plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : ۱۱۱۲
ناسا به دنبال اکسیژن در ماه و مریخ

"ناسا" در "مریخ" برای تولید اکسیژن برنامه‌ریزی می کند

پروژۀ پر هزینه و کم فروغ ناسا
طبق گفتۀ فیروز نادری مقدار اکسیژن احتمالی بسیار اندک است و فقط برای آزمایش انجام خواهد شد، همچنین گفته می شود که این ماموریت هدفهای مهم دیگری هم دارد.
"ناسا" در "مریخ" برای تولید اکسیژن برنامه‌ریزی می کند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از اسپوتنیک، در صفحه رسمی پروفسور "فیروز نادری" در شبکه های اجتماعی اعلام شده است که کاوشگر بعدی مریخ که کاوشگر "مریخ ۲۰۲۰" نام دارد، قرار است تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی توسط موشک "اتلس ۵" ناسا به مریخ ارسال شود مجهز به یک جعبه طلایی خواهد بود.
وظیفه این جعبه طلایی که "MOXIE" نام دارد، تولید اکسیژن به صورت آزمایشی در مریخ خواهد بود.
این کار توسط جمع آوری کربن دی اکسید از جو مریخ و شکافتن الکتروشیمیایی مولکول‌ها به دو مولکول اکسیژن و کربن مونوکسید انجام می‌گیرد. در آینده این کار هم برای تنفس فضانوردان و هم برای تولید سوخت راکت‌ها هنگام برخواستن از سطح مریخ مفید خواهد بود.
برای عده ای از کاربران این سوال مطرح شده است که مقدار حجم اکسیژن در "مریخ" چه مقدار است.
طبق گفته پروفسور نادری این مقدار بسیار اندک است و فقط برای آزمایش انجام خواهد شد. همچنین پروفسور اعلام کرده است که این ماموریت هدفهای مهم دیگری هم دارد.
برخی کاربران نیز معتقدند که در نهایت تولید اکسیژن در مریخ می تواند در یک فضای کوچک در حد یک ساختمان باشد و نمی تواند نیاز بشر به اکسیژن برای زندگی در مریخ را تامین کند.
پروفسور نادری بین سال های 1996 تا 2000 مدیر برنامه های «اوریجینز» بود که هدف از آن جستجوی سیاره شبیه به زمین در سامانه های سیاره ای بوده است.وی از سال 2000 تا 2005 به سمت ریاست برنامه «اکتشاف مریخ» منصوب شد و پس از اثبات توانایی های خود در برنامه «اکتشاف مریخ»، در سال 2005 به عنوان معاون تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانش جت منصوب شد و سال 2011 بازنشسته شد.در سال 2016 ناسا به پاس خدمات ارزنده دکتر نادری  نام سیارک (5515) EL1 1989‎ که در منظومه شمسی قرار دارد، را به سیارک نادری تغییر داد.
انتهای پیام /*
۰
مرجع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما