plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۶۱۲۵
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد

750 میلیون نفر در سراسر جهان از عارضه وزوز گوش رنج می‌برند

آیا گوش های شما زنگ می زند؟
یک مطالعه جدید نشان می دهد که وزوز گوش تبدیل به چالشی اساسی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان شده است و اغلب افراد مسن را درگیر می‌کند. گروه های در معرض ابتلا به این عارضه، عمدتاً شامل پرسنل نظامی، نوازندگان و شاغلین در شغل های پر سر و صدا می‌شوند. عارضه وزوز گوش با حدود 200 عارضه سلامتی از جمله ضربه به سر و گردن مرتبط است. تقریباً هنوز درمانی برای وزوز گوش وجود ندارد و تحقیقات وسیعی برای یافتن درمان در حال انجام است.
750 میلیون نفر در سراسر جهان از عارضه وزوز گوش رنج می‌برند
به گزارش ایصال نیوز، بر اساس مطالعۀ طولی جدید درباره داده های جمع آوری شده در بازۀ زمانی حدود 50 سال، وزوز گوش، که معمولا به عنوان عارضه زنگ زدن گوش توصیف می شود، حدود 750 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر تبعات خود قرار داده است.

این مطالعه که به تازگی در مجله علمی «جاما نورولوژی» منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیش از 120 میلیون نفر در جهان که اکثر آنان در سن 65 سال یا بالاتر هستند، عارضه وزوز گوش را به عنوان یک چالش بزرگ که به آن مبتلا شده اند توصیف کرده اند.
 
محققان تخمین می زنند که حدود 14 درصد از بزرگسالان وزوز گوش را تجربه می‌کنند و دو درصد نیز از ابتلا به نوع شدید آن در رنج هستند. همچنین به نظر می رسد احتمال ابتلا به این عارضه با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.

تا کنون، وزوز گوش در 10 درصد از بزرگسالان 18 تا 44 سال، 14 درصد از بزرگسالان 45 تا 64 سال و 24 درصد از افراد 65 سال و بالاتر گزارش شده است.

به تازگی نیز انجمن وزوز گوش آمریکا (ATA) تخمین زده است که تقریباً 15 درصد از مردم امریکا (بیش از 50 میلیون آمریکایی) با عارضه وزوز گوش مواجه اند.

موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا (NIDCD) در این‌باره می‌گوید: حدود 10 درصد از بزرگسالان ایالات متحده، در سال گذشته وزوز گوشی را تجربه کرده اند که حداقل پنج دقیقه طول کشیده است.

محققان در مطالعۀ جدید نوشته اند: این مطالعه نشان می دهد که عارضه وزوز گوش، یک چالش بزرگ جهانی است؛ شبیه به میگرن و دردهای مبهم، و فقدان گزینه های درمانی موثر، سرمایه گذاری عمده در تحقیقات این حوزه را توجیه می کند."


*وزوز گوش چیست؟

به گفته انجمن تله مدیسین آمریکا (ATA)، در حالی که وزوز گوش معمولاً به عنوان صدای زنگ در گوش شناخته می شود، می تواند به اشکال بسیار دیگری از جمله وزوز، خش خش، سوت، هق هق و صداهای کلیک در گوش نیز تعمیم یابد. حتی در موارد نادر می تواند مانند موسیقی به نظر برسد.

بر اساس تشریح موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا؛ صداها می توانند خفیف، ملایم یا بلند باشند و حتی ممکن است در یک یا هر دو گوش احساس شوند.

دانشمندان هنوز در مورد فرآیندی که در مغز اتفاق می افتد برای ایجاد «صداهای توهمی» در حالی که این صداها علت و منشاء بیرونی ندارند به اتفاق نظر نرسیده اند. 

انجمن تله مدیسین آمریکا درباره عارضه وزوز گوش می‌گوید: این وضعیت می تواند موقت یا مزمن باشد و این عارضه به خودی خود، یک بیماری نیست اما نشانه ای از سایر بیماری های زمینه‌ای است.

*چه چیزی باعث وزوز گوش می شود؟

به گفته انجمن تله مدیسین آمریکا، در بیشتر موارد، وزوز گوش، واکنشی در مغز، به آسیب در گوش یا سیستم شنوایی است. با این حال، این انجمن می‌گوید، وزوز گوش همچنین می تواند نشانه‌ای از حدود 200 عارضه سلامتی، از جمله کاهش شنوایی، انسداد در گوش میانی و ضربه به سر و گردن باشد.

موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا درباره عارضه وزوز گوش می‌گوید: حتی چیزی به سادگی یک تکه جرم که مجرای گوش را مسدود کند می تواند باعث وزوز گوش شود. این عارضه همچنین ممکن است اولین علامت کاهش شنوایی در افراد مسن باشد و یا حتی می تواند عارضه جانبی مصرف بیش از 200 داروی مختلف باشد (عوارض جانبی داروها از جمله داروهای اعصاب و روان).

به گفته این موسسه، با این حال، ممکن است برخی افراد بدون دلیل مشخصی دچار وزوز گوش شوند. این مؤسسه نیز می‌گوید: «دانشمندان هنوز در مورد فرآیندی که در مغز اتفاق می افتد و منجر به ایجاد «صداهای توهمی» می شود در حالی که این صداها وجود خارجی ندارند، به اتفاق نظر نرسیده اند». 

*اثرات وزوز گوش

طبق اعلام موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا، وزوز گوش معمولاً نشانه ای از یک چالش جدی تهدید کننده سلامتی افراد نیست، اما اگر بلند و مداوم باشد، می تواند باعث اختلال حافظه و تمرکز، خستگی، اضطراب و حتی افسردگی شود.

این مؤسسه در این باره می گوید: «برای برخی، وزوز گوش می‌تواند منبع اضطراب واقعیِ ذهنی و عاطفی باشد.»

انجمن تله مدیسین آمریکا اعلام کرده است که وزوز مزمن گوش می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد که توانایی فرد برای کار و معاشرت اجتماعی را مختل کند.

*چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

به گفته انجمن تله مدیسین آمریکا، افراد در معرض ابتلا به وزوز گوش عبارتند از: افراد مسن، پرسنل نظامی فعال یا کهنه سربازان، افرادی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند و نوازندگان موسیقی.

به گفته موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا، پرسنل نظامی در صورت قرار گرفتن در معرض انفجار بمب ممکن است دچار وزوز گوش شوند و وزوز گوش یکی از شایع ترین شکایت های مجروحان جنگی امریکایی جنگ های عراق و افغانستان گزارش شده است.

*آیا درمانی برای وزوز گوش وجود دارد؟

انجمن تله مدیسین آمریکا درباره درمان وزوز گوش می‌گوید: هیچ درمانی معتبر علمی برای اکثر اَشکال وزوز گوش وجود ندارد. اما گزینه های حمایتی می توانند آثار و تبعات وزوز گوش را کاهش دهد و به افراد کمک کند تا زندگی راحت تری داشته باشند. 

موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا توصیه می کند، مبتلایان برای بررسی اینکه آیا چیزی مانند موم یا جرم، گوش و مجرای گوش را مسدود کرده است یا خیر، به یک پزشک عمومی مراجعه کنند.

اگر پزشک عمومی نتواند دلایلی را که باعث وزوز گوش شده است را پیدا کند، ممکن است بیمار را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.

موسسه ملی ناشنوایی و اختلال‌های ارتباطی ایالات متحده آمریکا درباره درمان های حمایتی عارضه وزوز گوش می‌گوید: درمان هایی که ممکن است به تقلیل تبعات و آثار وزوز گوش کمک کنند شامل تجویز سمعک و استفاده از تولید کننده های صوتی پوشیدنی است.

اینکه افراد در معرض آلودگی های صوتی قرار نگیرند می تواند به جلوگیری از تشدید عارضه وزوز گوش کمک کند.

انتهای پیام/*
۴
مترجم : مصطفی امینی
مرجع : جاما نورولوژی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما