قدرت در حکومت متمرکز است چراکه سپهر گفتماني حاکم بهرغم نص صريح قانون اساسي مشروعيت اعمال قدرت را از خدا کسب ميکند و اين مقدس و قدسيبودن اِعمال قدرت و اَعمال مربوط به قدرت را در يک تمرکز خاص قرار ميدهد.
متاسفانه حضرات تصمیمگیرندگان و تصمیمسازان آنها در میان مردم نیستند و به همین دلیل از آنچه مردم میگویند بیخبرند. خود حضرات میگویند اکنون درحال جنگ اقتصادی هستیم ولی از مشکلات مردم در دوران جنگ اقتصادی غفلت میکنند.
وجود آرامش، امنیت، ثبات، انسجام و...، پیش شرط انتخاباتی پرشور و نشاط، امن و قانونمند خواهد بود؛ و این وظیفه همه ماست که با حس مسئولیت پذیری، زمینه ساز آن باشیم.
در جامعه مبتنی بر رفتار قبیلگی جریان قدرت محدود به یک بخش کوچک از جامعه است که صرف نظر از ضعفها و کارآمدی احتمالی، امکان تعقیب افراد به جهت اقدامات ایشان وجود ندارد.
بسیج مستضعفین در یک نقشه راه میتواند به رهبری و جامعه پاسخ دهد که در چه مقطعی، جامعه را به وضعیتی میرساند که نگرانیها بابت انحراف از اصول و لانهگزینی مفسدین در بعضی مناصب حساس و تعیینکننده کشور پایان مییابد.
استيضاح 3 وزير و همچنين استيضاح رئيسجمهور براي آنها خيال خامي بيش نيست و توان اين کار در جريان تندرو وجود ندارد. هدف از اين تخريبها مطرح شدن براي انتخابات آينده است. انتخابات مجلس شوراي اسلامي در راه است و اين جريان نميخواهد بار ديگر بازنده رقابت سياسي در کشور لقب گيرد.
سیاستگذارانی که درآمدهای وافر نفتی دهـه ۸۰ را اهرم گسترش فساد قرار دادند و مردم را به نظاره وا داشتند، نباید در دهه ۹۰ و به وقت کاهش درآمد نفت، از مردم جز نظاره، انتظار دیگری داشته باشند.
اگر صرفا برجسته كردن و تقويت سطح و چهره نظامي بسیج در برنامهها و سياستها و حتي ارزيابيها نمايان شود قطعا نه تنها كمكي به تقويت اين نهاد مردمي نخواهد كرد كه چه بسا فلسفه و نقش پر رنگ و موثر آن در رويدادهاي اجتماعي و فرهنگي را با ترديد مواجه ميكند.
ایران در گسلهای فعال ناشی از شکافهای فرقهای و قومیتی و مداخلات کشورهای متعصبی قرار گرفته است که خرد سیاسی ویژهای را طلب میکند. هرگونه شتاب زدگی در تصمیمات بدون رعایت منطق سیاستگذاری عمومی میتواند دولت-کشور ایران را به سمت توتالیتاریسم یا شکنندگی سوق دهد.
دولت باید زمینههایی را فراهم کند که اعتراضات را بشنود و در اتاقهای فکر بررسی کند تا بتواند ضمن یافتن راهکار مناسب برای پیشگیری از بروز چنین وقایعی، مانع از بین رفتن اعتماد مردم شود.
دولت ميتوانست با سرلوحه قرار دادن اطلاعرساني اقناعي و شفافيت موانع و مشكلات خود را با مردم مطرح كند، از بدعهديهاي امريكا در پايبندي به تعهداتش در برجام بگويد و مسائل اقتصادي را با مردم در ميان بگذارد و مردم و بخش خصوصي را به مشاركت بطلبد، اين كاري بود كه ميتوانست به رسانهها واگذار شود و رسانهها مردم را اقناع كنند.
واقعیت سالهای اخیر کشور به خوبی نشان میدهد که نه تنها زمینه منحرف شدن اعتراضات مدنی مردم به سمت خشونت، بسیار مهیا است بلکه این دست اعتراضات هم به لحاظ زمانی به هم نزدیکتر شدهاند و هم قدم به قدم چهرهای خشنتر و مخربتر از خود به نمایش گذاشتهاند.
سیاستهای توسعه شهری و اقتصادی کنونی فاقد کارایی لازم برای حل مشکلات شهرهای اقماری و مناطق حاشیهنشین است. همچنان که برنامههای فرهنگی و سیاسی نیز در جهت تشدید این بحران است.
ایران اسلامی با دو بال مقاومت در برابر جبهه خارجی و مبارزه با مفاسد و کژیهای داخلی، در حال تقویت شاخصههای «قدرت» و «منافع ملی» است و این دو حرکت موازی، بازتاب فراوانی در خارج از مرزهای کشورمان داشته است.
آنچه مشخص است به دليل مشکلات ساختاري اقتصاد کشور و اينکه استعدادها و امکانات کشور اغلب در خدمت منافع گروههاي قدرت هستند نه منافع مردم، باعث شده که کاستيها و کارکردهاي غلط دولتها از جيب مردم جبران شود.
طرح پيشنهادي بنده و برخي ديگر اين بود كه با توجه به وجود زيرساختهاي اينترنتي ميتوان براي هر خانوار سبد انرژي تعريف كرد و اين ايده را از بنزين آغاز كرده سپس اقلام ديگر مثل گازوييل، گاز و برق را به مرور به آن اضافه كرد.