کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم اطلاع‌رسانی دقیق وزارت خارجه درباره مذاکرات وین

ایسنا , 27 ارديبهشت 1401 ساعت 8:16

یک کارشناس مسائل بین‌المللی، اظهار کرد: مناسب است، وزارت امور خارجه در راستای دیپلماسی عمومی در مورد مذاکرات وین فعالانه‌تر عمل کند و این خود می‌تواند در کاهش فضای منفی در این ارتباط تاثیرگذار باشد. عدم این اطلاع‌رسانی دقیق آسیب‌زاست.


به گزارش ایصال نیوز، حسن بهشتی‌پور، در گفت‌گویی، در مورد نتایج سفر امیر قطر و «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین به تهران در اواخر هفته گذشته گفت: بعد از سفر آقای مورا به تهران، آقای جوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که گشایش جدیدی در مذاکرات وین ایجاد شده و این مذاکرات دوباره از سر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این برخی از مقامات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بودند که ما برای بن‌بست به وجود آمده در ارتباط با موضوع سپاه در مذاکرات وین راه‌حل میانی داریم؛ مثلا سپاه از لیست تروریستی خارج شود ولی تحریم‌ها علیه آن باقی بماند.

بهشتی پور با بیان این‌که مشخص نیست که آیا در جریان مذاکرات هفته گذشته این پیشنهادات از سوی اروپایی‌ها مطرح شده و واکنش ایران به آن چه بوده است؟ و به طور کلی چه مسائلی مطرح شده است، ادامه داد: طرف ایرانی متاسفانه تاکنون در این ارتباط توضیح نداده و این خود یک مشکل است.

بهشتی‌پور با تاکید بر این‌که مناسب است وزارت خارجه در راستای دیپلماسی عمومی در این حوزه فعالانه‌تر عمل کند و توضیحات بیشتری به افکار عمومی ارائه کند، خاطر نشان کرد: خود این موضوع می‌تواند در کاهش فضاسازی‌های منفی در این ارتباط موثر باشد.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که گشایشی در مذاکرات حاصل شده باشد، تصریح کرد: مقامات آمریکایی نیز از این گفت‌وگوها استقبال کرده‌اند و براین موضوع نیز تاکید کرده‌اند که این به این معنا نیست که تمامی مشکلات حل شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر امیر قطر به تهران، میانجگری میان ایران و آمریکا بوده خاطر نشان کرد: طبق برخی اخبار منتشر شده هیاتی از قطر نیز قرار است به آمریکا برود و باید دید نتایج سفر این هیات قطری به آمریکا چه خواهد بود.

بهشتی‌پور با بیان این‌که در مورد سفر امیر قطر و مذاکرات انجام شده بین دو طرف نیز اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشده، اظهار کرد: در خبرهای رسمی بر موضع مشترک دو کشور در حمایت از آرمان فلسطین تاکید شد ولی بی‌شک یکی از محورهای مذاکرات امیر قطر در تهران موضوع مذاکرات وین و برجام بوده است.

وی با تاکید بر این‌که این نیاز وجود دارد که در کشور از سوی مقامات مربوطه در مورد روند مذاکرات اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام شود، اضافه کرد: وقتی اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد، تحلیلگران نیز نمی‌توانند در این ارتباط ارزیابی درستی داشته باشند. عدم این اطلاع‌رسانی از سوی مقامات ایرانی باعث می‌شود که منابع خبری ما فقط مقامات و رسانه‌های غربی باشند و این خود آسیب‌زاست.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 23648

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/23648/لزوم-اطلاع-رسانی-دقیق-وزارت-خارجه-درباره-مذاکرات-وین

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir