کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشست شورای طرح کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران

استاندار و امام جمعه اصفهان بر اهمیت ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه تأکید کردند

شهرستان کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران

ایرنا , 18 آذر 1399 ساعت 19:15

آیت الله طباطبایی گفت: نهج‌البلاغه دنیایی از اخلاق و تربیت برای همه مردم جهان است. دکتر رضایی استاندار اصفهان گفت: نهج‌البلاغه مانند قرآن کریم بین شیعیان جهان غریب مانده است و باید طرح‌های‌ خلاقانه‌ای برای برون رفت از این مهجوریت انجام شود.


به گزارش ایصال نیوز، دکتر رضایی روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" در دانشگاه کاشان افزود: باید با همه توان برای شناخت نهج‌البلاغه و آشنایی معارف آن برای همگان تلاش شود تا ذخیره‌ای برای آخرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید زمان را از دست داد، اضافه کرد: دارالمومنین کاشان از قدمت و جایگاه مذهبی غنی در کشور برخوردار است و از این خطه، خلاقیت و نوآوری برای ترویج نهج‌البلاغه انتظار می‌رود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه فعالیت‌هاباید به سمت اجرایی کردن برنامه‌های پایتختی کاشان برای نهج‌البلاغه هدایت شود، تصریح کرد: از زمان آغاز تفاهم‌نامه اجرایی برای این پایتختی نزدیک به ۲ ماه گذشته و بقیه روزها نیز زود می گذرد، بنابراین باید بیش از پیش برای اجرایی شدن برنامه‌ها تلاش کرد.

رضایی افزود: همچنین رسالت بزرگ دیگری به دلیل پیشینه تاریخی و شیعه بودن بر عهده مسوولان گذاشته شده که باید طراحی‌های خلاقانه‌ای برای ترویج نهج ‌البلاغه ارایه دهیم.

استاندار اصفهان اظهار داشت: نمود پایتختی نهج‌البلاغه کاشان باید ابتدا در بین مدیران و مسوولان مشاهده شود. وی تاکید کرد: در موضوع کاشان پایتخت نهج‌البلاغه و ترویج معارف این کتاب ارزشمند نه تنها منطقه‌ای و کشوری، بلکه باید جهانی فکر و تدبیر کرد، چرا که امام علی (ع) متعلق به تمامی مسلمین و شیعیان جهان است.

رضایی گفت: گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران باید هر هفته نشست‌هایی با هدف جریان‌سازی ترویج فرهنگ معارف نهج‌البلاغه، کمک به رشد و گسترش این فرهنگ، سبک ترویج زندگی بر اساس آموزه‌های نهج‌ البلاغه و کمک به هم‌افزایی و هماهنگی شخصیت‌ها، موسسه‌ها و نهادهای فعال این حوزه داشته باشند و گزارش کار ماهانه این نشست‌ها به نمایندگان ولی‌فقیه در اصفهان و شهرستان کاشان ارایه شود.

وی گفت: برای ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه باید تمامی مدیران و مسوولان بخش های مختلف از جمله شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش به میدان بیایند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ نهج‌البلاغه باید در زندگی همه و به خصوص مدیران و مسوولان جاری شود، یادآور شد: فرمان مولای متقیان امام علی (ع) به مالک اشتر باید همواره در دستور کار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

 در این نشست همچنین آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان طی سخنانی گفت: نهج‌البلاغه معتبرترین کتاب اسلام پس از قرآن مجید است و هر چند فرهنگ و معارف این کتاب ارزشمند سال‌ها در ایران ترویج می‌شد و پس از انقلاب نیز امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مشوق فعالیت در این راستا بودند اما آنچنان که باید و شاید اقدام عملی جدی و چشمگیری در این حوزه صورت نگرفته است.

آیت الله طباطبایی ادامه داد: نهج‌البلاغه باید بر اساس موضوع‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی، ترجمه و اولویت‌بندی شود و در مدرسه‌، دانشگاه‌ و مسجدها در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد تا کلام امام علی (ع) در زندگی و فعالیت‌های روزمره همواره جاری و ساری باشد.

امام جمعه اصفهان اظهار داشت: پس از سیدرضی که نهج‌البلاغه را تدوین کرد، این کتاب با ارزش ترجمه فارسی نشد و در اختیار فارسی‌زبان‌ها نبود تا اینکه سه نفر که 2 نفر آنان اهل کاشان و استان اصفهان هستند اقدام به ترجمه فارسی کتاب ارزشمند مولای متقیان امام علی (ع) کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: ملا فتح‌الله کاشانی نخستین مترجم فارسی نهج‌البلاغه بود و سپس، سید فضل‌الله راوندی اهل کاشان در این راستا گام برداشت و تلاش کرد.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر امسال به مدت دو سال به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است. افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان با تلاش موسسه امیرالمومنین (ع) آموزش دیدند.  

انتهای پیام/*


کد مطلب: 13521

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/13521/استاندار-امام-جمعه-اصفهان-اهمیت-ترویج-فرهنگ-معارف-نهج-البلاغه-تأکید-کردند

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir