کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی توسط مخاطب ایصال نیوز

ضرورت توجه به اهمیت «اثر تظاهری» در سیاستگذاری های حوزه گردشگری

کلثوم تیموری*

17 آذر 1400 ساعت 19:39

باید اذعان داشت که اثرات گردشگری، از جمله اثر تظاهری، می­تواند همزمان مثبت و منفی باشد. اثرات درک شده از گردشگری و چگونگی آنها(مثبت یا منفی) تا حد زیادی توسط جمعیت محلی و مهمتر از همه، به طور مستقل توسط هر فرد در مقصد تعریف خواهند شد.


اثر تظاهری به مفهومی کاملاً تثبیت شده در ادبیات گردشگری تبدیل شده است. این اصطلاح معمولاً به عنوان پیامد گردشگری با تمرکز بر تقلید از الگوهای مصرف گردشگران گزارش شده است. با این حال، شواهد تجربی بسیار محدودی وجود دارد که به طور خاص بر چگونگی تقلید واقعی یا بالقوه رفتار گردشگران توسط مردم محلی متمرکز شده باشد. گروه‌های اجتماعی محلی کورکورانه رفتار گردشگران را کپی نمی‌کنند، آنها مشاهده می­کنند، تجزیه و تحلیل می­کنند، مقایسه می­کنند، ارزیابی می­کنند و تصمیم می­گیرند که رفتارهای خاص گردشگران چیست و چگونه اتخاذ می­شوند.

هدف اثر تظاهری توصیف علاقه ساکنان محلی به تلاش برای تقلید از سطوح مصرف گردشگران است. ساکنان محلی با قرار گرفتن در ارتباط با سبک زندگی و الگوهای مصرف متفاوت، به طور مستقیم استانداردهای زندگی خود را با سایر مردم مقایسه می­کنند. این می‌تواند ساکنان را به سمت اتخاذ رفتارهای نشان‌داده شده توسط گردشگران سوق دهد.

برای اینکه اثر تظاهری وجود داشته باشد، سه طرح اساسی پیشنهاد شده است: اول، رفتار گردشگران و میزبانان در ابتدا متفاوت است. دوم، الگوهای رفتاری از یک گروه به گروه دیگر منتقل می­شوند و سوم، مقلدان رفتار نشان داده شده را حفظ می­کنند. در این راستا، مقایسه ساکنان بین دارایی­های مادی خود و دارایی­های متعلق به گردشگران می­تواند مطلوب یا نامطلوب باشد.

هنگامی که افراد با کالاهایی که به نوعی بهتر از کالاهایی هستند که به مصرف آنها عادت دارند، تماس داشته باشند، می­تواند نامطلوب باشد. این مساله تداوم الگوهای مصرف روزمره محلی را تهدید می­کند. تخیل و تمایلات را تحریک می­کند و ممکن است منجر به ناامیدی ساکنان شود. با این حال ممکن است ساکنان را نیز به این سو برساند که چگونه به دنبال فرصت­هایی برای بالا بردن استانداردهای زندگی و تغییر الگوهای مصرف خود باشند؛ در این مورد، اثر تظاهری ممکن است در ذهن مردم محلی مطلوب باشد.

مفهوم اثر تظاهری

 به گفته برنز (Burns)، اثر تظاهری «به فرآیندی اشاره دارد که در آن جوامع سنتی، به‌ویژه آنهایی که در معرض تأثیرات بیرونی هستند مانند جوانان «داوطلبانه» به دنبال اتخاذ برخی رفتارها (و انباشت کالاهای مادی) هستند. بر این اساس که داشتن آنها منجر به دستیابی به سبک زندگی تفریحی و لذت طلبانه­ای می­شود که توسط گردشگران نشان داده شده است. به طور مشابه، مور (Moore) بیان می­کند که اثر تظاهری " «شامل شبیه‌سازی رفتار جمعیت میزبان و به‌ویژه شیوه‌های مصرف گردشگرانی است که از آنها بازدید می‌کنند».

علاوه بر این، این تعریف توسط ریزینگر (Reisinger) تقویت می‌شود که ادعا می‌کند در نتیجه این تظاهرات، مردم محلی متوجه دارایی‌های مادی برتر گردشگران می‌شوند و مایل به داشتن آن هستند. او همچنین بیان می‌کند که اثر تظاهری اغلب باعث ایجاد حسادت، رنجش و حتی نفرت ساکنان از گردشگران در کشورهای در حال توسعه می‌شود، زمانی که مردم محلی می‌بینند که نمی‌توانند به اندازه گردشگران ثروتمند باشند و از استانداردهای زندگی یکسانی برخوردار باشند. مورفی (Murphy) با این ادعا که اثر تظاهری اجتناب ناپذیر است، اضافه می­کند که گردشگران عموماً از ثروت مالی و اوقات فراغت بیشتری نسبت به بسیاری از مردم محلی برخوردار هستند و تجارب تعطیلات گردشگران اغلب بر اساس مصرف آشکار است.

نکاتی که باید در مورد اثر تظاهری مورد توجه قرار گیرند

با در نظر گرفتن اینکه اثرتظاهری هنوز یک مفهوم است که نیاز به آزمایش تجربی دارد، در حالی که رفتارهای لذت جویانه و مصرفی گردشگران تا حد زیادی برای مردم محلی قابل مشاهده است، الگوهای مصرف تنها رفتارهایی نیستند که می­توانند توسط مردم محلی تقلید شوند. در واقع، به نظر می‌رسد که سایر رفتارها، عادات، شیوه‌های تفکر و نگرش‌های اجتماعی شاید بیشتر توسط ساکنان محلی اتخاذ یا آموخته شده باشد. به‌نظر می‌رسد به‌جای ماهیت اقتصادی، ابعاد اجتماعی-فرهنگی بیشتر در اثر تظاهری حضور دارند.

*کارشناس ارشد فیزیک پزشکی و پژوهشگر حوزه گردشگری

انتهای پیام/*

یادداشت فوق ارسالی توسط مخاطب ایصال نیوز است و محتوای آن لزوماً موضع رسمی این رسانه نیست.


کد مطلب: 20240

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/20240/ضرورت-توجه-اهمیت-اثر-تظاهری-سیاستگذاری-های-حوزه-گردشگری

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir