plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
کد مطلب : ۲۲۴۱۱

قطعنامه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین با اکثریت قاطع تصویب شد

توضیحات هیأت ایران در خصوص رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین
مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه کمک‌ های بشر دوستانه اوکراین را با ۱۴۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع تصویب کرد؛ این دومین مصوبه این مجمع از آغاز جنگ در این کشور اروپایی است.ایران به این قطعنامه رای ممتنع داد
قطعنامه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین با اکثریت قاطع تصویب شد
به گزارش ایصال نیوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اوکراین درباره «تبعات انسانی» اقدام نظامی در اوکراین را به تصویب رساند.

این قطعنامه (با گذشت یک ماه از تهاجم روسیه به اوکراین)، روز پنجشنبه به وقت نیویورک، با ۱۴۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو است که با اکثریت قاطع به قطعنامه کمک های بشردوستانه به اوکراین رای مثبت داد.

این قطعنامه خواستار دسترسی به کمک و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین است و از روسیه به دلیل ایجاد وضعیت انسانی وخیم انتقاد کرده است.

این قطعنامه توسط اوکراین و متحدانش آمریکا، انگلیس و بیش از ۱۲ کشور دیگر ارائه و مورد حمایت قرار گرفته بود.

کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند شامل بلاروس، کره شمالی، اریتره، روسیه و سوریه می شوند.

۳۸ کشور از جمله الجزایر، ارمنستان، آنگولا، بولیوی، برونئی، جمهوری آفریقای مرکزی، چین، کنگو، کوبا، السالوادور، گینه، اتیوپی، گینه بیسائو، هند، قزاقستان، قرقیزستان، لائو، ماداگاسکار، مغولستان، موزامبیک، نامیبیا، نیکاراگوئه، پاکستان، آفریقا، سریلانکا، سودان، تاجیکستان، توگو، اوگاندا، تانزانیا، ازبکستان، ویتنام، و زیمباوه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

ایران نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد.

در همین خصوص هیأت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این قطعنامه و رای ممتنع خود توضیحاتی را ارائه کرد.

هیأت جمهوری اسلامی ایران در این باره اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین و مناطق همجوار آن است. ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف‌ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه تاکید می‌کند.

در این توضیحات آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش ها تکرار کرده و همه طرف ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی ‌های خود را از طریق گفت‌وگو دنبال کنند.

هیأت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که ماهیت بشردوستانه کمک‌ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک‌های بشردوستانه صرفا بایستی بر اساس اصول انسانی و بی طرفی صورت گیرد. همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب دیده هستیم. مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته ای دارد. ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می کنیم. دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین‌المللی تکرار می‌کند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما