کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر کشور: تحقیقات درباره ابعاد ناآرامی‌های پاییز سال گذشته ادامه دارد

1 خرداد 1402 ساعت 11:04

احمد وحیدی با اعلام اینکه دو کمیته سطح عالی مشغول بررسی علل و ابعاد ناآرامی های پاییز سال گذشته هستند، در خصوص زمان اعلام نتایج این کمیته ها گفت: باید کار آنها به انتها برسد و سپس نتایج بررسی ها را اعلام کنیم؛ اقدامات خوبی انجام شده و جمع‌آوری‌هایی صورت گرفته است.


به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، احمد وحیدی در گفت‌گو با ایرنا درباره دستور سید ابراهیم رئیسی درباره تشکیل کمیته رسیدگی به ناآرامی های سال گذشته اظهار کرد: کمیته‌ای که رئیس جمهور دستور تشکیل آن را صادر کرده در جای خود در حال انجام اقدامات لازم است.

رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد:‌ البته وزارت کشور نیز کمیته دیگری در این زمینه تشکیل داده که وظیفه آن بررسی اتفاقات رخ داده در پاییز سال گذشته است.

وزیر کشور در خصوص زمان اعلام نتایج این کمیته ها یادآور شد: باید کار آنها به انتها برسد و سپس نتایج بررسی ها را اعلام کنیم؛ اقدامات خوبی انجام شده و جمع‌آوری‌هایی صورت گرفته است.

۱۷ اردیبهشت، رئیس جمهور به دنبال گزارش وزیر کشور از عملکرد کارگروه پیگیری ناآرامی‌های سال گذشته، با صدور حکمی هیاتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث و ناآرامی‌ها و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذیربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد.

بر اساس حکم رئیس جمهور، حسین مظفر به عنوان رئیس و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، خانم سکینه سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی های سال ۱۴۰۱ منصوب شده‌اند.

بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال ۱۴۰۱ از طریق دریافت گزارش‌های دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه، بررسی شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث یا خانواده‌های آنان و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، پیگیری حقوق خانواده شهدا و جان‌باختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و قضایی، بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یادشده و پیگیری آن در مراجع ذی‌صلاح، کمک به پیگیری‌های حقوقی در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی و ارائه مستندات متقن و دقیق برای طرح در مجامع حقوق بشری و بین‌المللی، ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خلأهای قانونی و یا ارتقای قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و ارائه روایت صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود بدون هرگونه جانبداری و با هدف ممانعت از تکرار مجدد آن با استفاده از ظرفیت اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور، از مهم‌ترین وظایف تعیین شده از سوی رئیس جمهور برای این کمیته است.

رئیسی همچنین این کمیته ویژه را موظف کرده است تا گزارشات خود را به طور منظم برای شخص وی ارسال کند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 32336

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/32336/وزیر-کشور-تحقیقات-درباره-ابعاد-ناآرامی-های-پاییز-سال-گذشته-ادامه

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir