plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۱۶۸۳۴
در جریان بازدید از پژوهشگاه ارتباطات و فن آوری اطلاعات

سرلشکر صفوی: دولت ها بايستی جايگاه كشور را در سی سال آينده ترسيم كنند

بشريت تا سی سال آينده با جهانی جايگزين روبرو خواهد شد
دستيار و مشاور عالی فرماندهی كل قوا با بيان لزوم برنامه ريزی كلان و بلند مدت و تبيين جايگاه كشور در قدرت جهانی طی سی سال آينده گفت: بنظر می رسد كشور و ملت عزيز ما و دولتها بايستی برنامه سی سال آينده خود را مشخص كنند و دولت ها بايستی با يك نگاه آينده پژوهانه به روندهای جهانی جايگاه كشور را در سی سال آينده ترسيم كنند.
سرلشکر صفوی: دولت ها بايستی جايگاه كشور را در سی سال آينده ترسيم كنند
به گزارش ایصال نیوز از سپاه، سردار سرلشكر پاسدار دكتر صفوی، دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا به دعوت رئيس پژوهشگاه ارتباطات و فن آوري اطلاعات از توانمندي هاي تحقيقاتي و اجرائي اين پژوهشگاه بازديد كرد و در جمع مديران و محققين اين پژوهشگاه با اشاره به روندهاي تغيير و تحولات جهاني و لزوم آينده پژوهي گفت: جهان كنوني با سرعتي بالا در حال تغيير و تحول است و بشريت تا سي سال آينده با جهاني جايگزين روبرو خواهد شد و بايستي براي دنياي جديد جايگاه ايران را تعريف كنيم.

سرلشكر صفوي در ادامه با تبيين روندهاي كلان تغييرات جهاني گفت: بر اساس پيش بيني ها ، تا سال 2050 ميلادي جمعيت جهان به حدود نه ميليارد و هشتصد ميليون نفر خواهد رسيد ، جمعيت شهر نشين بالاي 75 درصد جمعيت جهان را شكل مي دهند و پيشرفت فن آوري هاي نوين در حل مشكلات جمعيت تاثير شگرفي ايفا خواهد كرد.

وي ادامه داد: با كاهش نسبي فقر و گسترش طبقه متوسط در جهان و گسترش دستاوردهاي آموزشي و استفاده همگاني از ارتباطات و فن آوري هاي جديد، خصوصا در زمينه هاي توليد و ساخت در همه عرصه ها ، افراد بشر قدرتمند مي شوند.

سرلشكر صفوي با اشاره به توسعه فن آوريهاي نوين مبتني بر فن آوريهاي فضايي و حضور در فضا بعنوان يكي از روندهاي كلان تغييرات جهاني افزود: ايران بايستي در فضا حضور موثري داشته باشد و امسال چندين ماهواره با كاربردهاي مختلف به فضا پرتاب كند و نيروهاي مسلح مي توانند در اين حوزه پيشتاز باشند.

سرلشكر صفوي تغييرات بنيادين در جايجايي قدرت را يكي ديگر از روندهاي كلان تغييرات جهاني دانست و اضافه كرد: به نظر اكثر صاحب نظران ژئوپليتيك حوزه هاي روابط بين الملل و علوم سياسي، در قرن حاضر جابجايي قدرت از غرب عالم به شرق عالم به آرامي در حال شكل گرفتن است و مباني قدرت عبارتست از :اقتصاد ، فرهنگ و علوم و فناوريهاي جديد و جغرافيا . جهان كنوني شاهد چند قطبي شدن قدرت خواهد بود كه يكي از قدرت هاي مطرح جهان فعلي قدرت قدرت آسيا مركب از چين ، هند ، ژاپن و روسيه است و از سوي ديگر بروز و ظهور قدرت جديد جهان اسلام با توجه به توانمنديهاي فرهنگي و تمدني و اقتصاد مبتني بر انرژي فسيلي و قدرت فن آوري و جمعيت و جغرافياي به هم پيوسته از اقيانوس اطلس تا اقيانوس آرام حتمي و قطعي است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران بعنوان يك قدرت منطقه اي در غرب آسيا لازم است بر مباني قدرت چهارگانه فوق روابط خودش را با قدرت هاي آسيايي و كشورهاي پيراموني يعني 15 كشور همسايه و كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي مشخص كند.

مشاور عالي مقام معظم رهبري قدرت گيري شركت هاي بزرگ اقتصادي را يكي ديگر از روندهاي تغيرات قدرت جهاني دانست و گفت: با پيشرفت محير العقول فن آوري نوين، بازيگران غير دولتي و شركت هاي بزرگ اقتصادي احتمالا سردمدار رويارويي با دولت ها خواهند بود.

اين استاد دانشگاه با بيان لزوم برنامه ريزي كلان و بلند مدت و تبيين جايگاه كشور در قدرت جهاني طي سي سال آينده گفت: بنظر مي رسد كشور و ملت عزيز ما و دولتها بايستي برنامه سي سال آينده خود را مشخص كنند و دولت ها با يستي با يك نگاه آينده پژوهانه به روندها ي جهاني جايگاه كشور را در سي سال آينده ترسيم كنند، يكي از اين حوزه ها حوزه فن آوريهاي نوين است كه بايستي جايگاه كشور در اين حوزه مشخص شود.

وي ادامه داد: دولت آينده بايستي سند راهبردي جامع شامل تمام حوزه هاي علمي – فن آوري را در برنامه بگنجاند. تا سي سال آينده احتمالا جمعيت كشور با همين نرخ رشد به حدود يكصد ميليون نفر نزديك خواهد شد و جمعيت شهر نشين ما به بالاي 70 درصد خواهد رسيد، تامين نيازهاي اساسي اين جمعيت از غذا – پوشاك ، آب و مسكن و بهداشت و اشتغال و ... براي دولت مردان آينده يك اصل است.

رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني در ادامه به زمينه هاي همكاري بين پژوهشگاه ارتباطات و فن آوري اطلاعات و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در پي عقد تفاهم نامه همكاري هاي علمي و پژوهشي كه قبلا به امضاء رسيده بود پرداخت.

گفتني است تفاهم نامه همكاري هاي علمي و پژوهشي في مابين پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و پژوهشگاه ارتباطات و فن آوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات با هدف هم‌افزايي در پيشبرد مأموريت‌ها و وظايف علمي- پژوهشي، ارتقاي بهره‌وري و بهره‌برداري علمي و پژوهشي از طريق به اشتراك‌گذاري تجارب و دستاوردها و برقراري تعامل و همكاري پژوهشي مؤثر در حوزه‌هاي تخصصي بين دو مجموعه منعقده گرديده بود و مقرر گرديده بود طبق اين تفاهم نامه، طراحي و اجراي پروژه­هاي تحقيقاتي در سطوح راهبردي، بهره‌برداري و استفادة مشترك از بانك­هاي اطلاعات علمي چاپي و ديجيتال، بهره­گيري مشترك از سرمايه انساني علمي و پژوهشي، همكاري در فرايندهاي علمي و پژوهشي و تهيه و تدوين مداخل دايرةالمعارف دفاعي- امنيتي انقلاب اسلامي و همچنين همكاري و مشاركت در برگزاري فعاليت‌هاي مشترك فرهنگي، كارگاه‌هاي آموزشي، نشست و همايش‌هاي تخصصي و توليد آثار علمي- پژوهشي انجام پذيرد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما