plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۴۷۳۷
در مراسم افتتاح طرح های ملی حوزه سلامت وزارت بهداشت

روحانی: دولت جدید آمریکا اگردر شعارهایش راستگو است، بلافاصله راه جدیدی را آغاز و مشکلات را جبران کند

کلام دولت جدید آمریکا تغییر کرده اما در عمل تغییری روی نداده است
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت جدید آمریکا اگر در شعارهایش راستگو است، بلافاصله راه جدیدی را آغاز و مشکلات را جبران کند، افزود: دولت جدید آمریکا از راه آن تروریست بزرگ که در سطح کشورش و جهان بی آبرو شده، برگردد و بداند کسی در دنیا تردید ندارد جنگ اقتصادی و سیاست تحمیل فشار بر مردم ایران شکست خورده است.
روحانی: دولت جدید آمریکا اگردر شعارهایش راستگو است، بلافاصله راه جدیدی را آغاز و مشکلات را جبران کند
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح های ملی حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور، با قدردانی از یکسال فداکاری و ایثار کادر سلامت و درمان کشور در مقابله با  بیماری کرونا گفت: مردم قدردان زحمات و ایثار کادر درمانی و بهداشتی کشور هستند و از روز سه شنبه واکسیناسیون کادر درمانی شروع شده و امیدواریم تا پایان سال آنهایی که بیشتر در معرض خطرند، از این واکسن برخوردار شوند.

رئیس جمهور اظهارداشت که تلاش دولت در این بوده که مردم برای درمان هزینه کمتری پرداخت کنند و امروز هزینه مردم در تخت‌های بیمارستانی و بستری از 37 درصد به 10 درصد در شهرها و 6 درصد در روستاها رسیده است و این موضوع کمک بسیار بزرگی برای مردم محسوب می‌شود.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به مانع تراشی های دولت ترامپ در مسیر حتی سلامت و درمان مردم ایران گفت: از دولت جدید آمریکا هنوز حسن نیتی ندیده ایم؛ کلام تغییر کرده اما درعمل تغییری روی نداده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت جدید آمریکا اگر در شعارهایش راستگو است، بلافاصله راه جدیدی را آغاز و مشکلات را جبران کند، افزود: دولت جدید آمریکا از راه آن تروریست بزرگ که در سطح کشورش و جهان بی آبرو شده، برگردد و بداند کسی در دنیا تردید ندارد جنگ اقتصادی و سیاست تحمیل فشار بر مردم ایران شکست خورده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز و با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دارای بهداشت و درمانی در تراز کشورهای توسعه یافته هستیم، خاطرنشان کرد: امروز مردم کشورمان برای درمان نیاز به خارج از کشور ندارند بلکه بسیاری از ایرانیان خارج‌نشین و مردم منطقه برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در این مدت حدود 2500 تخت آی‌سی‌یو به بیمارستان‌های کشور اضافه شده و از لحاظ ارایه اکسیژن از 20 هزار نفر به بیش از 60 هزار نفر رسیده‌ایم و این همه نشان‌دهنده وقوع تحول بزرگی در بخش سلامت است و در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش اعظمی از نیازهای درمانی کشور را تولید می‌کنند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چندین بخش در حوزه بهداشت و درمان تأثیرگذار هستند، اظهار داشت: بخش‌های ورزش، محیط زیست، کشاورزی و انرژی چنانچه در کنار بهداشت و درمان قرار بگیرند، می‌توانند در سلامت جامعه مؤثر و مفید باشند و دولت اقدامات زیادی در این بخش‌های انجام داده است به نحوی که امروز 76 میلیون لیتر بنزین یورو 5 و 6 تولید و ارایه می‌شود که می‌تواند در جلوگیری از آلودگی هوا مؤثر باشد. همچنین در بخش کشاورزی، تأمین آب آشامیدنی سالم و جمع‌آوری فاضلاب اقدامات زیادی انجام گرفته است.

رئیس جمهور اقدام دولت در سلامت الکترونیکی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این دولت توسعه زیادی در بخش سلامت الکترونیک و تشکیل پرونده سلامت برای مردم انجام شده است و به زودی طرح سلامت الکترونیکی نهایی خواهد شد که باعث آسوده‌تر شدن مردم می‌شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تبریک مجدد این ایام پربرکت و با تشکر و سپاس فراوان از مردم ایران زمین که دیروز هم حماسه آفریدند و بخاطر مراعات پروتکل‌های بهداشتی با شکل جدید این روز بزرگ انقلاب و جشن ملی را به خوبی گرامی داشتند.

همانطور که در سخنرانی دیروز هم تأکید کردم، باید بگوییم در بخش سلامت در این دولت شاهد یک انقلاب بودیم. از حد توسعه و تحول گذشته، همانطور اشاره کردند کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است. در طول رژیم گذشته کمی بیش از 50 هزار تخت بیمارستانی و حدود 13 هزار پزشک بیشتر نداشتیم. برخی از پزشک‌های مورد نیاز را از کشورهای از پاکستان و بنگلادش و جاهای دیگر دیگر می‌آوردند و امروز بعد از 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی دارای نظام بهداشت و درمانی تقریباً در تراز کشورهای توسعه یافته است.

در میان کشورهای در حال توسعه، کشور پیشتازی هستیم. الحمدالله امروز در کشور به خارج ندارنیم. حتی بسیاری از ایرانیان خارج‌نشین برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند و بسیاری از مردم منطقه برای درمان‌شان به ایران می‌آیند. آن زمان از نظر پزشک و تجهیزات و درمان وارد کننده بودیم و از لحاظ بیمار صادرکننده بودیم. بیمار را به خارج می‌فرستادیم، ولی امروز صادرکننده تجهیزات و دارو هستیم و بخاطر توانایی که در بخش درمانی داریم، برای افرادی که در خارج از کشور هستند به نوعی صادرکننده خدمات پزشکی هستیم و بخش درمان ما یکی از مراکز بزرگ گردشگری است.

از این دوران کرونا به حول و قوه الهی دیر یا زود عبور می‌کنیم. بیمارستان‌های استان‌های مهم کشور، استان‌های مرزی همواره پذیرای بیماران از خارج از کشور هستند و این برای مردم بسیار حائز اهمیت است.

بحمدالله در زمینه بهداشت و درمان در این دولت، تلاش ما بر این بود که مردم از جیب خودشان برای درمان کمتر پرداخت کنند. یک نمونه‌اش را الان آقای دکتر حریرچی بیان کردند. گفتند قبل از این دولت اگر کسی بیماری سرطان داشت و می‌خواست در بیمارستانی درمان شود بین 3 تا 5 میلیون تومان می‌بایست صرف می‌کرد اما امروز 500 هزار تومان پرداخت می‌کند.

اینکه پرداختی مردم از 37 درصد در تخت‌های بیمارستانی و بستری شدن آمده به 10 درصد و در روستاها به 6 درصد، کمک بزرگی به مردم بسیار عزیز شده است. از طرف دیگر تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های ویژه، آقای دکتر نمکی در آغاز بحث بیان کردند که ما در همین ایام حدود 2500 تخت آی‌سی‌یو اضافه کردیم. یک تحول بزرگی در بخش سلامت اتفاق افتاده است.

از لحاظ اکسیژن می‌توانستیم به 20 هزار نفر خدمت بدهیم و الان می‌توانیم به 60 هزار نفر خدمت بدهیم. ظرفیت را به 3 برابر و بیش از 3 برابر رسانیدم.

در این ایام تلاش وزیر محترم بهداشت و درمان را برای تأمین اکسیژن می‌دیدم که مشکلاتی وجود داشت. امیدوارم به طور کامل رفع شده باشد یا در حال رفع شدن باشد.

کاری که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دادند هم بسیار ارزشمند بود. بخش اعظم نیازهای امروز توسط دانشمندان داخلی، تولیدگران داخلی تامین می‌شود. مردم دیدند در یک زمان بسیار کوتاهی، روزهای اول ماسک کم یا گران بود، ولی به سرعت ماسک به اندازه کافی و با قیمت مناسب خدمت مردم عرضه شد، این نشان توانمندی‌های فعالیت‌های تولیدی ماست.

در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازهای بیمارستانی که در زمینه سی‌تی‌اسکن و ونتیلاتور داشتیم، اینها را بچه‌های خودمان و شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان درست کردند. در برخی از زمینه‌ها در حد صادرات هستیم، یعنی نیاز داخلی را کاملا تأمین کردیم.

ماسک‌هایی که بیمارستان‌های ما نیاز داشتند. N95 را بچه‌های خودمان ساختند، بخش کادر درمان در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات مردم را حل کردند.

به هر حال تقریباً یک سال از کرونا گذشت. اواخر بهمن هستیم. پارسال 30 بهمن اعلام شد کرونا در کشور فعال شده است و در این یک سال شما ببینید کادر سلامت و درمان چه فداکاری‌ها که نکردند، چه شب‌ها که بیدار نماندند، چه خستگی‌ها که به تن هموار نداشتند. همه جا در صحنه بودند، شبانه‌روز در بیمارستان ماندند. دو هفته و سه هفته بخاطر نیاز بیمارستان و هم بخاطر سلامت بچه‌هایشان به خانه‌های خودشان نرفتند.

الحمدالله واکسیناسیون را برای کادر درمان عزیز از سه‌شنبه آغاز کردیم.

از همه آنهایی که تلاش کردند تا هر چه سریع‌تر واکسن به کشور برسد، تشکر می‌کنم. وزارت بهداشت و درمان و بانک مرکزی، وزارت  خارجه همه تلاش کردند. این کار آغاز شده است. خیلی امیدواریم تا پایان سال ان‌شاء الله آنهایی که بیشتر در معرض خطر هستند از این واکسن برخوردار بشوند و بعد هم برای سال بعد با واکسیناسیون عمومی‌تر و فعال‌تر و گسترده‌تر بتوانیم مردم را از این نظر ایمن بداریم.

اگر ان‌شاء الله تعداد زیادی از مردم 70 الی 75 درصد مردم واکسینه شوند، این بیماری زنجیره‌اش قطع شده و تمام شده است.

البته عده‌ زیادی این بیماری را گرفتند و گذراندند و در واقع به طور طبیعی واکسینه شده‌اند، ولی در عین حال، هر چه نیاز این کشور باشد و وزارت بهداشت و درمان بگوید در کنار این وزارتخانه خواهیم بود. ما در شرایط سخت مالی و ارزی بودیم. حالا تأمین ارز را با همه مشکلاتی که داشتیم انجام دادیم. با وجود آن جنایتکاری که در کاخ سفید سر کار بود و نمی‌گذاشت این پول ما در بانک‌ها گردش کند. هفته‌ها گرفتار این بودیم که پولی را از این بانک به بانک دیگر منتقل کنیم. البته هنوز هم در این دولت جدید آثار جدید و حسن نیتی ندیدیم. کلام‌شان تغییر کرده است، اما آنچه مهم است عمل است. در مقام عمل ببینیم که چه کار می‌کنند و چه جوری می‌خواهند آن جنایت را جبران کنند؟

یک تروریست بزرگی برکنار شده و بی‌آبرو شده در سطح کشور و جهان، جنایت‌هایی که در این مدت کرد، این دولت جدید باید به فکر باشد. اولاً از آن راه به طور کامل برگردد. چون معلوم شد آن راه غلط بود و آن راه شکست خورد. یک نفر در دنیا نیست که تردید داشته باشد فشار حداکثری نسبت به مردم ایران شکست خورده است. جنگ اقتصادی نسبت به ملت ایران شکست خورده است.

البته هنوز رنج و مشکلات در میان مردم است. به همین دلیل می‌گویم که دولت جدید اگر در شعارهایش راستگو است باید بلافاصله راه خودش را عوض کند. راه جدید را آغاز کند و آنچه در گذشته بوده، تا حد ممکن جبران کند.

2 نکته دیگر می خواهم در بحث‌ام اضافه کنم. یکی اینکه در بحث سلامت مردم، بهداشت و درمان یک پایه بسیار مهم است، اما نباید آن را تنها بگذاریم. خیلی‌های دیگر باید بیایند در کنار بهداشت و درمان. ورزش و جوانان اگر فعال شود، در کنار بهداشت است. ورزش در زمینه بهداشت جامعه و توانمندی فردی افراد در برابر بیماری جسمی و روحی هر دو، می‌تواند کمک بسیار بزرگی باشد. محیط زیست می‌تواند کمک باشد. اینکه امروز 76 میلیون لیتر بنزین در روز با کیفیت یورو 4 و یورو 5 تحویل مردم می‌دهیم که اول این دولت، بنزین یورو 4 و 5 صفر بوده و امروز 76 میلیون لیتر است. این کمک به بهداشت و درمان است.

وقتی تالاب‌های ما شرایط‌اش تغییر می‌کند، وقتی می‌توانیم آب آشامیدنی سالم و تصفیه‌شده به مردم بدهیم، وقتی می‌توانیم فاضلاب را جمع‌آوری کنیم، اینها همه‌اش کمک به بهداشت و درمان است، منتها به یک معنی دیگر. همه باید کنار هم این کار عظیم را انجام دهیم. بخشی از کشاورزی مربوط به بهداشت و درمان است.

چه‌جور محصولاتی تولید کنیم، این محصولات چگونه باشد، چگونه ویتامین‌های لازم را به مردم برساند، چگونه آهن و روی برساند، این به مواد غذایی ما ربط دارد. بنابراین کشاورزی ما کنار بهداشت و درمان است و بسیاری از بخش‌های مختلف، همه باید در کنار هم باشند.

آموزش و پرورش و بهزیستی ما، این غربالگری که در مدارس روی بچه‌ها انجام می‌گیرد و شنوایی و بینایی و سلامت‌شان اینها سنجیده می‌شود، همه کمک به بهداشت و درمان است.

پس اینکه می‌گوییم در این کشور در بخش بهداشت و درمان امروز یک انقلاب در این دولت رخ داده است، این انقلاب عمومی است و نه فقط در وزارت بهداشت و درمان.

تمام آنهایی که متکفل سلامت جامعه‌اند، این بار را بر دوش گرفتند و امروز شاهد یک تحول بزرگ در کشور هستیم.

نکته دوم اینکه آنچه می‌گوییم در زمینه تخت بیمارستانی، پزشک و تجهیزات و دارو و همه اینها در این دولت رخ داده است، یک توسعه دیگر هم در این دولت رخ داده و آن اینکه، سلامت، سلامت الکترونیکی شده و پرونده سلامت الکترونیکی برای مردم تشکیل شده است. اینکه نسخه‌نویسی و نسخه پیچی از طریق الکترونیک است. ان‌شاء الله این طرح سلامت الکترونیک را به زودی نهایی می‌کنیم. البته در یکسال گذشته قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده و ان‌شاء الله آن را نهایی می‌کنیم. این کار بسیار بزرگی است که موجب می‌شود هم مردم راحت‌تر و آسوده‌تر باشند و هم بسیاری از کارها از راه دور انجام بگیرد بدون اینکه طرف نیازی داشته باشد به بیمارستانی مراجعه کند.

امروز برای ما روز خیر و روز بسیار مفیدی بود، بخاطر اینکه بیش از 800 تخت بیمارستانی افتتاح کردیم و ان‌شاءالله هزاران تخت دیگر تا پایان این دولت افتتاح می‌شود. اینکه گفته شد در یک استانی اگر مثلا هزار تخت داشته، 700 تخت دیگر در دوره این دولت اضافه شده است. یعنی 70 درصد افزایش پیدا کرده است. البته آن هزار تخت هم باز تعمیر و بازسازی شده است که از آن بگذریم. یا در استانی دیگر 774 تخت جدید را مردم امروز استفاده می‌کنند.

ان‌شاءالله این مسیر و راه را تا پایان دولت ادامه می‌دهیم. بار دیگر از مدافعان سلامت، وزیر محترم و معاونین‌اش و از همه آنهایی که در طول این یکسال برای سلامت مردم تلاش کردند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما