کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف، نخستین راهکار عبور از بحران‌ آب و برق در اصفهان

ایرنا , 2 خرداد 1402 ساعت 11:32

با وجود بارش‌های خوب سال گذشته، گزارش‌ها کماکان از تداوم خشکسالی‌ها ناشی از استمرار شرایط کم آبی سال‌های اخیر حکایت دارد و به عقیده کارشناسان، بهترین رهیافت برای عبور از شرایط پرچالش و بحرانی آب و برق در اصفهان، بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف و بکارگیری فناوری‌های نو در این حوزه است.


به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز، خبرگزاری دولت نوشت: ابتدای خرداد هر سال با عنوان"روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف" در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده و این روز بهانه‌ای برای یادآوری اهمیت استفاده موثر و مطلوب از منابع، بویژه منابع آب و حامل‌های انرژی بویژه برق است.

کشورمان ایران و به تبع آن استان اصفهان، از یکسو با کمبود آب بدلیل خشکسالی‌های مُستمر سال‌های گذشته مواجه است و از سوی دیگر با کمبود انرژی الکتریکی و افزایش مصرف برق دست و پنجه نرم می‌کند که در این میان برخی افراد، تنها راه‌حل این چالش‌ها را صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان می‌دانند.

کارشناسان توسعه اعتقاد دارند: برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آب باید بشکلی تدوین شود که مغایرتی با راهبردهای توسعه اقتصادی نداشته باشد و این رویکرد، اختلالی در رونق فعالیت‌های اقتصادی به وجود نیاورد.

این گروه معتقدند: "بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب و برق" می‌تواند بجای صَرفه‌جویی صِرف بصورت راهکاری هوشمندانه توسط مردم و مسوولان پیگیری شود کمااینکه در بیشتر کشورهای صنعتی برای تحقق این امر، ابتدا راهکارهای کم هزینه این حوزه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.
آموزش و آگاه‌سازی نیز می‌تواند موجب تحقق "بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب و برق" شود و به تبع آن، روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف در کشورمان نیز فرصتی است تا با فرهنگ سازی در زمینه مصرف متعادل و معرفی وضعیت منابع، فناوری‌های نوی موثر در کاهش مصرف نیز به مردم و صنابع معرفی شود.

تداوم خشکسالی در اصفهان

گزارش‌های هواشناسی استان اصفهان حاکی از آن است که خشکسالی در این خطه همچنان ادامه دارد و حتی در صورت تداوم روند ترسالی سال جاری، خارج شدن از شرایط خشکسالی مُبتلابه برای اصفهان زمانبَر است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در این پیوند گفت: با وجود بارش‌های به نسبت خوب سال گذشته، بر اساس شاخص خشکسالی یکساله منتهی به زمستان پارسال حدود ۸۰ درصد و در یک دوره ۱۰ ساله ۹۵ درصد از مساحت اُستان همچنان درگیر پدیده خشکسالی است.

حمیدرضا خورشیدی ادامه داد: استان اصفهان بدلیل خشکسالی دهه‌های گذشته در شرایط خشکسالی هیدرولوژی،اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته که یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انواع خود است و خارج شدن از این شرایط نیز بسیار زمانبَر بوده و به تَرسالی‌های مُستمر نیازمند است.

وی تصریح کرد: جنوب و مرکز استان بدلیل دریافت بارش‌های مناسب در زمستان جاری در شرایط ترسالی قرار دارد ولی با وجود بارش ‌های خوب سال گذشته، نیمه شرقی اُستان کماکان در شرایط خشکسالی بسر می‌بَرد.

وی اظهار داشت: بارش‌های سال گذشته بصورت کوتاه‌مدت تا حد فراوانی از تنش آبی شدید استان کاست ولی به علت کم بارشی تجمعی در سال‌های گذشته بویژه در سه سال ۱۳۹۸،۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تشدید شرایط خشکسالی بصورت میان‌مدت و بلندمدت همچنان در استان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: حتی در صورت ادامه روند ترسالی در سال جاری، خارج شدن از شرایط خشکسالی برای اصفهان زمانبَر خواهد بود.

میانگین دمای هوا بیشتر از سال‌های گذشته خواهد شد

مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: میانگین دمای هوای اُستان از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با آمار بلندمدت حدود ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش داشت هرچند که در مقایسه با سال گذشته حدود ۰.۵ درجه سانتی گراد کاهش پیدا کرد.

خورشیدی افزود: مدل‌های هواشناسی بیانگر افزایش دمای سطح آب اقیانوس آرام در بخش حاره‌ای کره زمین است که موجب خارج شدن از حالت "لانینا" و ورود به حالت "ال نینو" می‌شود و در واقع هوا در اقیانوس آرام از گام(فاز) سرد به گام گرم تغییر می‌کند.

کولر آبی، منبع بزرگ اتلاف آب و برق

با توجه به این ملاحظات، کارشناسان بر این باورند که بخش زیادی از اتلاف انرژی برق و آب در کشور و اصفهان که موجب افزایش مصرف می‌شود، با اتخاذ راهکارهای کم هزینه‌ قابل تعدیل است و برای نمونه هوشمندسازی کولرهای آبی که منبع بزرگ اتلاف آب و برق محسوب می‌شود، می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

هوشمندسازی کولرهای آبی راهکاری به نسبت کم هزینه و در افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب و برق موثر محسوب می‌شود، البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که با سرمایه‌گذاری متوسط و اصلاح سیستم‌های مصرف‌کننده انرژی قابل انجام و در عین حال بخشی از کارهای بهینه‌سازی نیز با روش‌های پُرهزینه از جمله تعویض فناوری و خط تولید در صنایع قابل اجراست.

یک کارشناس ارشد برق ساکن اصفهان در باره امکان هوشمندسازی این وسایل خُنک کننده به ایرنا گفت: مصرف آب کولرهای آبی دستِ‌کم ۴۰ لیتر در شبانه‌روز است و این موضوع در کنار نبود مدیریت صحیح مصرف، وضعیت خشکسالی در کشور و استان را پیچیده‌تر خواهد کرد.

علی‌اکبر شمس مورکانی ادامه داد: اکنون حدود ۱۶ میلیون دستگاه کولر آبی در کشور در حال استفاده است و بطور متوسط سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه به این تعداد نیز افزوده و برآورد می شود در استان پهناور اصفهان حدود یک میلیون دستگاه کولر آبی وجود داشته باشد که با هوشمندسازی آنها می‌توان میزان مصرف آب این وسایل را کاهش داد و از هدررفت آب و برق در آنها جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: موثرترین راه کاهش مصرف برق و آب کولرهای آبی هوشمند کردن آنهاست که در سال‌های اخیر مورد توجه کارشناسان حوزه برق و کنترل قرار گرفته است.

شمس مورکانی یادآور شد: هوشمندسازی این نوع کولرها با تحت کنترل قرار گرفتن محیط انجام می شود، بطوریکه با ورود فرد به محیط تحت کنترل که معمولا محیط مسکونی است، سیستم، دما و رطوبت محیط را به میزان آسایش فرد که از قبل توسط کاربر به "کُنترلر" داده شده است، می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: دما، رطوبت و حضور افراد در محیط بر نحوه عملکرد سیستم‌ هوشمند مدیریت مصرف کولر آبی تاثیرگذار است و سامانه با توجه به آنها اقدام به تنظیم این مولفه‌ها برای رسیدن به میزان آسایش مُقتضی را انجام می‌دهد.

کارشناس ارشد برق ادامه داد: در سیستم‌های هوشمند، تنظیم دما و رطوبت محیط به میزان آسایش بوسیله تنظیم دور موتور و سیستم تهویه مطبوع کولر و تنظیم میزان رطوبت داخل محفظه قابل انجام است و با استفاده از سنسور الکترونیکی و مکانیزم مکانیکی، سیستمی برای باز و بسته کردن دریچه‌های کولر به سمت فرد، بصورت اتوماتیک طراحی و ساخته می‌شود.

شمس مورکانی تاکید کرد: در این سیستم‌ها در صورت نبود فرد در محیط، پس از گذشت مدت زمان خاصی، سیستم تهویه مطبوع خاموش و دریچه‌ها به حالت اولیه بازگردانده خواهد شد و بالمال با کنترل این پارامترها می‌توان در کارکرد بهینه سیستم تهویه مطبوع تاثیر بسیاری گذاشت و مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد کاست.

وی تصریح کرد: علاوه بر هوشمندسازی، راهکارهای ساده دیگری هم برای مدیریت مصرف آب و برق در کولرهای آبی وجود دارد، بعنوان نمونه اگر کولرها در معرض نور آفتاب قرار گیرند آب داخل آنها بسرعت زیاد تبخیر می‌شود و در نتیجه مصرف آب‌ افزایش می‌یابد، در حالی که قرارگرفتن کولر در سایه یا نصب سایه‌بان بر روی آن می‌تواند ضمن افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی، از هدررفت آب ناشی از تبخیر در این وسایل خُنک‌کننده نیز جلوگیری کند.

شمس مورکانی ادامه داد: نشت کولر و تنظیم‌ نبودن شناور آنها نیز موجب هدررفت آب می‌شود اما با کنترل شناور، شیلنگ، اتصالات یا تعویض قطعات فرسوده آن در ابتدای فصل گرما می توان از نشتی‌های احتمالی در مدت زمان استفاده از کولرهای آبی نیز جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: ظرفیت هوادهی باید با توجه به حجم فضایی که کولر خُنک می‌کند، انتخاب شود لذا مردم باید به مصرف بهینه آب و برق و میزان هدررفت آب در کولرها که می‌تواند به افزایش بحران بی‌آبی در استان مُنجر شود، توجه ویژه کنند.

این کارشناس برق مُتذکر شد: مدیریت انرژی و افزایش راندمان استفاده از آب یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار است که رسانه‌ها می‌توانند با آموزش و آگاهی بخشی عمومی در باره روش‌های و فناوری‌های نو، مسوولیت اجتماعی خود را در این حوزه انجام دهند.

استان اصفهان ۲۸ شهرستان و حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به ۶۰ درصد از آنها در شهرها زندگی می‌کنند، این استان در سال‌های اخیر از کم‌آبی و در برخی سال‌ها علاوه بر کم‌آبی، از قطعی برق رنج می‌برد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 32378

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/32378/بهره-وری-بهینه-سازی-مصرف-نخستین-راهکار-عبور-بحران-آب-برق-اصفهان

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir