plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۷۶۴۹

روسیه: مسکو کی‌یف را تهدید به سلاح هسته‌ای نکرده است

معاون رئیس هیأت روسی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه گفت: با وجود مخالفت اوکراین با بندهای معاهده توافق بوداپست، مسکو در گذشته کی‌یف را تهدید به استفاده از سلاح اتمی نکرده و هم اکنون نیز این کار را نمی‌کند.
روسیه: مسکو کی‌یف را تهدید به سلاح هسته‌ای نکرده است
به گزارش ایصال نیوز، کنستانتین ورونتسوف، معاون رئیس هیئت روسی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد گفت: روسیه کی‌یف را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید نکرده و نمی‌کند.

وی افزود: این در حالی است که اوکراین در سال‌های متمادی از پذیرش بند تفاهمنامه بوداپست (امضا شده در سال ۱۹۹۴) برای ارائه تضمین‌های امنیتی خودداری کرده است.

ورونتسوف که در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص خلع سلاح و امنیت بین‌الملی سخن می‌گفت، اظهار کرد: همانگونه که مطلع هستید، تفاهم‌نامه بوداپست درخصوص پیوستن اوکراین به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای امضا شد.

وی گفت: بر اساس این تفاهمنامه، روسیه تعهد خود را به اوکراین مبنی بر عدم استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌ای تکرار کرد.

این دیپلمات روس افزود: روسیه همیشه به این تعهد عمل کرده و مسکو، کی‌یف را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید نکرده و درحال حاضر این دست به این کار نمی‌زند.

تفاهم‌نامه بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی به سه توافقنامه سیاسی یکسان اشاره دارد که در کنفرانس سازمان امنیت و همکاری اروپا در بوداپست مجارستان در ۵ دسامبر ۱۹۹۴ برای ارائه تضمین‌های امنیتی توسط امضاکنندگان آن در رابطه با الحاق بلاروس، قزاقستان و اوکراین به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای امضا شد. این تفاهم‌نامه ابتدا توسط سه قدرت هسته‌ای فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده امضا شد. چین و فرانسه نیز در اسناد جداگانه تضمین‌های فردی تا حدودی ضعیف‌تری ارائه کردند.

این تفاهنامه شامل تضمین‌های امنیتی در برابر تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی اوکراین، بلاروس و قزاقستان بود./اسپوتنیک 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما