plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۱۳۵۲۱
در نشست شورای طرح کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران

استاندار و امام جمعه اصفهان بر اهمیت ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه تأکید کردند

شهرستان کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران
آیت الله طباطبایی گفت: نهج‌البلاغه دنیایی از اخلاق و تربیت برای همه مردم جهان است. دکتر رضایی استاندار اصفهان گفت: نهج‌البلاغه مانند قرآن کریم بین شیعیان جهان غریب مانده است و باید طرح‌های‌ خلاقانه‌ای برای برون رفت از این مهجوریت انجام شود.
استاندار و امام جمعه اصفهان بر اهمیت ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه تأکید کردند
به گزارش ایصال نیوز، دکتر رضایی روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" در دانشگاه کاشان افزود: باید با همه توان برای شناخت نهج‌البلاغه و آشنایی معارف آن برای همگان تلاش شود تا ذخیره‌ای برای آخرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید زمان را از دست داد، اضافه کرد: دارالمومنین کاشان از قدمت و جایگاه مذهبی غنی در کشور برخوردار است و از این خطه، خلاقیت و نوآوری برای ترویج نهج‌البلاغه انتظار می‌رود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه فعالیت‌هاباید به سمت اجرایی کردن برنامه‌های پایتختی کاشان برای نهج‌البلاغه هدایت شود، تصریح کرد: از زمان آغاز تفاهم‌نامه اجرایی برای این پایتختی نزدیک به ۲ ماه گذشته و بقیه روزها نیز زود می گذرد، بنابراین باید بیش از پیش برای اجرایی شدن برنامه‌ها تلاش کرد.

رضایی افزود: همچنین رسالت بزرگ دیگری به دلیل پیشینه تاریخی و شیعه بودن بر عهده مسوولان گذاشته شده که باید طراحی‌های خلاقانه‌ای برای ترویج نهج ‌البلاغه ارایه دهیم.

استاندار اصفهان اظهار داشت: نمود پایتختی نهج‌البلاغه کاشان باید ابتدا در بین مدیران و مسوولان مشاهده شود. وی تاکید کرد: در موضوع کاشان پایتخت نهج‌البلاغه و ترویج معارف این کتاب ارزشمند نه تنها منطقه‌ای و کشوری، بلکه باید جهانی فکر و تدبیر کرد، چرا که امام علی (ع) متعلق به تمامی مسلمین و شیعیان جهان است.

رضایی گفت: گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران باید هر هفته نشست‌هایی با هدف جریان‌سازی ترویج فرهنگ معارف نهج‌البلاغه، کمک به رشد و گسترش این فرهنگ، سبک ترویج زندگی بر اساس آموزه‌های نهج‌ البلاغه و کمک به هم‌افزایی و هماهنگی شخصیت‌ها، موسسه‌ها و نهادهای فعال این حوزه داشته باشند و گزارش کار ماهانه این نشست‌ها به نمایندگان ولی‌فقیه در اصفهان و شهرستان کاشان ارایه شود.

وی گفت: برای ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه باید تمامی مدیران و مسوولان بخش های مختلف از جمله شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش به میدان بیایند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ نهج‌البلاغه باید در زندگی همه و به خصوص مدیران و مسوولان جاری شود، یادآور شد: فرمان مولای متقیان امام علی (ع) به مالک اشتر باید همواره در دستور کار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

 در این نشست همچنین آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان طی سخنانی گفت: نهج‌البلاغه معتبرترین کتاب اسلام پس از قرآن مجید است و هر چند فرهنگ و معارف این کتاب ارزشمند سال‌ها در ایران ترویج می‌شد و پس از انقلاب نیز امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مشوق فعالیت در این راستا بودند اما آنچنان که باید و شاید اقدام عملی جدی و چشمگیری در این حوزه صورت نگرفته است.

آیت الله طباطبایی ادامه داد: نهج‌البلاغه باید بر اساس موضوع‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی، ترجمه و اولویت‌بندی شود و در مدرسه‌، دانشگاه‌ و مسجدها در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد تا کلام امام علی (ع) در زندگی و فعالیت‌های روزمره همواره جاری و ساری باشد.

امام جمعه اصفهان اظهار داشت: پس از سیدرضی که نهج‌البلاغه را تدوین کرد، این کتاب با ارزش ترجمه فارسی نشد و در اختیار فارسی‌زبان‌ها نبود تا اینکه سه نفر که 2 نفر آنان اهل کاشان و استان اصفهان هستند اقدام به ترجمه فارسی کتاب ارزشمند مولای متقیان امام علی (ع) کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: ملا فتح‌الله کاشانی نخستین مترجم فارسی نهج‌البلاغه بود و سپس، سید فضل‌الله راوندی اهل کاشان در این راستا گام برداشت و تلاش کرد.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر امسال به مدت دو سال به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است. افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان با تلاش موسسه امیرالمومنین (ع) آموزش دیدند.  

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما