plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۱۴۸۶
بر اساس دستور رئیس‌جمهوری سریلانکا

وزیر دفاع و رئیس پلیس سریلانکا برکنار شدند

همه مقصران در سازمانهای اطلاعات، پلیس و ارتش برکنار می شوند
انفجارهای خونین یکشنبه سیاه در سریلانکا که موجب کشته شدن بیش از 359 نفر و زخمی شدن صدها تن شد، رئیس‌جمهوری این کشور را برآن داشت تا روز چهارشنبه از وزیر دفاع و رئیس پلیس بخواهد از مقام خود کناره گیری کنند. نخست وزیر این کشور امروز اذعان کرد که ضعف مدیریت اطلاعاتی یکی از علت های انفجارهای اخیر بوده است.
وزیر دفاع و رئیس پلیس سریلانکا برکنار شدند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از یورو نیوز، رئیس‌جمهوری سریلانکا در پی انفجارهای روز یکشنبه در چند کلیسا و هتل که منجر به کشته‌ شدن ۳۵۹ نفر شد، روز چهارشنبه از رئیس پلیس و همچنین وزیر دفاع این کشور خواست از مقام خود کناره‌گیری کنند. خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دو منبع نزدیک به رئیس جمهوری سریلانکا منتشر کرده است. این تصمیم به دلیل شکست سرویس های اطلاعاتی سریلانکا در پیشگیری از این حملات گرفته شده است.
این حملات همزمان با عید پاک و در حالی که کلیساها پر از مسیحیانی بود که برای انجام مراسم مذهبی حضور یافته بودند، صورت گرفته است. در این حملات علاوه بر کشته شده ۳۵۹ نفر، بیش از ۵۰۰ نفر نیز زخمی شدند.
گروه داعش روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت حملات در سریلانکا را برعهده گرفت. مقامات سریلانکا گفته‌اند که نتایج اولیه تحقیقات نشان می دهد که این حملات اقدامی تلافی جویانه نسبت به کشتار مسلمانان در دو مسجد در نیوزیلند در پانزدهم ماه مارس می باشد.
این در حالیست که 'رانیل ویکر مسینگه' نخست وزیر این کشور امروز اذعان کرد که ضعف مدیریت اطلاعاتی یکی از علت های انفجارهای اخیر بوده است. نخست وزیر سریلانکا گفت: هند اطلاعاتی در اختیار ما گذاشته بود اما، اشتباه ما این بود که این اطلاعات را به موقع و زود ابلاغ نکردیم. وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات حاصله تاکنون، عاملان این حملات، گروهی از شهروندان سریلانکا هستند که البته، ارتباطاتی با خارجی ها دارند. کمک خواستن ما از برخی سازمان های خارجی، مانند هند، آمریکا و انگلیس، برای پیگیری سرنخ مداخله خارجی ها در این انفجارها نیز به همین مساله برمی گردد.
از سوی دیگر الجزیره نیز گزارش داد که «مایتریپالا سیریسنا» رئیس جمهور سریلانکا پس از اعلام حالت فوق العاده در کشور و عهده دار شدن پست وزارت دفاع پس از برکناری وزیر دفاع، روز چهارشنبه در یک سخنرانی عمومی، با انتقاد از کوتاهی های امنیتی اطلاعاتی،قول داد همه مقصران در سازمان اطلاعات و امنیت، ارتش و پلیس را ظرف 24 ساعت آینده برکنار خواهد کرد. اما برخی مقامات دولتی و نظامی حامی نخست وزیر ضمن اعتراض به تصمیم رئیس جمهور،قصور و کوتاهی های امنیتی را متوجه رئیس دفتر رئیس جمهوری در عدم انتقال به موقع گزارشهای امنیتی ارسال شده به رئیس جمهور دانسته اند. برخی ناظران،عمق خلاء امنیتی در سریلانکا را فراتر از این انفجارها ارزیابی کرده اند.  
انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما