plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۹
کد مطلب : ۳۳۷۸۳

التیماتوم هفت روزه غرب آفریقا به کودتاچیان نیجر

محکومیت بین المللی کودتای نظامی در نیجر همچنان ادامه دارد، سران کشورهای گروه غرب آفریقا موسوم به ایکواس کودتاچیان این کشور را تهدید کردند. کاخ الیزه نیز با تهدید کودتاچیان نیجر تأکید کرد که دوران کودتای فردی به پایان رسیده است.
التیماتوم هفت روزه غرب آفریقا به کودتاچیان نیجر
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، سران ایکواس در نشست روز یکشنبه خود در ابوجا ‍‍‍پایتخت کشور نیجریه اعلام کردند که اقدامات اقتصادی و سیاسی برای اعمال فشار بر ارتش کشور نیجر برای بازگرداندن آنچه که نظام مبتنی بر قانون اساسی ‌خواندند، انجام خواهند داد.

آنان تصمیم خود را برای بلوکه کردن دارایی های نیجر در بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا، بستن حریم هوایی خود در برابر هواپیماهای نیجر، تعلیق مبادلات تجاری با این کشور و تحریم سران کودتا اعلام کردند.

سران کشورهای گروه غرب آفریقا خواهان آزادی فوری محمد بازوم رپیس جمهور نیجر، بازگشت وی به قدرت و بازگشت نظام قانون اساسی شدند و به کودتاچیان یک هفته برای تحقق این خواسته ها فرصت دادند و تهدید کردند که امکان استفاده از زور در نیجر بعید نیست.

همزمان، شورای نظامی نیجر، کشورهای ایکواس را به برنامه ریزی برای مداخله نظامی در این کشور متهم کرد و هدف از برگزاری نشست امروز این گروه را تایید حمله به نیجر خواند.

فرانسه کودتاچیان نیجر را تهدید کرد

از سوی دیگر هزاران نفر از اهالی شهر نیامی، پایتخت نیجر در اعتراض به مواضع و سیاست‌های فرانسه به ساختمان سفارت این کشور یورش بردند.

بنابر گزارش منابع خبری، تجمع کنندگان با یورش به اطراف سفارت فرانسه و برافراشتن پرچم روسیه و در حمایت از کودتاچیان علیه مواضع و سیاست‌های پاریس فرانسه شعار دادند.

در واکنش به کودتا علیه رئیس جمهور مورد حمایت فرانسه، به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: «امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هیچ حمله‌ای علیه فرانسه و منافع آن را تحمل نخواهد کرد و به حملات علیه دیپلمات‌ها، نیرو‌های مسلح یا شرکت‌های فرانسوی در نیجر پاسخ خواهد داد.»

کاخ الیزه با هشدار به هرگونه مداخله خارجی، تهدید کرده است که دوران کودتای فردی به پایان رسیده و کودتاچیان باید محمد بازوم رئیس جمهور قانونی نیجر را آزاد کنند.

انتهای پیام/*
 
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما