plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۲۵۲۱
به دعوت احزاب و اتحادیه های سودان

«تظاهرات میلیونی» مردم سودان در سالروز به قدرت رسیدن عمرالبشیر

تظاهرات‌کنندگان خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک «دولت مدنی» هستند
به دعوت احزاب، اتحادیه ها و شخصیتهای سودان و در 30 ژوئن سالروز به قدرت رسیدن عمرالبشیر رئیس جمهور معزول سودان، «تظاهرات میلیونی» مردم سودان با شعار«همراه با شهیدان برای ایجاد دولت مدنی» عصر امروز یکشنبه برگزار شد. تظاهرات‌کنندگان خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت از شورای نظامیان به یک «دولت مدنی» در اسرع وقت هستند. تاکنون در برخی شهرها با دخالت ارتش سودان، تعدادی از تظاهرکنندگان کشته یا زخمی شده اند.
«تظاهرات میلیونی» مردم سودان در سالروز به قدرت رسیدن عمرالبشیر
به گزارش ایصال نیوز، به دعوت احزاب و شخصیتهای سودان و در سالروز به قدرت رسیدن عمرالبشیر رئیس جمهور معزول سودان «تظاهرات میلیونی» مردم سودان عصر امروز یکشنبه برگزار شد. تظاهرات‌کنندگان خواستار انتقال قدرت از شورای نظامیان به یک «دولت مدنی» در اسرع وقت هستند.
خبرها حاکی است نیروهای امنیتی سودان به سمت تظاهرات‌کنندگان در منطقه «أرکویت» خارطوم، گاز اشک‌آور شلیک کردند و تاکنون یک نفر کشته و تعدادی زخمی شده اند.
شورای نظامیان سودان قبلا هشدار داده بود با خرابکارانی که در صفوف تظاهرکنندگان اغتشاش ایجاد کنند شدیدا برخورد خواهند کرد. احزاب سودان نیز در مقابل اعلام کرده اند شورای نظامیان سودان مسئول عواقب سرکوب احتمالی تظاهرات امروز خواهد بود. 
نیروهای امنیتی سودان از صبح امروز یکشنبه به طور گسترده در خیابانها و جلوی مراکز مهم خارطوم و دیگر شهرهای این کشور مستقر شده‌اند. همچنین نیروهای واکنش سریع، ارتش و پلیس در اکثر خیابان‌های پایتخت مستقر شده اند. مقامات امنیتی نیز هشدار داه اند که مسئولیت هر گونه آسیبی به جان تظاهرات‌کنندگان یا هر خسارتی که در جریان برگزاری تظاهرات وارد آید، بر عهده ائتلاف سیاسی «قوی الحریة و التغییر» (احزاب آزادی و تغییر) است.
حدود یک ماه قبل نیروهای امنیتی با حمله به محل تحصن معترضان دست‌کم ۱۰۰ نفر را کشته و شماری را زخمی کردند.
گفتنی است دولت اتیوپی به نمایندگی از کشورهای افریقایی تلاشهای فشرده ای را از طریق میانجی گری با نظامیان و احزاب سودان برای انتقال آرام قدرت در سودان انجام داده است و خبرها از نتیجه بخش بودن این تلاشهاست.
۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) گذشته ژنرال عمرالبشیر پس از سی سال حکومت در سودان با اعتراض گسترده مردم و اقدام ارتش این کشور از قدرت برکنار و دستگیر و زندانی شد. از آن زمان تاکنون شورای نظامیان سودان مرکب از فرماندهان ارتش سودان که مورد حمایت عربستان و مصر نیز هستند اداره موقت کشور سودان را بدست گرفته اند.
انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما