plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۱۲۰۸
آخرین خبرها از انفجار مهیب لبنان

اعلام حالت فوق العاده به مدت دو هفته در بیروت

تعداد زخمی ها به بیش از 3700 تن رسیده است
شورای عالی دفاع در لبنان به مدت دو هفته در بیروت حالت فوق العاده اعلام کرده است. رئیس جمهور و نخست‎وزیر لبنان ضمن اعلام وضعیت فوق العاده، از تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه انفجار خبر دادند. این حادثه مهیب، ویرانی گسترده و بیش از 80 نفر کشته و 4000 زخمی برجا گذاشت.
اعلام حالت فوق العاده به مدت دو هفته در بیروت
به گزارش ایصال نیوز، شورای عالی دفاع در لبنان بامداد چهارشنبه ضمن برگزاری نشست فوق العاده درباره انفجار مهیب بیروت، به مدت دو هفته در بیروت حالت فوق العاده اعلام کرده است.

شورای عالی دفاع در لبنان گفت که میشل عون رئیس جمهور لبنان خواستار تحقیق درباره حادثه انفجار در بنددر بیروت و مشخص شدن مسئولیت ها شده است.

شورای مزبور تاکید کرد که با تمامی کشورها و سفارت‌هایشان برای دریافت کمک‌ها ارتباط برقرار شده و صندوقی در همین خصوص تشکیل شود.

رئیس جمهور لبنان همچنین خواستار بازخواست مسئولان و اجرای شدیدترین مجازات ها برای آنها شده است.

«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان بامداد امروز چهارشنبه در سخنانی، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای تحقیق درباره حادثه انفجار مهیب بندر بیروت شد.

نخست وزیر لبنان در راستای اجرای توصیه شورای عالی دفاع، همچنین حالت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.

شورای عالی دفاع لبنان به ریاست «میشل عون»، بیروت را یک شهر آسیب دیده اعلام و به دولت توصیه کرد که شرایط فوق العاده در کشور اعلام کند.

اسکای نیوز گزارش داد که برخی مقامات لبنان علت اولیه انفجار را نگهداری غیر ایمن بیش از 2750 تن آمونیاک و نیترات سدیم در کنار انبار مواد آتش زا اعلام کردند. بیش از نیمی از پایتخت آسیب جدی دیده است. لرزش ناشی  از انفجار تا اردن و قبرص احساس شده است. بیمارستانهای بیروت مملو از مجروحان است.

همچنین حزب‌الله لبنان سه شنبه شب طی بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان از همه لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی خواست تا با همبستگی و یکپارچگی به عبور از این شرایط سخت کمک کنند.

گزارش ها همچنین حاکی است، در انفجارهای مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت، کارمندان چند سفارت‌خانه در بیروت کشته و مجروح شدند.

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بامداد چهارشنبه اعلام کرد که در انفجار بیروت ۴۸ نفر از کارکنان این سازمان زخمی شدند.

به گزارش الجزیره، فرحان حق افزود: همچنین ۲۷ نفر از اعضای خانواده کارکنان سازمان ملل و ۳ نفر که به دیدار آن‌ها رفته بودند نیز در این انفجار زخمی شدند.

پیش‌تر «آندریا تیننی» سخنگوی رسمی نیروهای یونیفیل در بیانیه ای اعلام کرده بود که در نتیجه انفجار مهیب عصر سه شنبه در بیروت، یکی از کشتی های یونیفیل مستقر در این بندر آسیب دیده و شماری از نیروهای حافظ صلح نیز زخمی شده اند که حال برخی از آنها وخیم است.

از سوی دیگر «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا بامداد چهار شنبه (عصر روز سه شنبه به وقت واشنگتن) در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به انفجار شدید بندر بیروت، به مردم لبنان تسلیت گفت و این حادثه را «حمله‌ای وحشتناک» خواند.

وی ضمن تاکید بر آمادگی آمریکا برای کمک به لبنان گفت که آنچه در بندر بیروت رخ داد، به نظر می رسد که یک حمله ترسناک باشد.

ترامپ افزود: انفجار بیروت مثل یک بمب بود، گویا یک حمله رخ داد. ژنرال‌ها اینگونه به من گفتند.

تاکنون بسیاری از کشورها از جمله ایران، عراق، عربستان، امارات، فرانسه، انگلیس، آلمان و ترکیه برای کمک به دولت و ملت لبنان اعلام آمادگی کرده اند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی توسط  وزارت بهداشت لبنان درباره تعداد کشته های انفجار روز سه شنبه بیروت، تعداد کشته ها به بیش از 73 تن و تعداد زخمی ها به بیش از 3700 تن رسیده است.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما