plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۲۷۷۹۵
ساعاتی پیش از بمباران شیمیایی حلبچه توسط عراق

انار خوری شهید حاج احمد کاظمی و نیروهای لشکر زرهی 8 نجف اشرف در عملیات والفجر 10 در ارتفاعات حلبچه

تلفات سنگین ارتش بعث عراق در عملیات والفجر 10
در این فیلم که اسفند 66 حین عملیات والفجر10 در نزدیکی سد دربندیخان و شهر حلبچه عراق ضبط شده و در آن صدای نیروهای مختلف لشکر مانند سردار محمد‌تقی امینی شنیده می‌شود، بخشی از ارتفاعات مشرف به شهر حلبچه و بخشی از نیروهای لشکر8 نجف‌ اشرف نشان داده می‌شوند. در دقایق پایانی فیلم نیز سردار شهید احمد کاظمی و برخی نیروهای لشکر نشان داده می‌شوند که در حال خوردن انار هستند.
مقر لشکر 8 نجف اشرف در ارتفاعات حلبچه/عملیات والفجر 10
به گزارش ایصال نیوز از کنگره شهدای نجف آباد، در این فیلم که در آن صدای نیروهای مختلف لشکر مانند سردار محمد‌تقی امینی شنیده می‌شود، ارتفاعات اطراف محل استقرار نیروهای لشکر 8 نجف، شهر حلبچه و مناطق اطراف آن، دریاچه سد دربندیخان، برخی عوارض منطقه و تعدادی از نیروها و امکانات مستقر شده در ارتفاعات به تصویر کشیده شده‌اند.

در دقایق پایانی فیلم نیز سردار شهید احمد کاظمی و برخی نیروهای لشکر نشان داده می‌شوند که در حال خوردن انار هستند.

به احتمال زیاد، دقایق یا ساعاتی پس از ضبط این فیلم، شهر حلبچه به دلیل استقبال از رزمندگان جمهوری اسلامی ایران، هدف بمباران شیمیایی رژیم بعث قرار می‌گیرد که طی آن هزاران نفر کشته و زخمی می‌شوند.

عملیات والفجر ۱۰ عملیات تهاجمی گسترده نیروهای مسلح ایران در خلال دفاع مقدس بود که به مدت ۶ روز در اسفندماه ۱۳۶۶ به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مشارکت نیروی زمینی ارتش و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و هوانیروز، در منطقه حلبچه و سلیمانیه، عراق و نیز در منطقه نوسودِ ایران، انجام شد.

عملیات والفجر ۱۰ در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۶۶ به منظور تصرف شهر حلبچه و بخش‌هایی از خاک عراق و دستیابی به یک برتری سیاسی، طراحی و اجرا شد و در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۶۶ با تصرف منطقه‌ای به وسعت ۱٫۲۰۰ کیلومتر مربع شامل شهرهای حلبچه، خرمال، بیاره و طویله از سوی نیروهای ایرانی، پایان پذیرفت.

در این عملیات ارتش عراق به دلیل همکاری مردم با نیروهای ایرانی، اقدام به بمباران شیمیایی حلبچه نمود که در نهایت به کشته شدن بیش از ۵ هزار نفر از افراد غیرنظامی انجامید.

در این عملیات، علاوه بر اهداف سیاسی، سه هدف عمده نظامی هم مدنظر بود: آزادسازی حلبچه، خرمال، دوجیله، بیاره و طویله از دست نیروهای عراقی، فراهم‌سازی مقدمات تصرف سد دربندیخان و انسداد عقبه اصلی نیروهای عراقی در استان سلیمانیه.

این عملیات یک هفته مانده به پایان سال، به منزله عملیات اصلی سالانه ایران، در ارتفاعات و زمین‌های غرب دریاچه دربندیخان، موسوم به دشت زور انجام شد.

ارتش عراق تصور می‌کرد ایران همچنان در جبهه‌های جنوب عملیات خواهد کرد و بر این اساس برنامه‌ریزی کرده بود و این باعث غافل‌گیری نیروهای عراقی و عقب ماندن از اهداف‌شان شد و سبب شد منطقه‌ای به وسعت ۱٫۰۰۰ کیلومتر مربع (دشت‌زور) شامل ۳ شهر و بالغ بر ۷۰ روستا، ابتدا محاصره و سپس تصرف شوند.

در عملیات والفجر۱۰ تعداد اسیران عراقی و حجم غنایم به دست آمده توسط نیروهای ایرانی زیاد بود به طوری که یک لشکر و ۲۸ تیپ ارتش عراق از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

همچنین ۴۸۴۸ نظامی عراقی (در برخی منابع ۵٫۴۴۰ نفر) شامل ۱۸۹ افسر از جمله فرمانده لشکر ۴۳ ارتش عراق با درجه سرلشکری، ۲ سرتیپ، ۲۶ افسر ارشد، ۱۶۰ افسر جزء و ۴٫۶۵۹ درجه‌دار، سرباز و چند مقام سیاسی استان سلیمانیه، از جمله فرماندار حلبچه و بخشدار سیدصادق و حدود ۴۰۰ نفر از افراد سایر گروه‌های مسلح، به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما