کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپا دیگر هیچ بهانه‌ای ندارد

محمدجواد جمالی نوبندگانی*

آرمان ملی , 25 بهمن 1399 ساعت 11:51

اروپا در جايگاهی نيست که بخواهد در خصوص فعاليت‌های ايران صحبت کند و اين هم در عرصه حقوقی صدق می‌کند و هم در عرصه سياسی.


آلمان، انگليس و فرانسه با صدور بيانيه‌ مشترکي مدعي شدند که اين دولت‌ها با نگراني متوجه تاييديه اخير آژانس‌ بين‌‌المللي انرژي اتمي مبني بر اينکه ايران در حال توليد اورانيوم فلزي در مغايرت با برجام است، شده‌اند.

آنها بر اين باور هستند که ايران متعهد شده است براي 15 سال مشغول توليد و دستيابي به اورانيوم فلزي نشود يا اقدام به انجام تحقيقات و توسعه بر روي استخراج اورانيوم نکند. آنها مدعي شدند که ايران هيچ توجيه معتبر غيرنظامي براي اين فعاليت‌ها که گامي کليدي در جهت توسعه سلاح هسته‌‌اي محسوب مي‌شود، ندارد و از ايران خواسته‌اند که بدون تاخير به اين فعاليت‌‌ها پايان دهد و هيچ گام جديدي در جهت عدم پايبندي به برنامه هسته‌‌اي‌اش اتخاذ نکند و مدعي شدند که ايران با تشديد عدم پايبندي خود در حال تضعيف فرصت‌‌ها براي احياي ديپلماسي به منظور محقق کردن کامل اهداف برجام هستند. اين گفته‌ها به دنبال آن است که آژانس بين‌‌المللي انرژي اتمي در گزارشي محرمانه به اعضا اطلاع داده که ايران اقدام به توليد اورانيوم فلزي کرده است.

تمامي اين اظهارات در صورتي مطرح مي‌شود که اساسا توافق تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک صورت گرفته و ايران در صورتي مقرر شده است که از حقوق خود چشم‌پوشي کند که طرف‌هاي مقابل تحريم‌ها را لغو کنند تا ايران بتواند از مزاياي سياسي و اقتصادي آنها بهره ببرد اما متاسفانه علاوه بر اينکه آمريکا از برجام خارج شد اما اروپا به هيچکدام از تعهدات خود عمل نکرد و صرفا در کلام از برجام حمايت کرد.

آنها هميشه عنوان مي‌کردند که برجام براي امنيت اروپا اهميت دارد اما هيچگاه براي تامين امنيت خود حاضر به پرداخت هزينه نبودند. رفتار اروپا و آمريکا در مقابل کاهش تعهدات هسته‌اي ايران قابل قياس نيست و آنها به مراتب بيشتر عهدشکني کرده‌اند. آنها با حجم زيادي از گفت‌وگو و بيانيه به دنبال فرار به جلو هستند تا بدعهدي‌هاي آنها به فراموشي سپرده شود.

امروز اروپا در جايگاهي نيست که بخواهد در خصوص فعاليت‌هاي ايران صحبت کند و اين هم در عرصه حقوقي صدق مي‌کند و هم در عرصه سياسي. امروز کليه فعاليت‌هاي ما زير نظر آژانس است. در گذشته آنها بارها تاکيد مي‌کردند که قدرت مقابله با آمريکا و ترامپ را ندارند و نمي‌توانند فشاري وارد کنند تا تحريم‌ها لغو شود.

آنها بايد ايران را درک کنند و بايد بدانند ديگر در برهه‌اي از زمان نيستيم که با فشار سياسي بتوانند ايران را تحت تاثير قرار دهند. آنها نيز امروز ديگر بهانه‌اي ندارند زيرا ترامپ رفته است و ديگر فشاري بر آنها وارد نمي‌شود.

آنها به جاي کارشکني بايد دولت بايدن را قانع کنند تا در عمل به برجام بازگردد و تحريم‌ها را لغو کنند. اگر واقعا دلسوز هستند اين بهترين روش است.

*نمایند مجلس دهم

انتهای پیام/*


کد مطلب: 14773

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/note/14773/اروپا-دیگر-هیچ-بهانه-ای-ندارد

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir