plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۷۸۱۴

آمریکا: روسیه ما را از مانورهای اتمی خود مطلع کرده است

دولت آمریکا سه شنبه گزارش داد، روسیه به آمریکا در مورد برنامه‌های خود برای انجام رزمایش سالانه برنامه‌ریزی شده نیروهای هسته‌ای روسیه اطلاع داده است؛ اقدامی که واشنگتن می‌گوید خطر اشتباه محاسباتی را کاهش می‌دهد.
آمریکا: روسیه ما را از مانورهای اتمی خود مطلع کرده است
به گزارش ایصال نیوز، از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ماه اسفند مقامات غربی و آمریکایی بارها روسیه را متهم به استفاده از سلاح هسته‌ای کرده‌اند و در این باره هشدار داده‌اند.

آمریکا با اشاره به شلیک موشک‌های بالستیک قاره پیما، گفته است که انتظار دارد روسیه در تمرینات سالانه نیروهای هسته‌ای استراتژیک خود موسوم به «گروم»، موشک‌های آزمایشی پرتاب کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که روسیه بر اساس معاهده استارت جدید موظف است در مورد پرتاب‌های موشکی از قبل اطلاع رسانی کند.

سرتیپ پاتریک رایدر سخنگوی نیروی هوایی آمریکا، در یک نشست خبری اعلام کرد: «به آمریکا اطلاع داده شده و همانطور که قبلاً تأکید کردیم، این یک تمرین معمول سالانه توسط روسیه است.»

با این حال کارشناسان بر این باورند که چنین رزمایش‌هایی، چالش بالقوه برای آمریکا و متحدانش محسوب می‌شود؛ زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قبلا تهدید کرده بود که برای دفاع از روسیه در بحبوحه نبرد با اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

همچنین این پرسش مرتبا مطرح می‌شود که آیا مسکو ممکن است یک سلاح هسته‌ای «تاکتیکی» با بازده پایین‌تر را در خاک اوکراین استفاده کند.

روسیه سه‌شنبه همچنین به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از یک "بمب کثیف" در خاک خود است؛ ادعایی که مقامات غربی و اوکراینی آن را به عنوان اطلاعات نادرست و بهانه‌ای برای تشدید بیشتر درگیری‌ها رد کردند.

مقامات غربی نسبت به توانایی خود در تشخیص تفاوت میان رزمایش روسیه و هرگونه اقدام پوتین علیه تهدیدات هسته‌ای ابراز اطمینان کرده‌اند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز روز سه شنبه بر اهمیت رعایت چنین الزامات اطلاع رسانی تاکید کرد.

پرایس گفت: «در حالی که روسیه درگیر تجاوزات بی‌دلیل و لفاظی‌های هسته‌ای بی‌ملاحظه می‌شود، اطلاع‌رسانی تضمین می‌کند که ما غافلگیر نشویم و خطرات سوء برداشت را کاهش می‌دهد».

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما