plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : ۳۱۶۴۷

حامد کرزی و عبدالله عبدالله خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های افغانستان به روی دختران شدند

رئیس جمهور سابق افغانستان و رئیس شورای عالی آشتی ملی در دولت گذشته بار دیگر از طالبان خواستند تا مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کند.
حامد کرزی و عبدالله عبدالله خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های افغانستان به روی دختران شدند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان در پیامی به مناسبت عید سعید فطر تاکید کرد: آموزش و پرورش دختران، افغانستان را از نیاز بیگانگان نجات داده و نسل‌های آینده را به زندگی مرفه، آبرومندانه و مسالمت‌آمیز تبدیل خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: «ما به عنوان یک ملت زنده و تاریخی موظفیم برای توسعه و پیشرفت کشورمان تلاش کنیم و با اتحاد و برادری کامل پیش برویم، اما همه اینها بدون آموزش و دانش غیر ممکن است. دانش نقش سازنده و اساسی در رشد و توسعه جامعه بشری دارد، اما تعطیلی مراکز آموزشی دختران در کشور و ممنوعیت کار زنان مانع بزرگی برای توسعه و خودکفایی کشور است».

کرزی خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهیم کشوری مستقل، آباد و مترقی داشته باشیم، باید توجه اساسی و جدی به آموزش فرزندان (دختر و پسر) کشور داشته باشیم».

در همین راستا، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی در دولت گذشته هم با انتشار پیامی در صفحه فسبو‌ک‌ خود نوشت: برای حل چالش‌ها و مشکلات موجود در کشور، برآورده ساختن خواسته‌های اساسی اکثریت مردم افغانستان از جمله تامین عدالت اجتماعی، رعایت حقوق اولیه شهروندان، مشارکت مردمی و حق تحصیل و کار برای دختران و زنان ضروری است.

او با بیان اینکه افغانستان با یک بحران اقتصادی احتمالی مواجه است، ابراز امیدواری کرده است که جامعه جهانی و سازمان‌های کمک‌رسان به حمایت از مردم این کشور ادامه دهند.

اداره طالبان در افغانستان بارها اعلام کرد است که پس از فراهم کردن «فضای مناسب»، امکان تحصیل و کار برای دختران و زنان فراهم خواهد شد.آناتولی

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما