plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۶۸۳۱

تلاش مصر برای تثبیت آتش بس و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفری بی‌سابقه در حالی عازم مصر شد که رئیس دستگاه امنیتی مصر که مسئول پرونده آتش بس در نوار غزه است به فلسطین اشغالی سفر کرده است. حماس تاکید کرد: پرونده تبادل اسرا هیچ ارتباطی به ازسرگیری بازسازی‌های غزه ندارد.
تلاش مصر برای تثبیت آتش بس و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی
به گزارش ایصال نیوز، در چند روز گذشته تلاش دیپلماتیک قاهره برای میانجیگری میان حماس و رژیم صهیونیستی افزایش یافته و یک کانال اسرائیلی از میانجیگری مصر میان رژیم صهیونیستی و حماس برای آغاز مذاکراتی در خصوص تبادل اسراء خبر داد.

به گزارش تسنیم به نقل از الجزیره، چهار روز قبل برای اولین بار پس از آتش بس، یک کانال اسرائیلی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مصر از اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دعوت کرده تا مذاکرات را برای قرارداد تبادل اسرا آغاز کنند.

کانال 11 رسمی اسرائیل تاکید کرد که هنوز هیچ تاریخی برای این مذاکرات و گفتگوهایی که با میانجیگری و نظارت مصر در قاهره برگزار می‌شود، تعیین نشده است. یک هیئت مصری در اواخر هفته گذشته برای بحث در مورد ایجاد یک آرامش پایدار و بازسازی نوار غزه پس از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی و آغاز روند مذاکرات مربوط به تبادل اسرا وارد اراضی اشغالی شد.
این کانال عبری اعلام کرد که رژیم اسرائیل دو شرط برای این مذاکرات تعیین کرده است: اول اینکه این مذاکرات از طریق مسیرهای جداگانه انجام می‌شوند و دیگری اینکه پیشرفت در مذاکرات تبادل زندانیان ملزوم پیشرفت در پرونده بازسازی غزه است.

از سوی دیگر، مسئولان صهیونیست به وزیر امور خارجه آمریکا اطلاع داده‌اند که قبل از شروع اقدامات بازسازی در غزه ، تعدادی از شرایط باید در نظر گرفته شود.
با پایان جنگ در نوار غزه و برقرار شدن آرامش بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین، قرار بود عباس کامل، رئیس دستگاه امنیتی مصر برای دیدار با مقامات حکومت خودگردان فلسطین و جنبش حماس به عنوان نماینده گروه‌های مقاومت به فلسطین سفر کند و پس از این دیدار ، نیز به تل آویو برود تا طرح مصر را برای تثبیت آتش بس، پی‌گیری کند. اما به یکباره مسیر سفر رئیس دستگاه امنیتی مصر تغییر کرد و عباس کامل برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه به تل آویو رفت.

براساس آنچه رسانه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر، در این سفر  تا امروز با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار کرده و همچنین قرار است با مئیر بن شابات، رئیس شورای امنیت ژیم صهیونیستی و تعدادی از فرماندهان دستگاه امنیتی این رژیم دیدار کرده و تثبیت آتش بس و استمرار آن را پی‌گیری کند.

همچنین گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز دیروز یکشنبه در سفری بی‌سابقه عازم مصر شد.

به گزارش شبکه عبری زبان "کان"، گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه پس از دیداری که در قاهره با سامح شکری، وزیر خارجه مصر داشت، مدعی شد: اسرائیل بدون حصول پیشرفت در پرونده بازگرداندن اسرا و مفقودان اسرائیلی در نزد حماس، هرگز اجازه ازسرگیری بازسازی‌ها در نوار غزه را نخواهد داد.

گفتنی است بر اساس آخرین خبرها به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر در شهر قدس به بررسی "تقویت همکاری اسرائیل و مصر و مسائل منطقه‌" پرداخت. او اضافه کرد: دو طرف از روابط دو جانبه و تفاهماتی که محقق شده و نیز تلاش‌های مشترک دو طرف در قبال مسائل امنیتی و سیاسی مختلف استقبال کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آمده است، در این دیدار درخواست‌های رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن سربازان و غیرنظامیان بازداشت شده در غزه در اسرع وقت مطرح شد.

در واکنش به این خبرها، یکی از رهبران جنبش حماس تاکید کرد: پرونده تبادل اسرا هیچ ارتباطی به ازسرگیری بازسازی‌های غزه نداشته و مقاومت برای ارتقای امکانات خود به بودجه بازسازی غزه نیازی ندارد.

به گزارش خبرگزاری "سما" فلسطین، اسماعیل رضوان، از رهبران جنبش حماس در واکنش به رویکرد اشغالگران در منوط کردن بازسازی‌ غزه به پرونده تبادل اسرا اظهار کرد: رژیم اشغالگر باید بداند سربازانش بدون پرداخت هزینه‌ای که مقاومت می‌خواهد، هرگز آزاد نخواهند شد و مقاومت برای ارتقای امکانات خود به بودجه بازسازی غزه نیاز ندارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : تسنیم-ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما