plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۲۱۶۵
به میزبانی بریتانیا

مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالروز آزادسازی فرانسه و اروپا برگزار شد

آزادسازی اروپا با پیاده شدن نیروهای امریکایی در ساحل نورماندی فرانسه رغم خورد
نبرد نورماندی در سال 1944 با شرکت ده‌ها هزار سرباز نیروی زمینی و دریایی و نیز هزاران فروند جنگنده نظامی متفقین همزمان از زمین، هوا و دریا انجام شد. متفقین با با ورود به سواحل نورماندی و عقب راندن نیروهای ارتش نازی، روند آزادسازی کشورهای اشغال شده اروپا و شکست نهایی آلمان را آغاز کردند.
مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالروز آزادسازی فرانسه و اروپا برگزار شد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورونیوز، اولین روز مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالروز پیاده شدن نیروهای آمریکایی در ساحل نورماندی فرانسه و آزادسازی اروپا از دست نیروهای ارتش آلمان، در بریتانیا برگزار شد. در نخستین روز از این مراسم که امروز چهارشنبه برگزار شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، الیزابت دوم، ملکه و ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا حضور داشتند.
در این رویداد بین‌المللی که در بندر پورتموث بریتانیا، محل عزیمت نیروهای آمریکایی به نورماندی برگزار شد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا و چند تن دیگر از مسئولان بلندپایه کشورهای عضو گروه متفقین در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند.
حدود ۳۰۰ تن از کهنه‌سربازان متفقین نیز شاهد بزرگداشت یاد سربازان شرکت‌کننده در این نبرد بودند. پرواز هواپیماها و بالگردهای نظامی و نیز پرش یک کهنه سرباز ۹۷ ساله با چتر و به همراه یک سرباز جوان بریتانیایی، از جمله عملیات نمایشی در این روز ویژه بود.
سربازان متفقین که عمدتا آمریکایی بودند روز ششم ژوئن ۱۹۴۴ (۱۷ خرداد ۱۳۲۳)، موسوم به «روز موعود» یا «روز دی» (D-Day) به سواحل نورماندی در شمال فرانسه رسیدند و با عقب راندن نیروهای ارتش نازی، روند آزادسازی کشورهای اشغال شده اروپا و شکست نهایی آلمان را آغاز کردند.
بیش از ۱۵۰ هزار تن از قوای متفقین در این نبرد شرکت داشتند که حدود ۱۰ هزار تن از آنها کشته، مجروح یا مفقود شدند. جابجایی آن تعداد نفرات با ۶ هزار کشتی، بزرگ‌ترین عملیات جابجایی نیروی نظامی در تاریخ به شمار می‌رود.
نبرد نورماندی با شرکت ده‌ها هزار سرباز نیروی زمینی و دریایی و نیز هزاران فروند جنگنده نظامی متفقین همزمان از زمین، هوا و دریا انجام شد.
انتهای پیام/*
۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما