plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۲۶۱۵۵
مقابله با تبعات موج‌های گرمایی ناشی از تغییرات اقلیمی

فناوری پیشرفته کاریز باستانی ایرانیان در خدمت مدیریت شهری سِویای اسپانیا

اجرای پروژه قنات‌های کارتوخا با هدف کاهش دمای هوا
مهندسان در شهر سوزان سِویا برای کاهش دمای هوا تصمیم بر به‌کارگیری فناوری قنات‌ها که فناوری ایران باستان است گرفته‌اند، البته به شیوه‌ای مدرن.
فناوری پیشرفته کاریز باستانی ایرانیان در خدمت مدیریت شهری سِویای اسپانیا
به گزارش ایصال نیوز، موج گرمای زویی که در سیستم دسته‌بندی گرمای ذکر شده در سطح ۳ یعنی بالاترین درجه گرما قرار می‌گیرد، اواخر ژوئیه امسال سویای اسپانیا را در برگرفت به طوری که کمترین دما ۳۰ درجه و بیشترین دما بالای ۴۳ درجه سانتیگراد ثبت شد.

شهرداری این شهر با پشتیبانی مرکزتاب آوری بنیاد آدرین آرشت-راکفلر، مجموعه اقدامات نوین آزمایشی را اجرایی کرد به این گونه که با فرا رسیدن هر موج دسته بندی شده گرما اقدامات خاصی را از قبیل بازگشایی استخرها و پارک‌های آبی و یا اعزام نیروی پزشکی برای کمک به آسیب دیدگان، انجام داد.    


از جمله این اقدامات نوین، عبارت است از اینکه مهندسان در شهر سوزان سِویا برای کاهش دمای هوا تصمیم بر به‌کارگیری قنات‌ها که فناوری ایران باستان است گرفته‌اند، البته به شیوه‌ای مدرن.

فناوری باستانی کاریز ایرانیان که بیش از ۱۰۰۰ سال  قدمت دارد، شامل احداث کانال‌های زیرزمینی است که آب را در منطقه‌ای وسیع، جاری می‌سازد و به وسیله شفت‌های عمودی که در امتداد کانال حفر می‌شود، هوای زیرزمین را به سطح می‌برد و باعث کاهش دمای بالای سطح زمین می‌شود.

این سیستم نوین جایگزین سیستم قنات‌های قدیمی شهر سِویا خواهد شد که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان پروژه‌ای آزمایشی و در جریان میزبانی شهر از نمایشگاه جهانی استفاده شد. 

سیستم پیشین قنات‌ها به کاهش دمای خیابان‌ها تا ۳ درجه سانتی گراد کمک می‌کرد. در آن وقت سوخت موتورهایی که آب را درون کانال‌ها به جریان می‌انداخت، فسیلی بود. اما اکنون انرژی فناوری نوین طراحی شده توسط مهندسان دانشگاه سویا، تجدیدپذیر است.

همچنین سیستم جدیدی در حال طی مراحل آزمایشی است. در این سیستم آب سرد زیرزمینی به بالای سطح زمین پمپ و به سمت بالای ساختمان‌ها هدایت می شود، از آنجا به دیوارهای متخلخل می‌ریزد و به کاهش دما در داخل و خارج ساختمان کمک می کند.

لوکاس پرئا، یکی از مقامات شرکت آب و فاضلاب شهری سِویا می‌گوید که صندلی‌های متصل به این سیستم به منظور فراهم کردن مکان‌هایی برای نشستن مردم و فرار از گرمای طاقت فرسا تعبیه می‌شوند. 

او می‌گوید: «استفاده از این صندلی‌ها شاید شبیه فیلم‌های علمی تخیلی به نظر بیاید اما برای برخی از فضاهای شهری کاربردی هستند. فقط نیاز دارید کمی تخیل به خرج بدهید.»

پرئا اضافه می‌کند: «سنت‌های قدیمی مثل 'گپ خنک' نباید ناپدید شوند، اما اگر با وجود گرمایش جهانی راهی برای مدیریت فضاهای عمومی پیدا نکنیم، حفظ این سنت‌ها روز به روز سخت‌تر می‌شود.»

همزمان با فعالیت شرکت آب و فاضلاب شهری سویا در پروژه قنات‌های کارتوخا، این شرکت در پی احداث تعدادی اتاق‌های استراحت با به‌کارگیری همین فناوری در مکان‌های اصلی شهر سویا است تا مردم بتوانند از گرمای شدید به این اتاق‌های خنک پناه ببرند. 

در حال حاضر این شرکت مشغول مذاکره با شرکت‌های مترو و اتوبوس شهری است تا سیستم مشابهی را در مراکز اصلی ارتباطی شهر راه‌اندازی کند.

بر اساس یافته‌های موسسه غیرانتفاعی ردیابی اقدامات اقلیمی (Climate Action Tracker)، با در نظرگرفتن سطح کنونی انتشار گازهای گلخانه‌ای و با احتساب آخرین سیاست‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی، انتظار می رود دمای جهان تا پایان قرن حاضر بین ۲.۴ تا ۲.۷ درجه سانتیگراد نسبت به میانگین دوران پیشا صنعتی افزایش یابد و این به منزله غیرممکن شدن زندگی در برخی از نقاط کره زمین است. 

به دلیل موج گرمای بی سابقه، مردم سِویا در تابستان سال جاری، زودتر از ۸ شب از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آیند و فستیوال‌ها و دورهمی‌ها ۱۰ شب آغاز می‌شوند.

در این شهر اسپانیایی که در قرون وسطی و در کناره رود گوادالکیبیر بنا شده است، معمولا طی ما‌‌ه‌های ژوئیه و اوت دمای هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد.

دانشمندان به خاطر روند گرمایش زمین انتظار دارند که دمای این شهر در ۵ تا ۱۰ سال آینده، چند روز از سال به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد هم برسد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما