کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتخابات 1400؛ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

صادق زیباکلام*

آرمان ملی , 13 اسفند 1399 ساعت 7:15

مساله کشور این نیست که یک یا چند نفر نامزد نهایی اجماع اصلاح‌طلبان باشند؛ بلکه مساله اصلی اینجاست که در صورتی که سیاست‌ها تغییر نکند، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.


برخی از اصلاح‌طلبان میانه‌رو مانند آقایان «پزشکیان، عارف، کواکبیان و مطهری» با هر دلیل و انگیزه‌ای قصد شرکت در انتخابات 1400 را دارند.

هر چند به نظر می‌رسد انگیزه این افراد برای حضور در انتخابات مباحثی مثل تکلیف ملی و شرایط بحرانی کشور باشد اما این افراد هنوز دلایل خود برای احساس تکلیف نمودن جهت کاندیداتوری در انتخابات 1400را نگفته‌اند.

از طرفی رفتارهای اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات نشان‌دهنده آن است که آنها می‌خواهند اعتماد حاکمیت را به دست بیاورند.

اصلاح‌طلبان درصدند با برخی تحرکات و رایزنی‌ها پالس‌های مثبتی به حاکمیت برای ارتباط دوجانبه موثر بدهند تا نظر حاکمیت را برای حضوری موثر و موفقیت‌آمیز در انتخابات پیش رو جلب کنند.

با این همه فرقی نمی‌کند که انگیزه اصلاح‌طلبان برای شرکت کردن در انتخابات مصالح ملی یا سیاسی باشد، بلکه آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان و 24میلیون نفری است که در انتخابات 29 اردیبهشت 96 شرکت کرده و به روحانی رای دادند، فعلا بعید است مثل قبل در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

بارها این مساله را مطرح کردم که اگر آن 24میلیون نفری که در انتخابات سال 96 شرکت کردند، از من و امثال من سوال کند که در نتیجه رفتن مردم در پای صندوق‌های رای کدام سیاست یا تغییری در کشور ایجاد شد، ما چه جوابی باید بدهیم؟

اگر از من سوال کنند که آقای زیباکلام با آمدن روحانی چه تغییری در سیاست خارجی و... به وجود آمد، من پاسخ روشنی ندارم. چراکه تمامی سیاست‌ها بعد از انتخابات اردیبهشت سال 96 و در دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی، کمافی‌سابق ادامه یافته است.

در سیاست‌های خارجی، داخلی و امید و آرزویی که رای‌دهندگان به روحانی داشتند تغییر اساسی به وجود نیامد؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چرا ما باید دو مرتبه شرکت کنیم.

در شرایطی که تغییر در حد مطلوب در سال‌های گذشته به وجود نیامده و تمام سیاست‌های کنونی بعد از خرداد 1400 هم ادامه خواهد پیدا کرد.

مساله کشور این نیست که یک یا چند نفر نامزد نهایی اجماع اصلاح‌طلبان باشند؛ بلکه مساله اصلی اینجاست که در صورتی که سیاست‌ها تغییر نکند، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

باید شرایط به صورتی تغییر کند که مردم به آینده امیدوار شوند. رقابت انتخابات 1400 از درون جریان اصولگرایی شامل جبهه پایداری، طرفداران احمدی‌نژاد، تندروها، انقلابیون و کسانی که معتقد به آمریکاستیزی هستند، شکل خواهد گرفت و کاندیداهای این گروه‌ها در انتخابات سال آینده با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

باید اذعان داشت انتخابات 1400 در حقیقت متعلق به اصولگرایان است و فردی هم که در انتخابات 1400 رئیس‌جمهور می‌شود شخصیتی با شاخص تند خواهد بود.

اصلاح‌طلبان نیز بعید است نقش و جایگاه خاصی در انتخابات 1400 داشته باشند.

*استاد دانشگاه

انتهای پیام/*


کد مطلب: 15192

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/15192/انتخابات-1400-اصلاح-طلبان-اصولگرایان

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir