plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۱۱۴۲
اختصاصی ایصال نیوز؛

تحرکات تازه در بصره برای تاسیس اقلیم دوباره جان گرفته است

رد پای توطئه در بصره زرخیز و غنی در زمینه نفت و کشاورزی عراق به چشم می خورد
سید مقتدا صدر رهبر معنوی ائتلاف سائرون در واکنش به برخی تحرکات برای اقلیم شدن استان بصره، هفته در توییتی با هشتگ اقلیم_لیس_حلا (اقلیم شدن راه حل نیست) نوشت: اقلیم شدن تصمیمی است که یک ملت مظلوم می خواهد از این طریق نقطه پایانی بر رنج های خود بگذارد اما اقلیم شدن راه حل نیست.
تحرکات تازه در بصره برای تاسیس اقلیم دوباره جان گرفته است
به گزارش ایصال نیوز، صدها عراقی دیروز در خیابانهای شهر بصره از طرح تاسیس اقلیم بصره حمایت نمودند. آنان ضمن برافراشتن پرچم پبشنهادی اقلیم بصره در کنار پرچم عراق با خودروهای خود در خیابانهای بصره تردد میکردند و خواستار موافقت برای اجرای انتخابات طبق قانون اساسی عراق که اداره کشور را بصورت فدرالی به رسمیت شناخته است شدند

**استان نفت خیز بصره در جنوب عراق و هم مرز ایران واقع شده است 
مجلس شورای اداری استان بصره ماه گذشته با اکثریت قاطع به طرح اقلیم شدن استان بصره رای مثبت داده بود. رئیس مجلس شورای استان بصره هدف از طرح پیشنهادی اقلیم بصره را حق توسعه و آبادانی بصره و رفاه مردم  این استان نفت خیز اعلام کرده بود و موضوع جدایی و تقسیم عراق را رد کرده بود.

لازم به ذکر است در صورت ارسال این طرح به دولت مرکزی و تایید در دولت مرکزی و مجلس عراق برگزاری انتخابات اعلام خواهد شد. به نظر می رسد طرح اقلیم شدن برخی استانهای عراق بیش از اینکه به نفع مردم عراق باشد،موجب بهره برداری دشمنان عراق خواهد بود و قدرت مانور دشمنان ملت مسلمان عراق را برای ایجاد تفرقه و دشمنی بیشتر خواهد کرد.

**این پیشنهاد از سوی علما شیعه و برخی اندیشمندان و نخبگان عراقی بعنوان راه حل اساسی مشکلات بصره مردود اعلام شده است.
 مخالفان طرح اقلیم در جنوب عراق می گویند مشکلات عراق و استانی مثل بصره،فساد اداری و ناتوانی مدیریتی است که در صورت اقلیم شدن باز هم بر مشکلات افزوده خواهد شد و خطر تجزیه عراق را بیشتر میکند.
 
سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر و رهبر معنوی ائتلاف انتخاباتی سائرون در پارلمان عراق، اقلیم شدن مناطق عراق را راه حل مناسبی برای رفع مشکلات آنان ندانست. مقتدا صدر، هفته قبل در توییتی نوشت: اقلیم شدن تصمیمی است که یک ملت مظلوم می خواهد از این طریق نقطه پایانی بر رنج های خود بگذارد اما اقلیم شدن راه حل نیست.

صدر با کنایه به انتقاداتی که برخی رهبران سیاسی و احزاب کرد عراق در اقلیم کردستان عراق مطرح می شود افزود: مسئولان اقلیم (جدید) بسیار آسان تر از اکنون اموال شما را خواهند دزدید و ظلم و فساد خود را ادامه خواهند داد و افراد طمع کار داخلی و خارجی بر ما و شما مسلط خواهند شد و منابع شما را بیش از گذشته خواهند برد، شما را ضعیف تر خواهند کرد و اشغال سرزمینتان آسان تر می شود. مقتدا صدر در این توییت خطاب به مردم عراق افزود: مراقب عراق خود باشید تا مردم و سرزمین آن یکپارچه و متحد بماند. این توصیه من به شماست و البته تصمیم اول و نهایی با مردم است.

عامر الفایز نماینده پارلمان عراق نیز معتقد است که با توجه به درگیریهای سیاسی در عراق برخی نمی دانند که اقلیم شدن این استان از این جهت چه خطراتی در پی خواهد داشت. وی احتمال بروز جنگ عشایری و مذهبی در بصره را از دیگر تبعات این امر دانست و گفت که به این دلایل ما با طرح اقلیم شدن بصره مخالف هستیم.برخی از مخالفان ایجاد اقلیم بصره هم معتقدند که این اقدام ممکن است باعث تضعیف دولت مرکزی و احتمالا تجزیه تدریجی عراق شود.

از سوی دیگر طرفداران این طرح می گویند که بصره در حال حاضر به عنوان مهمترین رگ حیات اقتصادی عراق و تامین و تولید کننده نفت و تنها معبر دسترسی این کشور به آب های آزاد و تامین کننده 85 درصد درآمد کشور است اما در طول سال های گذشته بعد از سقوط رژیم صدام از این منافع اقتصادی نفعی نبرده و تمامی درآمد و منابع آن به خاطر وابستگی قانونی و اداری این استان به مرکز، به دیگر استان های عراق رفته است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما