plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
کد مطلب : ۲۶۱۸۹
با حکم و دستور قاطع قضایی دادستانی نجف آباد انجام شد

قلع و قمع سه ویلای لوکس غیر مجاز بنا شده در اراضی کشاورزی گلدشت نجف آباد

قاطعیت دستگاه قضایی در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و باغات
سه ویلای لوکس غیر مجاز بنا شده در اراضی کشاورزی و باغات گلدشت نجف آباد با حکم قضایی و دستور دادستانی نجف آباد، تخریب شد. اجرای احکام قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی نجف آباد شتاب بیشتری می‌گیرد.
قلع و قمع ویلای غیر مجاز در گلدشت
به گزارش ایصال نیوز، یکشنبه شب مورخ 30 مرداد 1401، حکم تخریب سه ویلای لوکس غیرمجاز بنا شده در اراضی کشاورزی و باغات شهر گلدشت نجف آباد، با حمایت قاطع دادستانی نجف آباد، منطبق با قانون، اجرا شد. 



بر اساس تکالیف قانونی، اجرای احکام قلع و قمع تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی شهرستان نجف آباد شتاب بیشتری می‌گیرد.

هر گونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب  می‌گردد، چنانچه به‌طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1)‌ ماده (1)‌ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام، و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند.

قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مأموران جهاد کشاورزی را تکلیف کرده است که با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل، ضمن تنظیم صورتمجلس رأساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.



صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تأمین و واگذاری خدمات و تأسیسات
زیربنایی مانند آب،‌برق، گاز و تلفن از سوی دستگاههای ذی‌ربط در اراضی زراعی و
باغها موضوع ماده(1) قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، استانداریها، شهرداریها و سایر مراجع ذی‌ربط صرفاً پس از تأیید کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده(1) این قانون مبنی بر ضرورت تغییر کاربری مجاز خواهدبود. متخلف از این ماده برابر مقررات ماده(3) این قانون مجازات خواهدشد.

کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت
غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(1)‌ماده(1) قانون فوق الذکر اقدام به تغییر کاربری نمایند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه
برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر
متخلف بوده‌است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا
شش‌ماه محکوم خواهندشد.

هر یک از کارکنان دولت و شهرداریها و نهادها که در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، به تشخیص دادگاه صالحه تخطی نموده‌باشند ضمن ابطال مجوز صادره به جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌است و در صورت تکرار علاوه بر جریمه مذکور به انفصال دائم از خدمات دولتی و شهرداریها محکوم خواهندشد.

سردفتران متخلف نیز به شش ماه تا دو سال تعلیق از خدمت و در صورت تکرار به شش ماه حبس و محرومیت از سردفتری محکوم می‌شوند.

مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغها، وزارت جهاد کشاورزی است و مراجع قضایی
و اداری، نظر سازمان جهاد کشاورزی ذی‌ربط را در این زمینه استعلام می‌نمایند و
مراجع اداری موظف به رعایت نظر سازمان مورد اشاره خواهند بود. نظر سازمان جهاد کشاورزی استان برای مراجع قضایی به منزله نظر کارشناس رسمی
دادگستری تلقی می‌شود.



بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هر گونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

مردم نیز در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی و باغات، می توانند مراتب را به مراجع مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، دادستانی، شهرداری و دهیاری‌ها گزارش کنند. 

پیشتر نیز رئیس دستگاه قضایی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی ورود کرده بود و در این راستا دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بنا‌ها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی احداث می‌شوند، صادر کرد.



ماه ها ست که دور تازه مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها و صیانت از حریم رودخانه ها و دریاها و اراضی ملی، در دستور کار جدی قوه قضائیه قرار دارد و در سراسر کشور، عملیات های متعددی در راستای احیای اراضی کشاورزی، در حال انجام است. 

پدیده زمین‌خواری و تغییر کابری اراضی کشاورزی، کاری بسیار پرسود است و ارتکاب به آن در غالب موارد با سوء‌استفاده از قدرت، رانت، فساد مالی و اداری صورت می‌گیرد.

گُلدَشت شهری در بخش مرکزی شهرستان نجف‌آباد استان اصفهان است. این شهر از طرف شرق منتها به کهریزسنگ و از غرب به نجف آباد و از جنوب منتها به شهر بزرگ قهدریجان می‌شود؛ از همین رو این شهر رابطی است برای متصل شدن راه‌های نجف آباد- قهدریجان و همچنین از نجف آباد به اصفهان و بلعکس. شهر گلدشت از دیر باز دارای باغات و باغچه های زیبا و سرسبز بوده اند. باغات گلدشت علاوه بر حاصلخیزی به منظور کشت غلات، دارای میوه های فصلی از قبیل ، آلبالو، گیلاس ، زردآلو، به، توت و هلو سبز و قرمز نیز هستد.  

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما