه‌های نظامی میزبان مستشاران ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا، اقداماتی خصمانه و نقض حاکمیت عراق است.

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی حماس در 7 اکتبر(15 مهرماه) و شروع جنگ علیه غزه آمریکا همواره گروههای مقاومت در عراق و سوریه را مسئول حملات منظم به نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه می‌داند. مقامات آمریکایی تنها از ۱۷ اکتبر تاکنون حداقل ۱۰۳ حمله علیه نیروهای خود را در این دو کشور گزارش داده اند.

انتهای پیام/*
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما