plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۶۹۲۶

شعار امسال روز جهانی محیط زیست: «دوباره تجسم کن»

سازمان ملل بارها اعلام کرده که «مبارزه با تغییرات اقلیمی یک چالش جهانی است»‌
هر سال از سال 1972 تا امروز روز 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد روز جهانی محیط زیست به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار و شعار سال بر محور مهم‌ترین نگرانی درباره محیط زیست و برخی راه‌کارها برای مهار مشکل از سوی کارشناسان مطرح می‌شود. پوستر هفته محیط زیست با طرحی کاملا ایرانی و سنتی رونمایی شده است.
شعار امسال روز جهانی محیط زیست: «دوباره تجسم کن»
به گزارش ایصال نیوز، روی صحبت «برنامه محیط زیست ملل متحد» (UNEP) که از سال 1972 میلادی به بعد فعالیت خود را شروع کرده، مردمی هستند که باید از مشکلات زیست محیطی که در اطرافشان می‌گذرد و در بسیاری موارد خود نقش موثری در ایجاد آنها داشته‌اند، آگاه باشند و سیاستمدارانی که باید با اعمال سیاست‌های کلان در جهت جبران تخریب محیط زیست قدم بردارند.

تا امروز متاسفانه نه این و نه آن به صورت مطلوب محقق نشده، یعنی نه مردم که باید مهم‌ترین نقش در اجرای سیاست‌های دوستدار محیط زیست داشته باشند، نسبت به عمق فاجعه آگاهی پیدا کرده‌اند و نه سیاستمداران اعتنای درستی به هشدارهای کارشناسان کرده‌اند.

گفتنی است امسال در سازمان ملل شعار «دوباره مجسم کن» برای گرامیداشت محیط زیست و حفظ زمین انتخاب شده است.

سازمان ملل بارها اعلام کرده که «مبارزه با تغییرات اقلیمی یک چالش جهانی است»‌.

در کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای جهان با وجود بحرانهای کوتاه مدت اقتصادی، جنگها و تنش های داخلی، متاسفانه حفظ محیط زیست در عمل اولویت سیاستمداران نیست.

شعار پارسال «تنوع زیستی» بود. انواع آلاینده‌ها و تهاجم انسان به زیستگاه‌های طبیعی، تنوع زیستی را به جد در خطر قرار داده و اگر این روند به زودی متوقف نشود، در آینده‌ای نزدیک شاهد از میان رفتن هزاران گونه زیستی از میکرب‌های ریز گرفته تا موجودات چند صد کیلویی خواهیم بود.

شعار سال 2019، مبارزه با آلودگی هوا و شعار سال 2018، غلبه بر آلودگی پلاستیک بود.

در همین ارتباط، به گزارش دیروز جمعه ایسنا، محمد الموتی دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه اکنون شاهد آسیب‌های بی‌توجهی به مسائل مهمی چون تغییرات اقلیمی در کشور هستیم، تصریح کرد: مهاجرت‌های گسترده‌ای که از مرکز سرزمین به سمت کوه‍‍پایه‌های البرز و زاگرس صورت می‌گیرد از ‍‍پیامدهای تغییرات اقلیمی، گرمایش جهانی و کمبود منابع آب است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و ما در ایران طی سه تا ‍‍پنج دهه آینده قطعا با مهاجرت‌های عظیم و خالی شدن شرق، جنوب شرق و بخشی از مرکز سرزمین از جمعیت و حرکت‌های بزرگ جمعیتی مواجه خواهیم بود. بازنگری و تغییر فوری سیاست‌های مرتبط با ساختار حکمروایی آب که جزو موارد کلان است نیز حتما باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد چراکه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هیچ چاره‌ای جز ایجاد دگرگونی اساسی در الگوی مدیریت آب کشور ندارد.

همچنین به گزارش ایرنا، پوستر هفته محیط زیست ایران هفته گذشته (سه شنبه) در حاشیه نشست خبری مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که به صورت آنلاین برگزار شد، رونمایی شد.

در این پوستر از طرح و نمای ایرانی - سنتی و نقوش فرش ایرانی استفاده شده است.
این پوستر نمادی از فرهنگ غنی و هنر ایرانی است و در آن از نقوش گیاه و گونه های جانوری مختص ایران بهره برده شده است.

با توجه به اینکه امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست است، همزمان با هفته محیط زیست گرامی داشته می شود.

هفته محیط زیست امسال از ۱۷ تا ۲۳ خرداد با شعار «نیم قرن حفاظت از زیست‌بوم‌های ایران: بازنگری، نوسازی، بازسازی» برگزار خواهد شد که در آن بر حفاظت از محیط زیست تاکید می شود.

روز جهانی محیط زیست امروز یکشنبه 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد است که به دلیل تعطیلات رسمی در ایران، هفته محیط زیست از 17 خرداد با ویژه برنامه هایی گرامی داشته خواهد شد. 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما