plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۲۴۹۲۳

تلاش رئیس جمهور الجزایر برای تحقق آشتی میان محمودعباس و هنیه

الجزایر که شصتمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد، موفق شده دو عنصر تاثیرگذار در معادله آشتی فلسطینی یعنی تشکیلات خودگردان به رهبری «محمود عباس» و جنبش حماس به رهبری «اسماعیل هنیه» را پشت یک میز بنشاند.
تلاش رئیس جمهور الجزایر برای تحقق آشتی میان محمودعباس و هنیه
به گزارش ایصال نیوز، منابع نزدیک به حماس به القدس العربی گفتند: «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهوری الجزایر در این دیدار درباره لزوم اتمام آشتی فلسطینی سخن گفته و از تمایل این کشور در اتمام این طرح که از 6 ماه پیش آغاز شده، تاکید کرده است.

تبون همچنین عباس و هنیه را اقناع کرد تا در حالی که با یکدیگر دست می‌دهند، از آنها عکس گرفته شود تا به عنوان عامل اطمینان‌بخشی برای افکار عمومی فلسطین و جهان و پر کردن این شکاف و چنددستگی باشد.

نهاد ریاست جمهوری الجزایر روز گذشته فیلم و تصاویری از دیدار هنیه و عباس منتشر و نوشت:عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر در حاشیه شصتمین سالگرد استقلال کشور دیداری تاریخی میان برادران فلسطینی به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پس از سال‌ها قطع روابط برگزار کرد.

منابع مذکور افزودند: الجزایر تلاش گسترده‌ای به خاطر موضوع آشتی فلسطینی و ترتیب این دیدار تاریخی انجام داده است، الجزایر خواهان دستیابی به آشتی عملی با توافقی مکتوب و بستری مشترک با حضور همه گروه‌های فلسطینی است اما قبل از هر چیز، وجود اراده داخلی فلسطینی برای گذر از همه موانع پیش روی آشتی و مصالحه ضروری است.

به گفته این منابع، از مهمترین موانع کنونی، چالش موجود در قلمداد کردن سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان تنها نماینده مشروع مردم فلسطین به غیر از دیگر گروه‌هاست، مانع دیگر به اعمال فشار برخی کشورها علیه تشکیلات خودگردان در مخالفت با اتمام آشتی فلسطینی است اما مانع دیگر، برگزاری انتخابات است که تشکیلات خودگردان به دلیل عدم امکان برگزاری آن در بیت المقدس به خاطر مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی، موضع موافقی با آن ندارد.

منابع مذکور افزودند: حماس در این دیدار توقف همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی را به عنوان پیش شرط مطرح نکرد هر چند که اصولا با این توافقات مخالف است چرا که حماس این مساله را به تشکیلات مشروع و جدیدی که برآیند انتخابات خواهد بود، خواهد سپرد تا به طور کامل درباره توافقات صلح با رژیم صهیونیستی تصمیم گیری کند.

در همین رابطه، «صالح قوجیل»، رئیس مجلس امت الجزایر پیشتر در ماه‌های گذشته پیام‌های متعددی خطاب به گروه‌های فلسطینی برای وحدت و آشتی ارسال و تاکید کرده است: این آشتی تنها در اراضی الجزایر تحقق خواهد یافت.

او که یکی از مجاهدان انقلاب الجزایر است، چند هفته پیش در جلسه مجلس امت از فلسطینی‌ها خواست تا از تاریخ الجزایر الهام بگیرند چرا که انقلاب این کشور تنها پس از اتحاد همه گروه‌ها در نوامبر سال 1954 میلادی و پذیرش کمک برادران بدون اجازه به مداخله در امور الجزایر پیروز شد.

قوجیل درباره دعوت رئیس جمهوری الجزایر از گروه‌های فلسطینی برای آشتی در این کشور گفت: تنها الجزایر می‌تواند این پیشنهاد را مطرح کند و فلسطینی‌ها تنها در این الجزایر قادر به وحدت و اتحاد هستند، موضع ما از زمان انقلاب عدم مداخله در امور فلسطین بوده و هیچگاه همانند دیگر کشورها قبول نکردیم تا گروهی با ما در ارتباط باشد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما