plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۳۰۱۰۶

شمار جانباختگان زمین لرزه ترکیه از مرز ۱۲ هزار نفر گذشت

با گذشت سه روز از زلزله ۷.۸ ریشتری که بخش‌های گسترده‌ای از ترکیه و سوریه را لرزاند، عملیات امداد رسانی برای نجات قربانیان همچنان ادامه دارد. مقامات تا کنون از کشته‌شدن دستکم ۱۲ هزار نفر خبر داده‌اند، این در شرایطی است که با توجه به محبوس بودن شمار زیادی از افراد در زیر آوار برآورد می‌شود این رقم افزایش بیابد.
شمار جانباختگان زمین لرزه ترکیه از مرز ۱۲ هزار نفر گذشت
همزمان کاروان‌های امدادی و محموله‌های کمکی از دیگر کشورها وارد خاک ترکیه شده‌اند. در حالی که در سوریه و در منطقه تحت کنترل مخالفان نبود امکانات کمک‌رسانی باعث کندی شدید عملیات امداد شده است.

مقامات سوری می‌گویند شمار جان‌باختگان در منطقه تحت حکومت دولت سوریه به ۱۲۶۲ نفر و شمار جان‌باختگان در منطقه تحت کنترل شورشیان سوری به ۱۷۳۰ تن رسیده است. همچنین به گزارش مقامات ترکیه، شمار جان‌باختگان در این کشور دست‌کم ۹۰۵۷ نفر است.

بورس استانبول برای نخستین بار از سال ۱۹۹۹ به دلیل نوسانات به وجود آمده در بازار در نتیجه زلزله مرگبار بامداد دوشنبه اعلام تعطیلی کرد. این تعطیلی تا روز سه‌شنبه هفته آتی ادامه خواهد یافت. پیش از این تصمیم، زیان قابل توجهی در این بازار ثبت شده یود. 

بورس استانبول با اعلام تعطیلی تا روز ۱۴ فوریه اعلام کرد: «با توجه به حجم پایین معاملات امکان قیمت‌گذاری موثر وجود ندارد و کلیه معاملات انجام شده پس از توقف بازار در روز ۸ فوریه ملغی هستند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به انتقادات از امدادرسانی دولت به زلزله‌زدگان به خصوص در استان هاتای که بیشترین آسیب را از این حادثه دیده است، گفت: «البته که در امداد‌رسانی کاستی‌هایی وجود دارد اما آمادگی برای چنین فاجعه‌ای غیرممکن است. برخی افراد اظهارات دروغین و حرمت‌شکنانه‌ای همچون این که پلیس و سربازی در این منطقه برای امداد رسانی ندیدیم، عنوان کرده‌اند. در حالی که پلیس‌ها و سربازان ما افراد شریفی هستند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی با این‌طور صحبت‌ها آن‌ها را بدنام کند. در حال حاضر تنها در استان هاتای ۲۱ هزار پرسنل امدادی مستقر هستند.»

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما