plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۲۸۰۳۱

دبیرکل ناتو: روسیه درک کند که جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه روسیه باید درک کند که جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد تصریح کرد پوتین این جنگ را آغاز کرد و اگر بخواهد می‌تواند فردا به آن پایان دهد.
دبیرکل ناتو: روسیه درک کند که جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد
به گزارش ایصال نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که برای انجام برخی دیدارهای رسمی به ترکیه سفر کرده است، به سوالات خبرنگار آناتولی درباره آخرین تحولات منطقه و جهان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال مربوط با پیام دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت: «هر دو در مورد اهمیت حمایت از اوکراین و پایان دادن به این جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین توافق کردیم. من از ایشان و ترکیه به خاطر تلاش در حمایت از اوکراین و تسهیل توافق صادرات غلات از اوکراین تشکر کردم. این امر به کاهش قیمت مواد غذایی کمک می‌کند و برای جهان، به ویژه برای کشورهای فقیرتر مهم است. ترکیه نقش کلیدی در این خصوص ایفا کرده است».

استولتنبرگ در جواب این سوال که آیا کشور عضوی وجود دارد که بخواهد جنگ روسیه و اوکراین را پایان نیافته به درازا بکشید و در نتیجه روسیه از بین برود؟ آیا همه اعضا موافق پایان فوری جنگ هستند، گفت:

«البته همه می‌خواهند این جنگ تمام شود. این یک جنگ تهاجمی است. روسیه، پوتین در حال حمله به کشور دیگری است. البته اوکراین این حق را دارد که از خود دفاع کند تا بتواند سرزمین‌های تصرف شده را، بازپس گیرد. ما باید توجه داشته باشیم که پوتین این جنگ را آغاز کرد. این انتخاب او بود و اگر بخواهد می تواند فردا به آن پایان دهد. اگر پوتین و روسیه دست از جنگ بردارند، صلح خواهیم داشت. اگر ولودیمیر زلنسکی و اوکراین جنگ را متوقف کنند، اوکراین به عنوان یک کشور مستقل و مستقل وجود نخواهد داشت. بنابراین، ما وظیفه داریم از اوکراین حمایت کنیم تا آنها قادر به دفاع از خود باشند».

وی در پاسخ به این سوال که جهان نمی‌تواند خطر جنگ هسته‌ای را فراموش کند. آیا ناتو توانایی محافظت از همه اعضای خود را در برابر چنین سناریوی فاجعه‌ای دارد، تصریح کرد:

«ناتو قوی ترین اتحاد تاریخ است. ناتو نماینده 50 درصد از قدرت نظامی جهان است. البته ما آماده حفاظت و دفاع از همه متحدان ناتو هستیم. این برای جلوگیری از درگیری است، نه برای تحریک درگیری. کاملا واضح است که اگر متحدی مورد حمله قرار گیرد، تمامی هم‌پیمانان با ماموریت اصلی ناتو یعنی «یک برای همه، همه برای یک» پاسخ خواهد داد. آن وقت می ‌وانیم صلح را حفظ و از جنگ جلوگیری کنیم. آنچه ما از روسیه می بینیم، لفاظی‌های خطرناک هسته‌ای بی‌پروا است. روسیه باید درک کند که جنگ هسته‌ای هیچ برنده ای ندارد و هرگز نباید با آن جنگید و عواقب جدی برای روسیه خواهد داشت. بنابراین هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای چیزی است که روسیه باید از آن دوری کند».

دبیرکل ناتو در جواب این سوال که با وجود اظهارات پوتین، به نظر شما آیا احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین همچنان بالاست یا خیر، تاکید کرد: «احتمال استفاده (روسیه) از هرگونه سلاح هسته‌ای هنوز کم است، اما در عین حال عواقب آن بسیار زیاد و ویرانگر است. به همین دلیل باید ریسک را جدی بگیریم. به همین دلیل است که از نزدیک اقدامات روسیه را دنبال می‌کنیم. تا کنون هیچ تغییری در موضع هسته‌ای آنها ندیده‌ایم، اما به نظارت ادامه خواهیم داد و هوشیار هستیم زیرا باید از استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین جلوگیری کنیم».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، آیا از نظر فنی امکان استقرار ظرفیت هسته‌ای این سازمان در این کشورها وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد:

«ما هیچ برنامه‌ای برای تغییر موضع و استقرار هسته‌ای نداریم. ناتو یک اتحاد دفاعی است. البته من از همه متحدان ناتو از جمله ترکیه برای دعوت از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف در نشست سران در مادرید استقبال می‌کنم. علاوه بر این، ترکیه، فنلاند و سوئد یادداشت مشترک را به تصویب رساندند. و دیدیدم که فنلاند و سوئد قوانین تقویت کننده خود را در مورد مبارزه با تروریسم اجرا و همه محدودیت‌های صادرات تسلیحات به ترکیه را حذف کردند. ما سازوکار دائمی، ساختاری را ایجاد کردیم که در آن ترکیه، فنلاند و سوئد با یکدیگر در مبارزه با تروریسم همکاری کنند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم زمان آن رسیده که پروتکل الحاقی را که در ژوئن امضا کردیم، تصویب و روند الحاق را تکمیل کنیم»./آنا تولی 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما